Gjest Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Trenger man noe ekstra med tanke på førerkortet? Hvordan er det å kjøre med den? Rygging etc...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Vanligvis har man førerkort som tilsier at man kan kjøre bil med totalvekt 3500kg. Du må se i vognkortet på bilen din. Så må du se på tillatt hengervekt som også står i vognkortet på bilen din. Tilsammen får ikke tillatt totalvekt på bilen og tillatt totalvekt på campingvogna overstige 3500kg. Dessuten må tillatt totalvekt på campingvogn være lik eller under det som står i vognkort på bilen som tillatt hengervekt. Skjønner u?? Ikke så lett å forklare :-) Man trenger litt øvelse for å kjøre campingvogn, men det er faktisk lettere enn en vanlig liten henger pga at man ser den så godt bak bilen. Du trenger å øve på å rygge slik at du kommer inn på campingplassen dere feks blir anvist til osv. Det oppstår fort situasjoner der man må rygge, og da nytter det liksom ikke å bare sitte der ;-) Men det er ikke noe hokus pokus, alle kan lære!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Vår vogn er så lett at vi ikke trenger noe utvidet førerkort. Den er ganske brei, men helt grei å kjøre med. Det med ryggingen er noe som en bare må trene på. Det er påbudt å ha noen som står ute og følger med når en rygger.
Miztery Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Du må ha BE for å kjøre med vogn som enten er tyngre enn bilen, eller som gjør at totalvekt for bil og vogn ikke overstiger 3500 kg. Vi har vogn på 2000 kg, bil på nesten 3500, og jeg har prøvd å kjøre dette "droget" (vogna er 10 meter, og med bilen er vi like lang som en lastebil), det gikk helt greit, varlitt skummelt i begynnelsen, men etter noen mil ble jeg vant til å tenke 30 cm ekstra på hver side av bilen.. Har ikke prøvd å rygge med den, det overlater jeg til samboer! Jeg er derimot en kløpper på å dirigere ham, når han skal ha vogna på plass!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå