Gå til innhold

"Føden" i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på ferie til Kanariøyøene, og jeg er gravid. Er det noen som har erfaring med hvem man skal kontakte HVIS mot formodning man trenger hjelp eller forsikring om at alt er i orden.

Her har jeg fått et skriv om å kontakte føden hvis sånn og sånn, men hvem kan jeg kontakte der nede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må iallfall sjekke om forsikringen gjelder når du er gravid. Er ikke alle forsikringer som er gyldige når man er så så mange uker på vei.

Ellers så kan du risikere at det kan bli en dyr affere

Skrevet

De har fødeavdelinger på sykehusene også i andre land:)

Du må passe på å ordne med reiseforsikring på forhånd. Selskapet har et nr du kan ringe 24 timer i døgnet dersom du trenger medisinsk hjelp, og så får du beskjed om hvilken lege/sykehus du skal kontakte.

Så lenge reiseforsikringen er i orden, er det ikke noe problem å få hjelp.

Skrevet

Reiseforsikringen er i orden, heldigvis... Så det er de jeg må kontakte uansett? Kan jo selvfølgelig ringe Føden her hjemme for å spørre om råd, men litt greit å vite hvem som er tilsvarende der nede.

Hilsen nevrotisk gravid

Skrevet

Du kan jo kontakte reiseforsikringsselskapet på forhånd og få opplyst hvilket sykehus de vil anbefale for deg hvis du som gravid plutselig skulle trenge hjelp. Så kan du ha adresse og telefonnummer klart på forhånd. Kanskje du vil føle deg beroliget da:)

Skrevet

Um, nå ser jeg at forsikring ikke dekker sykdom som har forbindelse med svangerskap.

Men gjelder ikke det europiske helsetrygdkortet?

HI

Skrevet

Føder du i utlandet ,har ikke ungen rett på barnetrygd i Norge,men det vet du kansje? du må også søke Norsk statsborgerskap til barnet.

Skrevet

Klart man faar barnetrygd ol, forskjellen er at det ikke kommer automatisk, men man maa sende soeknad naar man har kommet hjem med barnet. Det er slett ikke vanskelig ;)

Ring NAV utland faar raad du HI, de burde kunne fortelle deg hvordan ting fungerer :)

Skrevet

Nå er det ikke det å føde jeg er så veldig redd for, lenge til termin ennå, men f.eks hvis jeg ikke kjenner liv lenger eller har andre bekymringer som blødninger etc.

HI

Skrevet

Jeg har bare hørt positibe ting om dette- til og med at sykehusene i spania er bedre enn her..

Skrevet

Du burde skaffe deg en forsikring som også dekker graviditetsrelatert sykdom, selv om du i rene sykehusutgifter vil bli behandlet som en spansk borger! De fleste forsikringer dekker deg til inntil seks uker før termin. Husk at forsikringen ikke bare tar seg av sykehuskostnadene hvis du skulle ønske å benytte et privat sykehus i stedet for et offentlig, men også hjemreise hvis det skulle være aktuelt. Det kan bli en svært dyr affære hvis du skulle trenge ambulansefly tilbake til Norge...

Skrevet

Så det er bare hvis det skjer noe helt ekstraordinært at det vil være nødvendig med forsikring?

Skrevet

Aldri, aldri dra utenlands med en forsikring som ikke dekker svangerskapet! Uansett om du er 8 eller 28 uker på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...