Gå til innhold

Noen som har vært i PRAHA her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen drar dit i uke 9 UTEN barn :o)))

Har aldri vært i Praha før, så dette blir spennende! Har bestilt fly men klarer ikke velge hotell...

Noen som har et hotell å anbefale?

Har du noen tips til hva som er verdt å se?

Mat som MÅ prøves?

Noe som MÅ handles?

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde funnet et hotell i gamlebyen. Da bor man veldig sentralt. Er nok kanskje litt stivere priser. Hele gamlebyen er utrolig flott.

Mye godt øl i tsjekkia. Jeg har handla en del krystall der. Utrolig mye flott og få tak i. Krystall er jo billig der, spesiellt om du handler litt utenfor turistområder.

God tur

Skrevet

Var der i uke 9, og husk at det er kaldt! Hadde med for lite klær rett og slett. Vinterjakke og stilongs er nødvendig.

Spis kake og drikk kakao på folkets hus. Digre krystallkroner som jeg ikke har sett så mange andre steder i alle fall.

Puben oksen er kjent for å være autentisk.

Spis dumplings, husker ikke hva det heter på norsk eller tjekkisk. Det er ikke så godt, men du får det stort sett til varm mat alltid.

Skrevet

Vi var nettopp i Praha og har et par tips.

http://www.tur-til-praha.cz/praha

På denne linken finner du ut av det meste du måtte lure på. Det er en Tjekkisk dame som snakker norsk og har drevet med å guide Norske turister i mange år som driver siden. Hvis dere lurer på noe spesifikt som kulturbegivenheter osv så sender dere bare e-post til henne så ordner hun det meste.

Jeg googlet praha og fant siden hennes før vi reiste og tok kontakt med henne. Det endte med at vi bestilte en guidet tur på 3 timer i praha. Det var helt topp. Vi hadde en norsktalende guide helt for oss selv (vi reiste 4 stk sammen) og hun hadde gode kunskaper om praha og hjalp oss med å finne de plassene vi ønsket. På den guide-turen så vi den astronomsiske klokken, jødegettoen, gamlebyen, karlsbroen og ikke minst Prahaborgen som man absolutt bør besøke når man er i Praha.

Når det gjelder mat så var all maten vi bestilte kjempegod og ikke minst latterlig billig. Vi fikk 3 retters middag med øl og kaffi til under 100 lappen.

Jeg kan varmt anbefale hotellet vi var på hvis dere ikke har noe imot å ta bussen inn til sentrum (tok 15-20 min og gikk cirka hvert 10.min) Buss og tog i Praha er verdt å prøve for det fungerer helt perfekt og er billig. Hotellet vårt:

Hotel Aramis

Zerotinova 31

Praha

Hvis du sjekker på kart på nettet så ser du hvor hotellet ligger i forhold til sentrum. Kan på det varmeste anbefale Pub/restauranten Alabama som lå rett nedenfor hotellet. Når det gjelder shopping så var vi ikke så mye rundt å handlet, men endte opp med litt klær, smykker og noen krystallskåler. Prisene ligger på cirka 1/3 av prisene hjemme hvis du handler utenfor sentrumskjernen (vi handlet i gatene og handlesenter rundt hotellet)

Når dere kommer frem til flyplassen anbefaler jeg å ikke ta "vanlig" taxi, men de minibussene som står rett ved utgangen som reklamerer for billig transport. De er helt trygge og den billigste og mest behageligste måten å komme seg til hotellet på.

Som sagt tidligere så finner det dere trenger på hjemmesiden til Valerie. Prisen for personlig guidet tur i 3 timer var 700 norske kroner for guiden pluss utgifter til bussen og inngang til Prahaborgen.'

Hvis du lurer på noe så bare spør, vi hadde en helt topp tur og gleder oss til å reise tilbake et annet år. God tur, kos dere masse med barnefri :-)

Skrevet

Wow!

Tusen takk for svar!!! Skal sjekke ut den siden med en gang! Har vært inne på booking.com og sett på sikkert 70 hoteller. Puh... leser gjesteanmeldelser, og de fleste sier det er lurt å bo i sentrum, men samtidig at metro og annen offentlig transport fungerer utmerket :o)

Åh, nå gleder jeg meg skikkelig. Sikkert lurt å ha en guidet tur ja!!

Skrevet

Metroen er kjempelett å lære seg:) Synes det var en fin metro også. Ikke skummelt. Det synes jeg det var i Paris.

Skrevet

Annbefaler IKKE Hotel Dum i Moderani området hvertfall! hehe.. Det er litt utenfor sentrum, rett & slett i "slummen".

Utenfor hotellet hadde vi 40 stk som hadde laget seg hus av madrasser o.l

Menneskene som bodde der var lite gjestfrie, veldig mistenksomme og snakket dårlig engelsk.

Så vi reiste inn til sentrum hver dag, enten med trikk eller taxi.

Om dere skal ta taxi, bruk AAA.

Dette gjelder også når du kommer på flyplassen, dere blir sikkert overfalt av forskjellige taxiselskap.

AAA er de eneste som bruker takstameter, og klart de billigste. (de andre prøver lett å lure deg)

Taxien'e kjører grusomt fort, så er du forberedt på det ;) Den første taxi'en vi kjørte fra flyplassen låg i 180 kmt. Jeg hadde lyst å grine :P

(det var ikke AAA) :P

Ellers så haddde ikke vi med oss så mye klær ned der, for at vi skulle kunne shoppe! Vi måtte alikavel kjøpe med oss en extra bag, for å få med oss alle klærene! hehe..

Vi spiste middag ca 3 ganger om dagen, er jo så sinnsykt billig der og god mat ikke minst. (nå var vi på sommeren da, så vi satt ute hele tiden)

Kan anbefale deg Thaimassasje! Det diggeste jeg noengang har vært med på, billig var det også! :D

Dere kommer til å få dere en super uke, jeg elsker Praha!

Skrevet

Her må det noteres ja. AAA-taxi skal vi bruke! Kan tenke meg at det er bikkjekaldt der! Skal ta med ull :o) Planlegger å shoppe en del også ja. Turen er så billig, så det vi sparer kan jo brukes på shopping. Hihi..

Skrevet

Ja, jeg glemte det med AAA taxiene. Det stemmer det, hvis du er på restaurant eller pub så kan du be dem om å ringe taxi for deg (det gjør de mer enn gjerne for deg). Husk da å si at du vil ha AAA taxi, for de kan ha avtale med andre taxier og ringer dem hvis de ikke får annen beskjed.

Skrevet

Var nettopp der og må si at det var over all foventning. Og jeg hadde skyhøye forventninger. Fantastisk by. Vil anbefalle hotell i gamlebyen. Der har du alt du trenger i gåavstand. Vi lå på Yasmin hotel og var kjempefornøyd. Dette er et designhotell med flotte, rene rom og veldig hyggelige ansatte. Vi bestilte gjennom hotels.com. Funka veldig bra :)

god tur ;)

Skrevet

Vi lå på hotell i gammlebyen, det var kjempekoseligt og veldig sentralt.

Seven Angels.(+billig)

Anbefaler absolutt å få dere en guida tur.

Der er en fantastisk middalderresturant med spis og drikk alt du orker+ show til ca 300kr for en kveld. Vell vert pengene.Husker ikkje navne på den.(men googel lr guiden kan finne den ) Om dere bestiller guid no kan dere få guiden til å anbefale dere forsjelligt + booking for dere.

God tur er ein fantastisk by :)

Skrevet

Jeg anbefaler hotel Assenzio. Kjempekoselig hotell med god mat og sentral beliggenhet. Dessuten billig. Kunne gå til severdigheter hver dag.

Skrevet

Har ikke vært der, men vurderer å reise dit iløpet av året. God tur!!

Skrevet

Noen bra resturanter å annbefale?

Reiser til praha i uke 6

Skrevet

Praha er en fantastisk by.

Jeg ville nok ikke bodd i gammlebyen, der er det så mye turister at det blir litt klaustrofobisk. Vedlig fint der, og bør absolutt sees, men ville ikke bodd der, og alt av mat og drikke er også utrolig mye dyrere der enn i resten av byen.

Vi bodde litt i utkanten av byen (husker ikke navnet på hotellet), og fant fort ut at taxi i praha koster nesten ingen ting, og er veldig praktisk når man har rotet seg bort :)

Tjekkisk mat er for de spesielt interessesrte, og består vel mest av flesk og kål... Vi styrte unna det, men fant mye annet godt, bla en helt fantastisk sushibar! Som jeg selvfølgelig heller ikke husker navnet på...

Dessuten har de mye godt øl som må prøves, og veldig billig, veldig god rødvin :)

Om dere skulle falle for fristelsen å prøve absinthen der (som er av den typen som er ulovlig i norge) så vil jeg anbefale å ha adressen til hotellet på en lapp, og ta taxi hjem..

Skrevet

Hahaha! Da tror jeg vi styrer unna absinth! Det ville vel blitt en skandale når mor og far endelig er på tur aleine. Hihi...

Foreldrene mine skal reise uken etter oss, så de drar også nytte av all denne gode informasjonen!! Tusen takk alle sammen. Jeg noterer og noterer her :o)

Hvis flere har noe Praha-erfaringer er det bare å komme med den!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...