Gå til innhold

Hvis jeg vil studere i utlandet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det egentlig? Kan jeg bare søke og det er det? Vil ikke den aktuelle skolen prioritere "sine egne"? F.eks. engelskmenn om det er en engelsk skole?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange studiesteder har satt av et visst antall plasser til utenlandske studenter. Du kan jo sjekke det opp:)

Skrevet

Aha! Takk! Skal prøve å finne ut av det :)

Skrevet

Mange universiteter har kvoter og avtaler, så da havner man på et vis i en egen opptaksgruppe med et visst antall plasser. De er også ofte avhengige av den økonomiske støtten de får, og det er oftere lettere for de utenlandske studentene å komme inn, enn de som er fra landet universitetet ligger i.

Skrevet

Lykke til! Høres veldig morsomt ut å studere litt i utlandet! Hvor har du tenkt deg? Og hva skal du studere?

*misunnelig*

Skrevet

Jeg vil utdanne meg til jordmor, men synes veien dit er utrolig tungvint her i Norge. I utlandet kan man gå rett fra high school til jordmorstudier. Tenker først og fremst på Amsterdam. Vi har familie der og sambo har bodd der i flere år. Han savner det og vil gjerne flytte tilbake, men det er selvsagt ikke bare bare med tanke på jobben hans. Så vi får se :)

Skrevet

Noen studiesteder har som folk her sier egne kvoter for utenlandske studenter. dette gjelder primært lavere grads studier.

Endel skoler krever spesielle opptaksprøver eller andre tester du må ha tatt på forhold for å kome i betraktning, f.ek TOEFL -test eller GRE-test. Dette kan su sjekke ut på nettstedene til de aktuelle skolene. Spesielt amerikanske skoler kan i tillegg kreve anbefallingsbrev fra f.eks lærere/arbeidsgivere her hjemme.

Sjekk også hvilke studier lånekassen finansierer. Du får nemlig ikke lån til "hva som helst".

Skrevet

Høres spennende ut! Lykke til:)

Skrevet

Jeg vet ikke noe spesifikt om jordmorutdanningen, men har norske venner som har tatt hele studier i Nederland. De søkte i likhet med nederlendere og ble tatt opp på samme vilkår, men undervisningsspråket var nederlandsk, da.

Gjest sug lut
Skrevet

Du blir ofte prioritert først fordi de tjener på deg om du søker utenlands. Er derfor det er så mange usedvanlig middelmådige amerikanske studenter i Oxford, for eksempel. Alt koster ekstremt mye mer for deg enn for innenlandsstudenter, og i EU koster "non-EU" mer, du blir melka til du skriker.

Skrevet

Men bare sjekk opp at jordmorutdanningen i Amsterdam er godkjent å bruke i Norge da! Ellers kan du ende opp med en ubrukelig utdanning til slutt... Kan hende du må gå all tiden på nytt igjen for å få lov til å jobbe som jordmor her i Norge!

Skrevet

Godt poeng, carina! Jeg sliter med å finne nettsiden til selve skolen, så får ikke sjekket noenting enda! Grrr. Hva i alle dager skal jeg søke på?? Jeg finner bare en masse forskjellige sider som beskriver hvordan utdanningen er lagt opp.

Jeg er helt avhengig av at undervisningen er på engelsk da jeg (foreløpig) ikke kan ett ord på dutch! Hehe.

Skrevet

Det finnes et sånt autorisasjonskontor, noen år siden jeg ble autorisert sykepleier, så husker ikke hvem som gjør det nå... Fylkeslegen?! Du kan sikkert ringe dit og bli henvist videre i hvert fall... Der kan de kanskje fortelle deg om utdanningen har mulighet for å bli godkjent i Norge. Problemet er jo at i Norge er man først sykepleier, så har litt praksis, så kan man ta videreutdanning til jordmor. Om man ikke går veien via sykepleier, men bare rett inn på jordmor, så er jeg redd at man må ta sykepleiestudiet i Norge først for å bli godkjent... Men sjekk det opp du! :o)

(PS. Har ei venninne som gikk jordmor i Sverige. Der er det ikke krav om praksis etter sykepleien og jordmorstudiet er bare ett år. Derved var hun ferdig jordmor bare ett år etter at hun gikk ut av sykepleien... Det går ann da...)

Skrevet

Skoler er avhengig av utenlandske studenter og har egen kvote for disse da de tjener masse penger på dem. Det koster jo masse penger for oss å studere i utlandet.

Jeg studerte i Australia da jeg tok bacheloren min og betalte 80.000 kroner i året. Masteren der koster 130.000 kr i året. Så det koster penger......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...