Gå til innhold

Hvordan takler dere barn som "ikke liker" maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden på 4,5 er håpløs for tiden,

Han liker ingenting og lager et sant h..... av alle middager.

Det aller meste er bare tull da det er ting han har spist før. dessuten hyler/gråter han ofte at han ikke liker maten i det vi sier det er middag og 5 minutter/nå - selvom han ikke vet hva vi skal spise?!?!?

Bir snart sprø.

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Vi satte på bordet til 2 og ikke 3, overså henne totalt. Da kom hun med krakken sin og hentet bestikk og tallerken for hun skulle også ha middag. Hun forsyner seg selv og maten glir ned på høykant. Ikke kult å ikke bli sett.

Skrevet

Liker de ikke maten får de gå sulten til kveldsmaten kommer på bordet. Alle må smake hvis de ikke har tenkt å spise. Alle må sitte med bordet til barna er ferdige. Han som er mest kresen får velge middag et par ganger i uken så han får noe han synes er godt. (vanlig middag, ikke f.eks. pannekaker)

Jeg velger å ikke stresse med dette. Er viktigere for meg at han ikke blir som jeg var... likte ingenting og fikk spesialbehandlig hele tiden hjemme.

Skrevet

Ingen må spise opp, bare smake. Det hjelper veldig å ha vært med på tilberedningen :-) Tar tid, men er veldig koselig så lenge du ikke har en forventning om at det skal gå raskt.

Skrevet

liker han ikke maten må han gå fra og får ikke noe annet. lager han bråk må han på rommet sitt.

folk dør ikke med mat forand seg fordi de syns den er vond :)

Skrevet

Vi har også hatt sånne faser med våre barn, og for våre var det en måte å få kontroll på. Vi ga ikke etter. De måtte smake, og de fant alltid noe på bordet som kunne spises. Vi lager ikke alternativ mat, og de fikk ikke mat før neste måltid.

En ting som fungerte greit er at de får sette sammen ukes meny fra man-fre på søndagen. De må velge en grønnsak, en kilde protein og en med karbohydrat, og en sunn dessert. Dessert er bare for de som smaker på middagen og spiser nok av det de liker. Smoothie av bær, biola og banan, bær med yoghurt, frossen ispinne av appelsinjuice o.l. er dessert.

Skrevet

Vi satte en strek for noen år siden, INGEN fikk lov å si at de ikke likte. Noe likte de, og det fikk de spise. De kan pelle vekk så mye de vil osv, bare de spiser seg mette. Og om de absolutt ikke liker etter å ha smakt en bit eller to, kan de vente til alle er ferdige og vi har ryddet av bordet, da kan de få en brødskive.

For å si det slik vi har laget 1 brødskive på snart to år tror jeg. Hun ene prøver seg støtt og stadig, men nå kjenner vi henne så godt at vi gir klar beskjed før hele setningen er ferdig, og hun spiser seg mett.

Vi hadde bursdag her i går, og da var det noen barn som sa at det var noe de ikke likte. Da kom 5åringe: Spis akkurat det du vil ha, pell vekk det du ikke vil spise.

Da skal jeg si det var noen måpende øyne ved bordet, da jeg bekreftet at de kunne pelle vekk så mye de ville. Alle gikk mette fra bordet hvertfall, og strålende fornøyde.

(jeg har en datter som ikke liker pølser, så pølse og brød går ikke ann å ha her i huset når det er bursdag)

Skrevet

Vi har også en gutt som spiser veldig dårlig, spesielt til middag. Vi gjör rett og slett ikke så mye med det. Vil han ikke spise middag så vil han ikke. Selvsagt blir vi litt frustrerte og oppgitt iblant, men det hjelper jo ingenting.

Skrevet

Her er det også lov å pelle vekk det en ikke liker. Artig kommentar i bursdagen :-)

Skrevet

Problemet er at middag er vårt siste måltid om dagen. Spiser ofte ca 17 -17.30 og han legger seg 1900. Så det er himla lenge til neste kan man si...

Skrevet

Hos oss spiser vi det som er på bordet, er det noe vi ikke liker lar vi det være - og jeg vil ikke høre "æsj", "jeg liker ikke" osv - rett og slett fordi det smitter over på de andre =P

Skrevet

Alle med små barn har vel kjent på dette problemet fra tid til annen. Her i huset har det også vært slik, å periodevis er det også slik. Alle må smake på maten, hvis de ikke liker det, slipper de selvfølgelig å spise det - men smake må de! En kan jo tenke med seg selv hvor grusomt det er å spise noe en absolutt ikke liker!!

Som regel spiser de noe av det som er, selv om jeg kanskje har vært litt heldig med mine barn som elsker poteter og grønnsaker.

Vi lager ukesmenyer i felleskap, der de får komme med forslag på ting de har lyst på. Det blir som regel pannekaker - men det tar vi ikke hver uke. Suppe av ymse slag er også noe de liker godt, så her kan vi variere. Vi spiser også i 1700 tiden, så da blir det bare "lett" kveldsmat kl. 1830. Noen ganger bare oppskjært frukt, andre ganger frokostblanding, ett knekkebrød, en yoghurt - eller hvis de ikke har spist noe særlig til middag - brødskive.

Du kan jo prøve med litt kveldsmat hvis det blir dårlig til middagen?

Skrevet

Vi spiser også sent, men de får tilbud om en brødskive rett før leggetid uansett. Har dere prøvd med dessert til de som er flinke til å spise middag? Nå om vinteren er det jo superbra at de får i seg bær, juice, biola og banan. Enkel og sunn smoothie, og spesielt om en slenger litt honning i.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Sånn har vi gjort det også. Og det fungerte kjempe bra.

I alle fall ble måltidene mye hyggeligere og det er artigere å smake på ting fordi man vil, ikke fordi man må. Dessuten blir det ikke noe ekstra oppmerksomhet å få av å ikke like ting. "Spis det du vil ha og la resten være" Det hendte nok at middagen ble bestående bare av gulrøtter eller poteter, men etterhvert merkete vi at mer og mer ble spist.

Vi har kuttet bort det tullet med at man MÅ smake også. Det verste jeg vet er når noen skal ha meg til å absolutt smake på noe, så hvorfor i alle dager skal unger tvinges til å smake?

Skrevet

Hun må spise. Som regel liker hun noe av det som er på bordet. Men, hun er langt fra kresen:-) Hun må også smake på all mat og gjør det av egen vilje for hun har funnet ut at det er flere ting som hun liker veldig godt, men som har sett avskrekkende ut på tallerken.

Dersom hun hadde laget et oppstyr ville hun blitt bedt om å forlate kjøkkenet. Hun går som regel fra bordet før oss, men må da gå ut av kjøkkkenet for å leke.

Skrevet

Vi spiser også rundt den tiden, men begge barna får kveldsmat likevel. En brödskive eller frokostblanding feks.

Skrevet

Har 4 barn og det som har fungert kjempe bra hos oss er at vi "lar" de ta/få mindre av sorter de ikke er så glad i . . Når vi legger på tallerken legger vi på alle sortene som er på bodet, men blander ikke. Slik at når de er små kan de plukke ut det som de har lyst å spise...Men det vi oppdager at de etterhver prøver på mer og mer og at vi nu har 4 barn som spiser stort sett alt. Fisk, broccoli, osv osv.Bruker ALDRI ordet liker ikke, bare ord som har du mer lyst på, eller foretrekker, eller f.eks som de store kan si, æ tar pittelitt....

Når gutten din er blitt så stor som snart 5 år, hadde jeg ikke akseptert at han satt med bordet dersom han hyler osv. Sendt han bort til han va rolig. Jeg syns det er viktlig å ha et rolig måltid sammen som familie. Kanskje han bare må være sulten til kvelda da...... Lag minst mulig styr, ikke la han få mye oppmerksomhet over mat situasjon.

Skrevet

Enkelt: vil han ikke spise det som er laget til middag er det hans valg! Men jeg lager ikke noe nytt, bare fordi han ikke "liker det". Unger får nok jevnlig sånne perioder, for å sjekke hva de klarer å få til av vilje..

Hvis han har spist lite en dag, eller at middagen blir spist tidligere enn det som er vanlig, lager jeg noe fruktmåltid for alle (ikke bare for han) mellom middag og kveldsmat.

Så da kan han velge om han vil sitte rolig sammen med oss uten å spise, eller gå fra bordet om han gjør seg vanskelig.

Skrevet

Jeg er litt streng. Her er det ikke lov å si at man ikke liker maten. Kokken kan bli lei seg, uansett om det er foreldre eller andre. Man smaker på alt, og er det noe som ikke faller i smak, så sier man ingenting og legger det pent til side på tallerkenen. Følges ikke dette, så påpekes det, og blir det mer negativt prat om maten, så får det konsekvenser, alt etter alder og forstand.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hvis jenta mi på 6 år ikke liker middagen,får hun spise poteter og salat istedet.Jeg lager sjelden alternativ middag til henne,men hun er egentlig enkel i mat vegen da hun spiser alt.

Skrevet

Har det helt likt som dere Aprilbaby.. Er kjempefrustrerende og jeg merker jeg stresser mye med det. Er middagsmåltidet som er problemet!

Hun nekter å smake på det!! Det hun spiser kan veksle fra uke til uke...

Middagsmåltidene blir et stress for jeg synes det er bale at hun ikke spiser masse! Ja, jeg vet hun ikke har vondt av det, men det er jo mye vitaminer o.l. en helst får tilført via middagen....

Vi tvinger ikke i henne noe, blander ikke maten.. så hun får spise det hun liker, men jeg synes det blir for lite...

Skrevet

Fordi at noen unger gjerne må smake en smak 10-20 ganger før de liker den. Det samme gjelder meg har jeg erfart.. derfor. De må ikke smake på alt, men på noe av maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...