Gå til innhold

Dere som røyker eller har røykt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ca 7 uker på vei, og har før dette vært en moderat røyker. Jeg hadde ingen problemer med å kutte røyken da jeg ble gravid. Tingen er at jeg i går hadde en blødning, og etter dette blitt ganske nevrotisk. Jeg prøver å slappe av, men innimellom klarer jeg ikke kontrollere at hjertet begynner å slå fort og at det begynner å kile av angst nederst i magen. Jeg vet at det viktigste nå er at jeg ikke stresser og at jeg klarer å slappe av, og jeg har lurt på om jeg kanskje bare burde ta meg en røyk når det er som verst. Hva ville dere gjort? Hadde dere følt at det var mer skadelig å ta den røyken selv om dere kanskje hadde blitt mer avslappet, eller mer skadelig å la være og kanskje ikke klare å stoppe å stresse? Jeg vet jo at mange leger har sagt til nygravide røykere at det er viktigere å slappe av enn å stresse med å kutte røyken med en gang, og kanskje det gjelder meg akkurat nå, men får likevel litt dårlig samvittighet av å tenke sånn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke røyk!

Det gjør ingenting bedre for babyen. Du kutter oksygentilførselen til babyen, og den lider faktisk av at du røyker. Om du har hatt blødninger i tillegg er det enda viktigere at du følger boka for å holde den lille spiren i magen din de neste 7-8 mnd:)

Skrevet

Tror du leter etter en unnskyldning for å røyke. Bevisst eller ubevisst. Jeg hadde også blødnin gi uke 7, men det falt meg da ikke inn å røyke!

Skrevet

Kan jo legge til at jeg er en veldig stresset person generelt, og i går hadde jeg en lang og stressende dag før blødningen. Så jeg er nesten overbevist at det er stress som var årsaken...

Skrevet

Det er bedre at du tar deg en røyk enn at du sitter og svetter over at du ikke kan røyke!

På min første graviditet trappet jeg kraftig ned og sluttet før jeg var fire mnd på vei. Av alle mine barn er det tydelig hvilket svangerskap jeg har røyket i - han er den eneste av ungene med allergi, og hoste og forkjølelse "setter seg" lettere hos han.

Husk en ting: Situasjonen din blir ikke mindre nervepirrende av at du tar en røyk, det er bare en unnskyldning for å røyke. Jeg vet, jeg har vært der selv.

Hvis du bestemmer deg for å ta en røyk, så bestem deg for å la være å bli plaget av dårlig samvittighet etterpå. Ellers blir det slett ikke verdt det!

Skrevet

Og det var en ny variant av unnskyldninger for å ta en røyk.

Nei du skal ikke ta deg en røyk, du vil ikke stresse ned av det, men faktisk ble mere stresset etterpå, for da tenker du "hva har jeg gjort mot fostret nå? Først blør jeg, så røyker jeg og stresser forstret enda mer."

Hilsen en røyker (ikke gravid)

Skrevet

Som x-røyker høres det ut som du prøver å finne på "unnskyldninger" til å ta deg en røyk. Du har klart å holde opp lenge og du har vært kjempe flink:) men når begynner den hardeste veien, nemlig ikke la deg selv bli lurt av deg selv. Klarer du å skjønne selv at hjernen din prøver å lure deg til å begynne på igjen, så kommer det ikke bli noe mere stressende. Men hvis hjernen din fortsatt forteller deg at du blir kjempe stresset uten røyk, så blir du det.

Lykke til:)

Skrevet

Nå skal jeg fortelle deg 2 ting som ingen røykere vil høre, men noen må si det;

1. Det er ikke værre for barnet eller din egen helse at du blir stressa enn at du røyker. Ingen lege eller helsefagarbeider som jeg har snakket med har sagt at det er bedre at jeg tar en røyk enn at jeg blir stressa, tvert imot ler de når jeg har sagt at andre røykere har fått den beskjeden og de mener det er noe de som ikke vil slutte har funnet på selv.

2. (den verste) det er ikke røyken som roer deg ned når du er stressa. Når du røyker går du sikkert ut (vekk fra stedet hvor du ble stressa) og du tømmer huet for annet enn røyken. Det som roer deg ned er altså fjerningen av deg fra situasjonen og å tenke på noe annet, ikke røyken.

Med det sagt har jeg selv slutta og vet hvor vanskelig det er. Jeg slutta sikkert hundre ganger før jeg fikk det til. Spør legen din om kurs eller hjelp og ikke halvslutt hver eneste dag. Gi deg selv et tak for hvor mange du kan ta pr dag fram til kurs og det bør være halvparten eller mindre av vanlig mengde. Husk at når du først har gått en stund uten slutter du å ha lyst på det. Røyksuget varer ikke evig. Lykke til:)

Skrevet

Tar du en røyk nå vil du bare bli enda mer stresset og røyksugen om noen timer.

Hva kommer du til å tenke og føle om du tar en røyk og mister ungen?

Ikke verdt det.

Skrevet

For all del, ikke ta deg en røyk.

1. Du kommer til å fortsette å ta en røyk, så en til, så en til, så en til.

2. Hjertet ditt skal etterhvert begynne å slå både fortere og hardere, så dette har ikke noe innvirkning på forsteret.

3. Når du røyker blir oksygen tilførselen mindre, så det er større sjanse for at det skal gå galt hvis man røyker.

4. Du kommer til å sitte igjen med så utrolig mange tanker hvis det skulle gå skikkelig galt.

Skrevet

Merkelig alt hva vi innbiller oss.. Røyking øker blodtrykket og roer slettes ikke ned kroppen. Har røyka selv så vet jo at det FØLES beroligende og avslappende. Men det sitter i hodet.. Kanskje du kunne prøvd å funnet på noe anent for å roe ned når du blir stresset? Ville hvertfall prøvd ut alt annet før jeg slo meg til ro med at det er ok å røyke, selv om det er mindre enn før.

Skrevet

Uff, hi her. Må innrømme at jeg allerede har gitt etter, og jeg lette kanskje etter en unnskyldning for det da jeg skrev dette. Men nå kan jeg nesten ikke fortsette å lese svarene, for nå ble jeg ihvertfall stresset.

Skrevet

GRATULERER masse med røykeslutt. Jeg er faktisk kjempesjalu på deg:-)

Grunnen til at jeg (tror) jeg stresser ned når jeg tar en røyk er at jeg får en pause. Man går ofte ett annet sted og lufter hue. Pass på at du gjør slike ting uten å røyke. Gå en tur, puss tennene, les avisa og så videre.

Lykke til videre som ikke røyker:-D

Skrevet

Legen her sa at det var bedre å ta en eller to røyker til dagen i stedet for å stresse sånn med det. MEN nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, og da får fosteret mindre tilførsel.

Vær så snill å ikke BÅDE stresse OG røyke da. Jeg røykte litt innimellom selv da jeg var gravid, og det gikk helt fint. Venninna mi røyka masse, og det gikk helt fint det og. De fleste i vår foreldregenerasjon røykte, og det gikk helt fint det og.

Nå sier jeg ikke at dette er bra - jeg klarte å slutte totalt i 3. trimester, og før den tid hadde jeg max en 10-pakning i uka med Kent. Jeg bare sier at det der stresset er ikke bra det heller! Og jeg har hørt fra mange andre at legen deres har sagt det er bedre å ta seg en røyk eller to i stede for å stresse så sinnsykt hver dag med røykesuget.

Skrevet

Enig med sistemann her. Kom deg bort fra det som stresser deg, men gjør noe annet enn å røyke;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...