Gå til innhold

kontaktallergi nan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 6måneder får elveblest(?) nedover hele magen etter han drikker nan, har ammet til nå, akkurat begynt å prøve ut litt grøt og får mme fra kopp. da blir det naturlig nok litt søl, og der melka er i kontakt med huden blir han illrød, lettopphovnet og det kommer store hvite blemmer.

kinn og hake blir illrøde og han gnir seg og gnir seg og har klødd seg til blods på haka stakkars.

Både MME og grøten reagerer han på.

Også lett rød av banan blir han også.

Hva kan vi gi isteden? jeg har kuttet alt og gir bare puppen igjen, men han trenger jo annen mat, stoor gutt.

Var hos legen forrige uke og akkurat da var poden selvsagt fin, så legen trodde meg ikke ifht melkeallergi/kontaktallergi, men vi fikk handleliste med ørten ulike kremer oljer og salver til å behandle han med, mistenker atopisk eksem, jeg mener det har en sammenheng da men....

noen som har tips? Nettsider, matråd eller no'

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Takknemlig om noen har tid til å svare!

Skrevet

Høres ut som melkeallergi. Det var sånn vi fant ut det. Tålte ikke komme i kontakt med melk. Har han eksem?

Han reagerer sikkert ikke på at du drikker melk da.

Men du bør nok ta han med til lege og få testet han.

Skrevet

Ikke gi deg til legen, vi var 5 ganger før vi fikk henvisning til barnelege. Da hadde hun klødd seg til blods i 5 måneder. Prøv kortison, prøv den og den kremen, prøv litt til..... osv. osv......

Skrevet

da min eldste var 5 mnd gav jeg ham en flaske med nan, fordi jeg skulle prøve det liksom, for lettvindthetens skyld, og han ble KNALLRØD i ansiktet, fikk utslett på hendene der han hadde fått nan på huden, og nedover overkroppen.

Jeg tok kontakt med en allergolog, som raskt konstaterte melkeallergi, vi a prikktesting.

Vi har hatt to gutter med melk og eggallergi, så vi har levd melkefritt et par år, nå kan vi begynne å slække litt heldigvis. Eldstemann testet også på allergi mot latex, noe som kunne gi utslag om han spiste banan (!) sa legen:). Han anbefalte å spise veldig modne bananer om vi skulle gi ham det, en med brunt skall, for de hadde da mindre doser allergifremmende innhold.

Jeg tror ikke "vanlige" leger har så mye peil egentlig jeg, det er greit nok med kremer og salver, men det boter jo kun problemet utefra. Det er iallefall mitt inntrykk:)

Jeg har selv spist melkefritt så lenge jeg ammet de, og merket stor forskjell på de med en gang, og det er ikke vanskelig å leve melkefritt faktisk. Du finner mye info på melk.no, eller bare søk melkefritt på nettet.

mange tror man må lage all mat fra grunnen av , men det finnes masse melkefrie produkter der ute, husk bare på at lett-mat ofte er melkefrie :) , alle Gildes´go og mager-produkter kan du spise f.eks:). Ellers blir det mye karbonadeig, fisk, pasta lettpølser, kylling, etc man kan ha til middag, og coop´s produkter som kjøttkaker og karbonader er også uten melk.

Som fløteerstatinger bruker jeg Havrefløte, finnes på coop, mega, ultra og på helskost selvsagt, den funker veldig bra:)

Smør: Soft spesial (smør uten soya og melk til brødskiva, finnes på rema. Blå pakke).

Melange uten salt og smør til steking, finnes på dagligvarebutikkene.

De aller fleste kjøpebrød er uten melk.

Vi har drukket rismelk med kasium som erstatning for melk ettersom de har blitt større, for soyamelk ble eldstemann etterhvert også allergisk mot ( noe som visstnok er vanlig ).

Nå er eldstemann 3, og nesten kvitt allergiene sine, på grunn av at vi har holdt oss unna det han ikke har tålt. Nå spiser vi is, og en pannekake i ny og ne, heldigvis. Han har noen tørrflekker som blir større og kløende når vi koser oss med slikt, men det får vi tåle, for det går bedre og bedre.

Som sagt, det går helt fint, det værste er vel for deg, for om du fremdeles ammer så må du jo holde deg borte fra feks sjokolade! Men du kan heldigvis som meg knaske kokesjokolade, non stop og after eight:)

Du kan jo feks lage havregrøt til gutten din? ist for babygrøt altså. (Bjørns lettkokte havregrøt) Lillebror her har spist havregrøt siden han var 6 mnd, jeg blander den med rismelk, og har på litt kanel, samt litt fruktmos på skjeen. Det liker han kjempegodt, og det er jo sunt!

Lykke til!

Skrevet

Her var det masse! Skriver det ut jeg! Tusen takk!

Hvor finner jeg allergolog? Tok du direkte kontakt og ikke gjennom fastlegen?

Skrevet

Det er fastlegen som skal henvise deg. Er han alt for vanskelig kan du få legen på helsestasjonen til å gjøre det.

VI trappa opp på legekontoret og da VI SKAL ha henvisning. Tok prikktesting hos barnelege..

Skrevet

Ser ut til at du fikk samme beskjed som meg Jullia- heller behandle enn å finne ut årsaken!

Jeg skal trappe opp der og "slå i bordet!"

Har time neste uke, men gutten må jo ha mat og greit å finne ut så raskt som mulig, og komme i gang videre!

Skrevet

var litt heldig med at det er en barnelege som også er allergolog, som holder til ved samme legesenter som fastlegen min, og hun henviste oss.

Helsesøsteren på helsestasjonen vår var helt fjern når det gjaldt melkeallergi, så jeg tror nok det gjelder å mase litt på rett lege:) men du kan jo prøve deg ut litt selv først ang maten:)

Skrevet

I dag har jeg kjøpt rismelk og havregryn....

Spent på å prøve! Nå har han bare fått pupp ett par dager og han er SÅ fin! Jeg har kutta ned på meleprodukter også, og null fisk og egg

(i tilfelle)

Hatt hektiske døgn med mye pupp, han trenger jo mer mat veslemann.... fikk ikke legetime før neste uke, i mellomtiden må han få noe, så takk for tips og hjelp!

Gjest irismor
Skrevet

Zupermam

Vær klar over at det faktisk er en del vaksiner so inneholder latex.

Min svigerinnes eldste sønn har latexallergi.

Skrevet

Irismor:

Hvordan slår det ut?

Reaksjon på banan som ble nevnt her også. Hvordan reagerer de da på evnt vaksiner? Hvilke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...