Gå til innhold

Oppdragelse av en 15 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt for en 15 åring nå til dags?

Innetider på hverdager når det er skole og innetider i helger?

Hvor mye er det ok å sitte på en data i løpet av en dag?

Hvor mange lommepenger er normalt?

Hvor stort mobilforbruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår 15-åring må inn senes 21.00 på hverdager, gjerne før. Hun legger seg 21.30

Hun sovner jo ikke da, men legger hun seg senere blir hun vannvittig sur på morgenen.

I helgene varierer vi ifht hva hun skal. Hjemmekvelder hos venniner senest 23.00 og da henter vi henne alltid.

Hun får sitte èn time på dataen i ukedagene fra kl 20-21. I helgene får hun sitte ubegrenset, men må dele den med resten av familien.

Lommepenger får hun ikke. Hun må rydde rommet og se om søsken ved behov. Ønsker hun penger vasker hun hus etter fastsatte priser. Eks 50,-kr for å støvsuge huset, 50,-kr for å vaske gulvene osv.

Hun får 200,- pr mnd på kontantkortet, 150,-kr mnd til klippekort i kantina på skolen og ca 300,- pr mnd på busskort.

Hun synes selv reglene er greie selv om venninene har løsere tøyler og får mer penger.

Skrevet

Jeg har ikke en 15 åring hjemme, men på jobb. Og tillegg har vi det i familien også..

Min fetter på 15, må være i seng til 22. Lyset og tv av 22.30

Inne senest 21 på hverdager..

Han jobber og tjener egne penger, og tillegg gjør han pliktene hjemme som han får penger for.

Hvor mye han har i lommpenger varierer fra mnd til mnd etter jobb.

Men han tjener rundt 1500kr i mnd på ekstrajobben , og halvparten setter han inn på sparing, eller mer.. han er opptatt av å spare, for mobiler,ipod,datating,tvspill,musikk etc må han holde selv.

Han får klær han trenger, altså utslitt eller for lite..

Klær han vil ha men ikke trenger kjøper han selv.

Han blir sponset med 200kr i mnd på et mobil abb, må fylle på selv om han går tom.

Tror de har nye regler på data og tv spill, så der veit jeg ikke. Men lekser må gjøres når de kommer fra skolen, og pc får ikke brukes etter kl 21.

Veit de har slitt med bruk av pc, men han har aktivisert seg i speider på fritid nå så da endret det seg selv :)

De er også ganske flinke til å være ute.

Skrevet

hmm... bare jeg som syns det var noen tidlige klokkeslett?

Har ingen tenåring i hus selv så veit ikke hva som er normalt....

Skrevet

Her i nabolaget er det vanlige tider, men det er jo alltid noen som får være ute lenger. 21 på ukedager og 23 i helgene. Ungdomsklubben stenger jo 2230 på fredager, og det gir de 30 min til å henge utenfor og spurte hjem. Jeg aner ikke når de må være i seng, men nabojenta på 16 har det mørkt på rommet 2230.

Skrevet

Datter mi på 15år må være i seng kl 23 i ukedagene. Det vil si at om hun vil ha mat og skal i dusjen så må hun komme inn tidligere.

"Frihet med ansvar"

+ vi har bestemt at det ikke er mulighet for å lage seg mat etter kl 22, for da vil vi ha ro i huset, uten skramling av kopper og kar og skapdøre som går opp og igjen. (har åpen løsning mellom kjøkken og stue)

Men derimot om vi merker nedgang i karakterene, eller at hun ikke gjør lekser, så vil det også gå utover hennes såkalte "frihet med ansvar"

I helgene må hun i seng kl 2.. Men her også får hun ikke begynne å skramle med kopper og kar midt i natta. Kl 22 er kjøkkenet stengt, forutenom når man skal ha seg drikke.

Hun får beholde barnetrygda og bidraget sitt selv pr mnd i mndlønn, som går inn på hennes egen konto som hun har visa elektron på. Å for disse pengene må hun fylle opp mobilen sin selv, og disponere så hun har til snop, brus, eller hva dem nå skal bruke pengene til.

Vi kjøper klær som hun trenger, hygieneartikler (Hun må kjøpe sin egen sminke), bind å alt slikt som er nødvendig.

Skrevet

Når det gjelder internett så er datter mi så sitter hu så skjelden forran pc, at derre styrer hun selv. Hun har egen laptops på rommet sitt.

+ at alle penger hun tjener selv får hun beholde uten trekk i barnetrygda eller bidraget sitt.

Skrevet

når jeg var 15, bodde jeg for meg selv. innetider og leggetid virker litt søkt. ihvertfall av typen "da må lyset være av"

og 15 åringer kan vel strengtatt betale lommepenger og mobilbruk selv.

kanskje verden har forandret seg så drastisk på 10 år

Skrevet

Er vel mer det at det er så mye synsing og meninger fra folk, og man tåler "bøgdeslarv" mindre i dag enn tidligere, + mange sitter med indre frykt for å ikke være gode nok foreldre, og frykt for barnevernet osv osv osv, noe som gjør at ungdom i dag har srammere regler enn da vi vokste opp. Nå veit æ itj kor gammel du er, men jeg er 34år, og har ikke bodd hjemme hos min mor siden jeg var 14år.

Nå gikk jeg på internatskole da, men allerede da jeg var 15, bodde jeg på hybel:)

Skrevet

ja. jeg tenker at det blir litt overbeskyttende. hvordan skal en 18 åring greie seg selv og ta voksene valg om han 3 år tidligere måtte få beskjed om når han skulle slukke lyset for å sove på kveldene.

jeg er jo bare 25 da. og hadde nok foreldreldre som i litt for stor grad lot meg velge selv. men på den andre siden kan jeg jo konsekvenstenking og har aldri gjort noe ordentlig galt noen gang.

Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på hvor en bor, jeg da. Vi bor i Bergen sentrum, og jeg forstår godt at de vil ha ungdomskoleelever inne kl 2300 i helgene, og i seng siden skolen starter 0815 og mange har lang vei.

Skrevet

ja jeg bodde jo rett uten for oslo og jeg forstår godt at dem vil ha ungdommene inn om kvelden. (jeg var jo også det). bare sengetider og slåavlyse tider som jeg ikke forstår meg på. ser de på TV hele natten blir de trøtte. det må de jo lære før eller siden uansett.

Skrevet

Ja, jeg er veldig for derre med "frihet med ansvar" som jeg kaller det. Der vi er klar på at hun må tenke selv.

Men ingen frihet uten konsekvenser. For om vi ser at karakterene på skolen daler, og det ikke blir gjort lekser. Så må vi selvsagt stramme inn på reglene og friheten. Men så lenge hun tar ansvar og viser seg fortjent til det, så syns vi det fungerer godt.

Men man må nu gi ungdommen mulighet til å vise seg/prøve først, før man setter tidspunkt for tv/internettbruk, og når lyset skal av om kveldene. Også om dem har lang skolevei og må opp tidlig.

Jo, første dagene datter mi fikk denne muligheten til "frihet med ansvar" så var hu veldig trøtt og slapp om dagene. Ikke fikk hun i seg mat om kveldene, noe som igjen gjorde at hun sov enda dårligere.

Men det er jo slik man lærer å da, at man lyt ha kveldsmat for å sove godt, og for å fungere om dagene. Å man må vaske seg for å ta seg bra ut. Å alt derre forstod datter mi ganske så fort. Å nå er det ingen problem.

Om hun er ute helt til kl 23, så veit jeg at da er leksene ferdig, og hun har spist hos ei venninne, og at kanskje ikke trengte å dusje den dagen, for det gjorde hun i gymmen/svømming eller på trening. Men ellers er hun alltid påpasselig med å komme inn å spise før kl 22, det er av respekt for oss andre som bor i samme bolig. For at vi skal få den hvile vi vil ha, som vi føler passer for oss. Noe som også innebærer at vi vil hvile øra våre for skramling av bestikk og kjøkkenskap.

Å selv tror jeg på at dette er noe som vil gjøre så hun klarer seg enda bedre når hun skal på vidregående og må bo på hybel.

For ja, hun er med på å planlegge middagene for hver uke. Da sitt hu der med reklamene fra bunnpris og kiwi.. hehe

+ hun har sine faste oppgaver i huset + rengjøring og rydding av eget rom. Noe vi er veldig pirkete og streg på.

Nei, funker som gull dette. Og dette praktiserer også pappan hennes. Da det er der hun egentlig bor, men hun er ofte hjemme her også:)

Skrevet

Ja, jeg aner ikke hva som er normalt. Har fått en 15 åring kastet i fanget, og jeg husker ikke selv så godt 17 år tilbake i tid + at tidene har forandret seg. derfor jeg ønsket noen innspill her, så jeg vet sånn ca hva vi kan rette oss etter.

Skrevet

ja jeg har mest sannsynlig samme situasjon her om et halvtårs tid.. Blir antageligvis til at min svigerinne som straks blir 16 år flytter til oss... Mulig blir det litt annerledes for oss, for jeg føler ikke det blir min og mannens ansvar å oppdra henne, men likevel mener jeg vi må ha en del regler for å kunne bo sammen under samme tak... Og jeg selv føler vel at det bør være litt der det går med egne barn også, når de nærmer seg myndige så bør det være regler som gjør at man kan leve sammen. Men leve må de kunne gjøre de også...

Veldig interessant å vite hvordan det er hos andre! Kommer sikkert til å trenge masse veiledning når den tid kommer! :)

Skrevet

Denne jenta har absolutt ingen andre, så det blir opp til oss å "oppdra" henne. Må ha noen faste regler som man må forholde seg til, men ikke sånn helt ekstremt. Vi er uansett ikke foreldrene hennes, men hun har ikke foreldre som bryr seg heller, derfor skal hun nå bo hos oss - hvertfall en god stund fremover.

Skrevet

hva med å snakke med henne når hun kommer?

om hun ikke kommer fra det nabolaget dere bor i så blir nok ikke innetider det størte problemet i starten. kanskje heller dataspilling og TV titting.

jeg tenker at det er en grei regel at hun må ringe om hun ikke skal komme hjem til middag - for man lager ikke mat til folk som ikke dukker opp. og at hun får se på TV og spille så mye hun vil så lenge lekser blir gjort og eventuelle husoppgaver. også kan du jo spørre henne hva slags husoppgaver hun kunne tenkt seg og forhandlet fram oppgaver og eventuelt pengene hun får for disse oppgavene.

om hun føler at hun er med på å utforme reglene og blir tatt på alvår så går nok ting enklere

Skrevet

akkurat det vi har planlagt iaffal. :)

Man må ha noen kjøreregler for å kunne leve sammen og de er det veldig greit å bli enige om så fort som mulig. Noen grenser må man ha og det bør en 15åring forstå :) Om man setter seg ned og har en seriøs samtale hvor hun selv kan ta del i utformingen av regler tror jeg det blir mindre sjanse for utsagn som "du er ikke mammaen min, så jeg gidder ikke høre på deg" i ettertid :)

Skrevet

Jeg er nok en av de som dere mener er strenge. Mye av grunnen til våre regler er ikke bare at vi bor i en storby, men også at vi selv vil tilbringe tid med jenta. Får hun sitte ubegrenset på tv/data ser vi jo ikke ungen fordi hun blir sittende hele dagen.

Barn med strenge regler/grenser blir ikke nødvendigvis dårligere til å ta selvstendige og fornuftige valg, tvert imot. Hun sier selv at våre grenser gjør det enklere for henne å stå imot evt gruppepress og hun tar særdeles fornuftige valg uten at vi står over henne som moralens vokter.

Jeg skulle selv ønske mine foreldre hadde klare grenser og regler så jeg hadde sluppet alle feilskjærene så altfor tidlig i livet. Det gagnet ihvertfall ikke meg å ha fri oppdragelse.

Ifht økonomi må hun selv betale sminke og det hun vil ha av klær, foruten det som er nødvendig. Det har gjort at hun er svært nøysom med pengene og skjønner at det ikke bare er å komme og få og få uten stans, men at det faktisk må jobbes for pengene, uansett alder. Det igjen gjør at hun setter ekstra stor pris på tingene sine og tar godt vare på de.

Noe jeg opplever som mest "sjokkerende" blant dagens ungdom er deres manglende arbeidsmoral da de er vandt til at mamma og pappa ordner opp/betaler, noe som gir de sjokk når de kommer ut i arbeidslivet og ikke skjønner at de selv må yte en innsats. Har gang på gang hørt sjokkerte unge voksne som klager over at arbeidsgiverer er så slem for at han faktisk krever at de skal møte opp til rett tid og jobbe for lønna. Hva har de lært hjemme?

Siden jenta selv ikke klager på reglene, men synes de er helt greie har vi sjelden disputter her i huset. Når den dagen kommer at hun selv ønsker utvidelse av grensene er vi klare for å ta diskusjonen med henne siden hun alltid har utvist sunn fornuft og er flink til å holde avtaler.

Gjest sug lut
Skrevet

Har ikke fast innetid på hverdager, men leggetid halv elleve, så i praksis må jo ungen inn en time før det om det skal bli plass til mat etc. Skali kke påstå at det alltid SOVES halv elleve, men intensjonen er der.

Innetid i helga - midnatt, kan utvides ved behov, men da blir ungen henta av oss (er bare hos venner uansett).

Data styres sjøl, siden den uansett brukes som musikkanlegg og til kontakt, ikke til spill.

Ingen lommepenger, de må jobbes for. Får det som er nødvendig av klær og utstyr, pluss det vi har lyst til for å være greie, får busskort og 150 i måneden i mobilregning, utover det må det tas av egne penger.

Gjest sug lut
Skrevet

Og nei, ungen synes ikke det er greie regler for ALLE ANDRE har det bedre. Men det er ikke vårt problem og vi tror ikke på det heller.

Skrevet

Har en lillebror som fyller 16 neste måned og han er blant de som ikke får mange restriksjoner. Vi bor på bygda og har to mil unna nærmeste butikk, så innetider osv. blir litt dumt. Her i huset har alle jobb/skole, så man legger seg automatisk når man er trett og ingen sitter lenge etter tolv. Skal han reise til venner, så er regelen at skyss skal være ordnet(men både jeg og en annen bror stiller opp som sjåfør) Drikking har skjedd ved to anledninger, hvorav han ble dårlig og dette er ikke skjedd mer. Ikke morsomt å bli terget av søsken om at han kastet opp(jeg verken drikker eller røyker og sier alt som er positivt om dette. Man får være den som husker alt blant annet...)

Dataen er nokk det som brukes mye av ham, for det er billigere måte å chatte over webcam med alle venninnene sine(litt for mye casanova med mange jenter som ønsker å være sammen med ham osv..ny dame litt for ofte, så vi prøver å be ham ta litt hensyn og ikke fare med alle 8-klassingene på en skole..selv om det var bare 3 stk på like mange uker)

Lommepenger er ikke noe spørsmål ettersom han jobber hver sommer med bror og far. Tjener såpass at kontoen er meget fin etter spleising av julegaver til både mamma og pappa(blue-ray dvdspiller og tørketrommel)

Mobiltlf. er ubegrenset enno, for family greie som mamma har samlet regning. Advarsel på siste regning på 400kr bare ham, så dette blir fulgt opp. Da må han i såfall betale sin del og dette var i orden.

Må si at alle sammen i huset er i god harmoni, ingen krangling eller mobbing. Alle barna her har fått det de ønsker og ikke har ønsket av snøscootere, 4-hjulinger, mopeder, hester(jeg fikk 1 og har nå 4 som jeg fikk gratis av venner) og alt annet som kan få oss til å holde på hjemme. Dette er belønninger på forskudd for å forhindre fest hver eneste kveld. Fungerte på meg å si at hestene måtte stelles kl. åtte hver kveld(hadde ansvar fra 13års alderen og til i dag) Min bror på 19 år var hjemme fordi det fristet mer med serie, pizza og godis hver fredag og lørdagskveld. I helgen ringte ikke mindre enn 4 stk ang. fest/sjåfør, men han ønsket å se ny film, spise hjemmelaget pizza. Nå er foreldrene ungdommelige og ser skrekkfilmer på 50 " tv eller lerettet slik at ungdommen har det som kino her hver helg=)

Tusen takk for mine flotte foreldre som alle elsker og misunner at vi har<3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...