Gå til innhold

Farskapstest? På legekontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får man tatt en farskapstest? Hva slags materiale er vanlig og hva er prisen hvis man tar det hos legen?

Ser på nettet at man kan bestille slike kit for spyttprøver og greier men lurer på hvordan det er hvis man gjør det "på vanlig vis"? Og hva det koster i forhold til nett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei nav er ikke aktuelt da far allerede er oppført og barnet tror han er pappaen- Jeg tror(trodde) og han er pappaen men har i det senere blitt litt i tvil av ulike grunner.

Noen som vet noe mer?

Skrevet

Du kan ta tester privat (dette koster), men du må likevel ha hårspøve/spyttprøve fra den du har satt opp som far. Så det beste er å fortelle ham det og gå via NAV

Skrevet

Men kan jeg ikke ta prøve av barnet og han som ikke er oppført som far? Altså gå utenom far hvertfall til man vet noe?

Han som ikke er oppført som far og jeg trodde det ikke var mulig den gangen men nå som barnet vokser til er det visse ting som skurrer.. Han som ikke er oppført ønsker test bare for å vite det sikkert. Og jeg kan jo forstå det.

Skrevet

tror du kan gå utenom far og ta prøve av barnet og han som kanskje kan være faren.. det finnes en side på nett hvor du kan sende inn spytttest.. tror den er veldig sikker og seriøs..

ønsker han som kanskje kan være far til barnet å være en del av livet til barnet da? om det viser seg at barnet har en annen far så gjør det rette og si ifra til alle parter, for som oftest kommer sannheten nesten alltid for en dag, og det er bedre å få vite det jo yngre de er..

jeg sier dette av erfaring, hvor min vennine fant ut i en alder av 31 at hun hadde en annen far.. ville vært bedre å vist det for både 10 og 20 år siden..

lykke til :) og lykke til med valget du kanskje må ta :)

Skrevet

sjekk ut hvem er far? forumet her inne.. der kan du sikkert få svar.

Skrevet

Vi er litt uenige om hvordan akkurat den biten skal løses. Han som ikke er oppført ønsker å vite det i fall noe skulle skje med barnet, sykdom o.l han ønsker å være der som "onkel" eller stefar.. Også vil han fortelle det til barnet når det blir eldre slik at det er lettere å forstå.

Jeg er uenig. Skal vi snu alles liv på hodet vil jeg gjøre det nå. en 6åring tror jeg vil takle det bedre på sikt enn en 16åring. Og skal sannheten frem er det også bedre for han som nå er oppført som barnefar å få vite det nå. Hvis ikke kan det like gjerne være til evig tid.. Jeg vet ikke hvilket av de to valgene jeg ville velge men tror det er best.

Huff. Det er en skikkelig røre jeg har havnet i, men har aldri tenkt særlig på tanken at han som er oppført som bf kanskje ikke er det. Barnet har alltid lignet mest på meg og vanskelig å huske tilbake til unnfangelse.

Blir nok til at vi bestiller test på nett tror jeg. Bare tenkte det kanskje var billigere og enklere å få det gjort på et legekontor e.l men dem utfører kanskje ikke slike tester. ?

Skrevet

tror ikke legekontorene utfører slike tester, men det er sikkert billigere om legekontoret henviser deg til sykehuset for test.. kanskje du bare må betale en egenandel da? ring legekontoret og spør anonymt..

jeg tror det vil være bedre at barnet ditt får vite det nå, jo eldre det blir, jo mer tilknyttet blir de til familien rundt, og de kan føle et stort tap den dagen det viser seg at noen andre er faren.. det blir nok tøffere med årene.. du gjør det beste for deg selv og barnet ved å ta standpunkt i dette :) det er ikke mange som tør det...

så jeg synes du er tøff som vil finne ut av dette!

Skrevet

Ja kanskje. Kan ringe å høre..

Føler meg ikke så tøff for å si det slik, men han som ikke står oppført har et poeng. Hvis barnet en dag trenger en nyre eller et eller annet er det lettere hvis man vet hvem som er familie..

Men jeg ønsker ikke å informere far om dette før resultatet er sikkert. Manges liv vil bli snudd på hodet hvis virkeligheten ikke er slik jeg har trodd. Han som er oppført som far er en fantastisk pappa og jeg vil ikke ødelegge livet hans hvis jeg ikke må.. Og tar jeg det gjennom nav krever dem sikkert at det er bf og barn som testes.. det må skje utenom.

Skrevet

www.farskap.no

2800 for 1 barn og 1 far, ja du kan sende inn spyttprøve av barnet og han su misstenker kan være faren, evnt hvis du vil teste fler koster det 1400 ekstra per pers.

Lykke til da, håper pappaen er pappaen :)

Skrevet

ikke fortell noe før du finner ut om det er han som er pappan eller ei.. det er sikkert best, for å unngå at liv blir snudd på hodet før du får svar..

på sikt er det sikkert best at alle får vite sannheten?

du kommer sikkert til å ta de rette valg på vegne av barnet ditt :)

lykke til! :)

Skrevet

Nei. Bare jeg og kandidat nr 2 da om jeg skal kalle det det som vet om det. Og slik skal det fortsette å være hvis nr 1 er far.

Hvis nr 2 er far får vi løse den biten da. Han vil som sagt holde det hemmelig noen år for så fortelle det når barnet er blitt eldre, men vet ikke om han greier det heller for han har sagt at hvis det viser seg at han er far så kommer han til å bli litt skuffet med tanke på årene han har mistet. Ok. ser ut til at jeg må ta en test. og det letteste er kanskje å bestille. Blir jo hvertfall anonymt. Fysj som jeg gruer meg til svaret. Litt godt å få snakket ut med noen som anonym merker jeg.

Gjest eelis+kian
Skrevet

www.pappatest.no er billig og bra. Brukte dem selv, og fikk svar etter 9 dager. Lykke til! :-)

Skrevet

Takk. Ja har sett på den siden. Var like ved å bestille i stad men backet jo ut når jeg skulle trykke bekreft.. Vi har akkurat bestemt oss for å teste så trenger nok noen dager på å kvinne meg opp før jeg tør å bestille. Jada det er litt patetisk når man ikke engang tør å bestille men det kommer etter hvert.

9 dager. Det var kjapt..

Skrevet

hei..

eelis+kian; er den siden sikker?

jeg er bare innom forumet og kom over denne linken..

er i samme situasjon som HI..

men synes pappatest.no så litt useriøst ut?

hvem er det som tester dnaet? stod det i brevet?

Skrevet

HI her. Ja det lurer jeg også litt på.

Hvem tester?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det er DNA Diagnostics Center som tester DNA-et. Siden er sikker ja, selv om den ser useriøs ut (jeg hadde akkurat de samme tankene som dere, men jeg fikk siden anbefalt). Teknikken de bruker sammenligner alleler, altså de ser på om barnets alleler stammer fra foreldrene. Dere får et detaljert resultat både på mail og i posten.

Skrevet

Ok. Hm. Hvor lang tid gikk det fra du bestilte til pakken kom?

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...