Gå til innhold

St.Olavs eller Orkdal??


adrenaline7

Anbefalte innlegg

Sliter plutselig med fødestedsvalg. Har ikke tenkt over at det har vært noen alternativ, helt til samboer plutselig nevner at en kollega og damen hadde valgt Orkdal, blant annet for å være sikker på at han fikk mulighet til å sove på rom med fruen og den lille etter fødselen.

 

Etter å ha lest litt på nett, virker jo barselhotellet på St.Olavs kurant, men man er vel ikke garantert plass der. Og jeg er mye mer "redd" for å måtte sove alene uten samboer etter fødsel enn for selve fødselen.. Noen erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigerinna mi fødte på Orkdal. Like etter fødselen fikk ungen pustestans (de tror han fikk en blodpropp), og ble fløyet med helikopter til St Olav - var vel der innen en time, og fikk intensivbehandling av leger på Orkdal inntil helikopteret kom. Selv om Orkdal ikke har barnelege hele tida, har de akutt&anestesi-avdeling, så den initielle akuttbehandlinga er like bra som på St Olav, og om man må så kommer man raskt til St Olav. Nevøen min har det helt fint i dag og de har ikke funnet noen senskader.

 

Etter en uke på barneintensiven på St Olav ble de flyttet tilbake til Orkdal, og der fikk de være så lenge de ønsket, tror de var ei lita uke. Broren min var ikke der hele tiden, så hvordan familierom funket er jeg ikke sikker på. Men jeg vet at han var der noe av tida.

 

På den annen side får far være på rommet også på St Olav. Det er enerom til alle i det nye sykehuset, og det er en slags sofabenk på hver rom som kan res opp. Ikke så god som ei skikkelig seng, men det er iallfall på samme rom. På St Olav skal førstegangsfødende normalt hjem etter 60 timer, og da er det ikke sikkert amminga har kommet skikkelig i gang. Det er også mye større og har mer "sykehuspreg".

 

Vi bor 10 minutter fra St Olav (kan sikkert korte ned til 5-6 minutter om det er tett mellom riene og vi kjører over drosje/bussbrua ved Marienborg), så for oss er det lite aktuelt å kjøre 30-45 minutter til Orkdal. Men hadde vi bodd i den retningen, hadde vi nok valgt Orkdal i stedet. Det er tross alt veldig liten sjanse for at noe galt skjer, og jeg har ikke hørt flere "stygge" historier fra Orkdal enn fra St Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...