Gjest Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Vi er et lite FAU, i en liten barnehage i Drammen som har kommet frem til at vi IKKE er fornøyde med dagens bemanning i barnehagen. Etter litt frem og tilbake har vi begynt å bearbeide politikerne i vår egen kommune og vi har hatt opptil flere innlegg i avisen allerede. Vi har også opprettet en gruppe på Facebook, opprinnelig for Drammen, men siden det viser seg at dette er et landsdekkende problem måtte vi allerede første dagen endre det til å gjelde hele landet. Er du fornøyd med at en ansatt i barnehagen står alene med alt fra 8-11 barn? Er du kanskje bekymret for hva som vil skje ved en brann i en slik situasjon? Det er vi! Meld deg inn og hjelp oss videre på veien for å skaffe mer penger til flere hender i barnehagene! Vi vil så veldig gjerne at det skal være nok mennesker til å ta vare på det mest verdifulle vi har!!! http://www.facebook.com/group.php?gid=424475100064&ref=nf
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Ser at vi er heldige med barnehagen vår. Alltid fullt bemannet med svært kompetente folk. Nesten halvparten menn, og nesten alle med utdanning. Slik burde alle barn ha det! Men da må det gjøres noe med status og lønnsvilkår for barnehageansatte.
Twintipp og himmelblå Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Enig med overlord! Først må vel alle få tilbud om bhgplass før det blir snakk om flere pedagoger\ansatte i barnehagen. Er strålende fornøyd med bhg til sønnen min.. Tanken har aldri streifet meg at de er for få i barnehagen..
Libido- Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Har heldigvis ikke det problemet vi heller. Men skjønner at det vil komme eller er kommet til noen barnehager. Årsaken er kanskje fordi at alle skal ha dekning? At det igjen går på bekosning av kvaliteten. For mange barn på for lite areal, for få ansatte osv. Synes ikke de skal fylle barnehagene for deretter å fylle på med ansatte. Det bør gå hånd i hånd. Helt enig at lønnen også må opp! Barna er det viktigste vi har og jobben de ansatte gjør bør belønnes deretter.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Veldig hyggelig at dere er fornøyde. Ingenting bedre enn det. Jeg var også det når min eldste gikk på samme avdeling som minsta gjør nå. Da var det ikke et problem. Men det har utviklet seg til å bli det og vi har opplevd at en ansatt har sittet igjen alene med 11 barn. Skulle noe skje da er oddsen meget høy for at det går veldig galt. Barnehagen holder seg dog godt innenfor lover og regler, så det er ikke problemet. Og selv om det er nok mennesker på jobb, så får ikke pedagoger og annet personale som er i møter hele dagen akkurat tilbrakt tid med barna. Så kanskje det også er et problem hos dere uten at dere er klar over det? Forøvrig så synes jeg at det hjelper forsvinnende lite å ha full barnehagedekning om det ikke er nok mennesker til å ta skikkelig vare på barna. Dette er nemlig det som er medaljens bakside ved full dekning! Vi ser også at problemet er i kommunale barnehager og ikke private. Private bemanner bedre og driver med profitt, mens kommunale ikke har nok penger til nok hender.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Veldig hyggelig at dere er fornøyde. Ingenting bedre enn det. Jeg var også det når min eldste gikk på samme avdeling som minsta gjør nå. Da var det ikke et problem. Men det har utviklet seg til å bli det og vi har opplevd at en ansatt har sittet igjen alene med 11 barn. Skulle noe skje da er oddsen meget høy for at det går veldig galt. Barnehagen holder seg dog godt innenfor lover og regler, så det er ikke problemet. Og selv om det er nok mennesker på jobb, så får ikke pedagoger og annet personale som er i møter hele dagen akkurat tilbrakt tid med barna. Så kanskje det også er et problem hos dere uten at dere er klar over det? Forøvrig så synes jeg at det hjelper forsvinnende lite å ha full barnehagedekning om det ikke er nok mennesker til å ta skikkelig vare på barna. Dette er nemlig det som er medaljens bakside ved full dekning! Vi ser også at problemet er i kommunale barnehager og ikke private. Private bemanner bedre og driver med profitt, mens kommunale ikke har nok penger til nok hender.
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 I vår kommune er det full barnehagedekning nå (sies det hvertfall). Men grunnen til at man har fått til full dekning, er jo fordi de presser flere og flere barn inn på de samme arealene....samtidig som de holder seg til en absolutt minimums bemanning. Jeg syns det er uholdbart at våre små blir nedprioritert på denne måten, de er jo det aller mest verdifulle vi har. I en ideell verden hadde vi hatt muligheten til å være hjemme med barna våre, men slik samfunnet er i dag må man ut å jobbe for å klare seg økonomisk. Derfor må man jo også legge til rette for at barnehagene kan ivareta barna våre på en forsvarlig måte. Min lille gutt på 1 år fortjener å bli sett, han fortjener å bli hørt, og han fortjener et fang å sitte på når han trenger det....han trenger at noen ser akkurat han....og gir han den omsorgen jeg ikke får gjort fordi jeg er på sykehuset og passer på de sykeste i samfunnet. Derfor ønsker jeg flere ansatte i barnehagen, ikke nødvendigvis flere pedagoger, men flere omsorgsfulle hender...uansett om de er pedagoger, assistenter, barne-og ungdomsarbeidere eller annet. Det viktigste er at de har tid nok til våre minste Meld dere gjerne inn i facebook gruppen vår, slik at vi kan stå sammen
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 Flott! Jeg har selv stått alene med 10barn. Morgenvakten gikk kl 15 og barna ble hentet fra den tid og til 1700. Som oftest sto jeg alene med barna frem til 16, også kom rushet av foreldre inn. Det er ikke bare-bare som ansatt heller.. Jeg reagerte på dette 1.arbdag. I Daniels bhg var det IKKE sånn... ) Der var de 3stk. De som jobbet der var mor, datter og venninne. Dermed ville de ikke gå fra hverandre siden de trivdes så godt sammen. Alle jobbet de til barna ble hentet, for så å gå opp sammen i deres eget hus.. )
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 He-he, klarte ikke å holde meg unna vettu Har sendt deg mail forresten!
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Dytter denne tråden litt jeg Om dere har historier dere vil fortelle oss som jobber for bedre kvalitet og bedre bemanning i våre barnehager, så er det bare å enten skrive de her eller sende de som pm om dere vil. Håper dere kan bidra med deres historier, alle monner drar Tusen takk
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #12 Skrevet 10. januar 2010 JEg er helt sikker på at det er flere her på DiB som ikke er trygge på at barna deres blir skikkelig ivaretatt...
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 På 4 dager har vi nå over 700 medlemmer! Dette er helt klart et problem... Desto flere som er med, desto mer gjennomslagskraft får vi!
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Er det ingen som har meninger om dette??
mokkasin og 2 blå Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Jeg synes at dette var et bra tiltak. Jeg jobber selv i barnehage og ønsker mange ganger at det var flere på jobb. Vi har i utgangspunktet god bemanning, men vi har også mange barn. Det er hektiske dager med mye som skjer. I vår barnehage har vi stort sett bare fornøyde foreldre og det er bra. Jeg tror derimot ikke at de helt forstår hvordan dagen er satt sammen og det er forståelig. Selv om vi er 4 på jobb, er vi ikke 4 der hele tiden. Med 10 timers åpningstid, 7.5 og 6.45 t arbeidsdag, 4 som skal ha pause, avd.møter, ped.leder møter og andre møter er det vel ikke mere enn 2/3 timer på dagen at vi faktisk er 4 på jobb. Oppe i dette er det 20 barn som skal aktiviseres, trøstes, ha mat, kanskje en tørr bleie, tisset på seg og må skiftes på, kle på seg masse klær, ut å leke. Våte og må ha tørre klær..... Det går i ett hele dagen. Kravet om bemanning har vært det samme nå i flere år, men tidene har forandret seg. Før var det eldre barn i barnehagen, man måtte være tørr før man begynte og det var færre barn. Det er vel på tide med et lite løft.!
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #16 Skrevet 10. januar 2010 Meget godt innlegg mokkasin! Dette er akkurat slik problematikk vi også ser. Møter, pauser, lunsj, sykdom, skiftordningen osv. Den er ikke tilpasset så barna blir sett og hørt nok. Vi vil ha det bedre for våre minste, og vi er villige til å gå langt for å få det til:) Vi vil også veldig gjerne bedre dagen til de menneskene som sliter seg ut på å prøve å strekke til for ungene våre, for de fortjener også bedre!
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 Joda. Jeg synes det er flott at dere står på for å gjøre barnas barnehagehverdag sikrere og bedre. Kjempefint. Og så synes jeg det er ganske fresht å opprette gruppe på facebook. Jeg liker at dere jobber på flere fronter, det tror jeg er lurt. Selv tar jeg konsekvensen av at det ikke finnes en barnehage i landet som kan gjøre verken mer eller bedre for barna mine enn jeg. Jeg skjønner at dere føler på manglende respons på dib. Men det sitter langt inne for norske familier å innrømme at barnehagene ikke er så bra. De må være bra, fordi nesten alle bruker dem. Dessuten så er full barnehagedekning regjeringens prestisjeprosjekt. Det er politisk ønskelig at alle bruker barnehager. Avisredaksjoner og tidsskrifter er befolket med folk som sender barna i barnehager, og det var vel en og annen yrkesaktiv og politisk bevisst mamma rundt middagsbordet da de vokste opp også. Det er ikke mange som stiller negative spørsmål vedrørende barnehager. Ikke bevilges det penger til den slags forskning heller. Jeg kan bare ønske lykke til, og håpe at dere når målsetningene. Mange er ikke nødt til å sende barna i barnehagen, men de gjør det likevel. Hvis det ikke er til barnas beste, hva sier det da om dem som foreldre?
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 Barnehager er faktisk et bra tiltak (jeg ønsker ikkedebatt rundt hvorvidt man skal sende ungene i barnehage eller ikke, heller ikke alder for når det er bra/ikke bra) Jeg ønsker debatt rundt hvorvidt barna som er i barnehage i dag blir tatt godt nok vare på, for det føler ikke vi er tilfelle. Jeg har et eldre barn i samme barnehage og dette problemet var ikke der når hun gikk på samme avdeling for kun 2 år tilbake. Nå er det flere barn, foreldrene jobber lengre og barna har lengre dager, bemanningen har ikke lbitt endret i takt med endringene i barnegruppen og foreldregruppen, og heller ikke med inntakte av flere barn. Takk for lykkeønskninger, vi håper virkelig vi når frem med dette, det er helt klart en ildsak for oss som har kastet oss over dette
Gjest Lindus:) med lille Jesper Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Takk for responsen:) Ja, hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg vært hjemme med barna mine, men slik samfunnet er i dag har de fleste ikke økonomisk mulighet til det. Jeg har skjønt at det sitter langt inne hos foreldre dessverre...noe jeg syns er trist...vi burde jo alle kjempe sammen for denne saken...det gagner jo barna våre å få flere ansatte i barnehagen. Vi har forresten fått inn mange leserinnlegg og reportasje i vår lokalavis, og det er supert Dessverre har full barnehagedekning gått på bekostning av kvaliteten i barnehagene, og det er det vi ønsker å belyse....vi vil vise baksiden av medaljen til politikerne. Vi tar saken opp til høyeste nivå om vi må! Men da trenger vi mange foreldre, og mange historier på hvordan det står til i barnehagene rundt om i det ganske land. Jeg har tidligere vært aktiv politiker selv, og vet at saken må belyses gjennom mange kanaler.....derfor bruker vi både avis og internett som arena. Håpet er jo at vi kan få satt saken på den politiske dagsorden Takk for lykkeønskinger
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 Selvsagt er barnehager et bra tiltak. Men jeg er enig i at det kan gjøres bedre. Man kan vurdere om man kan gjøre det bedre selv, eller om man vil jobbe for forbedring innenfor systemet. Da hjelper man indirekte også andre, og det er alltid bra. Men at kvaliteten kan heves, det er det ingen tvil om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå