Liten snupp + liten spire =) Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Hei! Jeg var hos legen i dag pga dårlig form og hodepine over noen dager. Fikk beskjed om at jeg hadde lavt blodtrykk og sukker i urinen! Fikk da beskjed om å kontakte fastlegen på mandag for kontroll der. Ettersom jeg var på legevakta fikk jeg lite info om hva dette vil si.. Noen som har sukker i urinen og noen som kan hjelpe??
Snuppa! Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Jeg var hos legen etter å ha spist lunch med en venninne og drakk brus til lunchen. Da lurte legen på hva i alle dager jeg hadde spist, hadde 2 pluss på sukker i urinen, så ifølge de er det pga nyrene må skikke ut avfallsstoffene både i ditt og fosteret sitt blod, og hvis man spiser/drikker mye sukkerholdig blir det for mye for nyrene å skille ut. Jeg fikk meg ihvertfall en vekker og holder meg laaangt borte fra brus og godteri. Men det er ikke sikkert det er det hos deg da. Lykke til, håper du får mer svar på mandag.
Trultemor73 Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Hei! Jeg hadde også sukker i urinen sist jeg var hos legen. Da fortalte legesekretæren at det var mye sukker i druer, mandariner, juice og selvsagt godterier. Dette kunne gi utslag på prøven. Jeg fikk beskjed om å leverte en ny prøve uken etter og da var det ikke noe sukker, selv om jeg ikke hadde vært så forsiktig dagen før. Dette var i romjulen så de hadde stengt noen dager. Så da var vist alt normalt og jeg kan leve som ellers. Lykke til.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Det kan også indikere på svangerskapsdiabetes, noe jeg fikk påvist for noen uker siden. Jeg leverte to prøver som begge viste sukker i urinen, tok da en glukosebelastningstest og fikk da påvist dette. Hold deg unna sukker frem til du skal til legen, så vet du at urinprøven viser riktig på mandag:) Lykke til!
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2010 Ok, men er svangerskapsdiabetes farlig? Hva vil det si liksom? Og det er vel normalt at man får i seg sukker også når man er gravid? Holder meg stortsett til godis i helgene, men i jula har det jo helt klart endel mer ja... Trodde ikke det var farlig..
sillyfilly og Olivia Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Sukker i urinen betyr som regel at du har brukt mer energi enn du har puttet inn. Karbohydrater altså. Jeg hadde det etter min "spy-periode". Fordi jeg kastet opp alt. Svangerskapsdiabetes er som regel ikke farlig, hvis det behandles. Jeg drikker temmelig mye brus og jeg har ikke lengre sukker i urinen. Derimot endel proteiner. Det er IKKE farlig å spise sukker i svangerskapet, med mindre man har alvorlig svangerskaps diabetes. Men har man det så merker man det som regel veeeeldig godt. At blodsukkeret svinger veldig.
b77h Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Tar man urinprøve med morgenurin, før frokost, så skal det vel ikke kunne vise sukker i om man har fått mat med sukker dagen før? Vel, er iallefal best å teste på første urin. Og for mye sukker er ikke bra for kroppen, verken i svangerskapet eller ellers. Men vi kan jo ikke holde oss helt unna da ;-) Det viktigste er nok bare å ha et bevist forhold til det, og ikke få for mye sukker hver dag. Og prioritere det man IKKE kan klare seg uten. (ps vil ikke anbefale å bytte sukkerholdige varer ut med kunstige søtningsmidler).
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Klippet fra lommelegen: Hvis man er gravid og har sukker i urinen, skal man undersøkes med det som heter glukosebelastningstest. (Glukose = druesukker) Denne testen består i at man møter fastende og måler blodsukkeret, og så drikker man en tilmålt mengde vann med glukose, venter i 2 timer helt i ro, og så måles blodsukkeret igjen. Da finner man ut om man har det som heter svangerskapsdiabetes, evt "nedsatt glukosetoleranse", som på en måte kan sees på som et mulig forstadie til diabetes. Hvis man får svangerskapsdiabetes, må denne holdes under kontroll hele svangerskapet, med regelmessig oppfølging av lege, og god blodsukkerkontroll. Dette fordi en evt diabetes som ikke er under kontroll, er spesielt ugunstig under svangerskap. Bl.a. kan fødselsvekten bli svært høy hvis man har konstant forhøyet blodsukker, med de økte risikoer dette innebærer i fødselssituasjonen m.v. Sukkeret i urinen, som du har fått påvist nå, er ikke "skadelig for fosteret" i seg selv, men det er fordi dette altså kan være tegn på underliggende diabetes, at dette skal følges opp iht. retningslinjene, bl.a. med glukosebelastningstest. Det viktigste du kan gjøre selv, uansett om diagnosen svangerskapsdiabetes stilles eller ikke, er å kutte alt som inneholder sukker (les innholdsfortegnelser !!), og spise minimalt med stivelsesholdig mat (dvs hvitt mel, pasta, ris, poteter m.v.) og heller øke mengdene med grønnsaker, belgfrukter (bønner, linser) og rent kjøtt / fisk / skalldyr / egg tilsvarende. Frukt bør i en slik situasjon begrenses til 1-2 pr dag, fortrinnsvis ikke banan og druer, som er det mest sukkerholdige. Brus og godterier kutter du selvfølgelig helt. Disse kostrådene er jo forøvrig svært gunstige for alle gravide, så med et slikt kosthold blir både du og barnet svært sunne ! I tillegg er daglig mosjon, minimum en halvtime hvor du får opp pulsen, f.eks. med rask gange, særdeles viktig i forhold til blodsukkerregulering, vekt m.v. Håper dette var et klart svar, så ta kontakt med din lege igjen, for dette skal følges opp. Lykke til og gled deg over svangerskapet videre, og se bare på dette som et ekstra "spark" til å leve sunt under svangerskapet !
Gjest Skrevet 11. januar 2010 #9 Skrevet 11. januar 2010 Hmmm.. Jeg var på sjekk i dag på KK pga trykk bak øynene, eksrem tretthet og kvalme.. Alt var fint med den lille i magen i følge alle testene, eneste var at jeg hadde sukker i urinen! 3+ sa han legen og at jeg måtte til fast legen for å måle blodsukkeret og om det var høyt måtte jeg ta enda en test som dere forklarer over... Han legen spurte om jeg hadde spist noe sjokolade løpet av dagen og det hadde jeg ikke, heller ikke noe søtt dagen før =/ Ble litt bekymret! Kan folk som er sunn fra før av få svangerskapsdiabetes selv om?? Er vel ikke bare "usunne" kvinner som kan få det, eller? Går dette vekk etter fødselen? Får ta meg en tur til fast legen i uken å få sjekket opp i dette her
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. januar 2010 Hei igjen! Var hos fastlegen og hadde m ny urinorøve. Fortsatt litt sukker i urinen. Men de tok blodprøver og målte blodsukker. Ingen tegn til svangerskapsdiabetes heldigvis! Legen sa og at terskelen for at man kunne få sukker i urinen som gravid var mye lavere enn ellers!
Gjest Skrevet 12. januar 2010 #11 Skrevet 12. januar 2010 Har ingenting med å være usunn å gjøre å få svangerskapsdiabetes. Du tenker nok på type 2 diabetes eller gammelmannsdiabetes. Det er en livstilssykdom. Svangerskapsdiabetes er ikke noe særlig og kan føre til videre komplikasjoner som f.eks vanelig diabetes etter svangerskapet. Om man spiser noe søtt til vanelig vil sukkeret i urin og blod synke ganske fort, dette skjer ikke når man har svangerskapsdiabetes og man må dermed passe på inntaket av hva man spiser nøye. To skiver loff i steden for ei grov kan få blodsukkeret til å hoppe kraftig opp og dette er ikke bra for barnet. Barn med mødre som har svangerskapsdiabetes veier gjerne mer ved fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå