Gå til innhold

syden når sykemeldt? Ang. Nav..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til syden, men jeg er sykemeldt. Hadde ordnet meg noen betalte fridager. Nå som jeg er på sykepenger må jeg visst søke til Nav om å få penger i den tiden jeg er bortreist. Er sjelden man får positivt svar på en slik søknad har jeg skjønt:( Har ikke råd til å avse lønn i en hel uke.

Mitt spørsmål er som følger: Hvordan kan Nav finne ut at jeg har vært i utlandet? Tenkte jeg skulle leke dum og "ikke vite om disse reglene" og ikke melde fra om reisen. Vet det er dumt, men alternativet er å avlyse hele ferien og det har jeg ikke noe lyst til. Er i forbindelse med mammas 60 årsdag at vi reiser hele familien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tviler på at du får lov til det. Verken av NAV eller arbeidsgiver.

Skrevet

Utenlandsoppholdet skal ikke forverre helsetilstanden eller forlenge arbeidsuførheten

[Endret 4/99, 5/01, 10/07]

En reise kan i seg selv være belastende. For eksempel kan en lang flytur, venting på flyplasser, bussreiser samt å dra bagasjen med seg, være uheldig for en del lidelser. Hvis det synes å være et motsetningsforhold mellom den aktuelle lidelse og de anstrengelser reisen og oppholdet medfører, må det legges frem ytterligere dokumentasjon.

Hvis medlemmet ikke kan sannsynliggjøre at utenlandsoppholdet ikke vil forverre helsetilstanden eller forlenge arbeidsuførheten, må medlemmets søknad avslås.

I en rekke saker har medlemmet fremmet påstand om at utenlandsoppholdet vil kunne virke helsebringende. Dette er ikke et tema som i seg selv er relevant etter lovteksten. En slik påstand bør vurderes etter retningslinjene som gjelder ved sykmelding kun for den perioden oppholdet varer, se nedenfor. Påstanden kan imidlertid være ment som dokumentasjon for at utenlandsoppholdet ikke vil forverre helsetilstanden eller forlenge arbeidsuførheten. Påstanden må i så fall underbygges via en erklæring fra lege hvor det fremgår hva det er med utenlandsoppholdet som vil virke gunstig. Det kan også være aktuelt at NAV lokalt undersøker hvilke medisinske holdepunkter det er for antakelsen, hvorfor behandling i Norge ikke er å foretrekke, eventuelt andre undersøkelser eller avklaringer som den konkrete sak gjør nødvendig. I slike tilfeller bør rådgivende lege involveres.

Skrevet

Har du råd til sydentur så trenger du ikke penger fra nav.. her er det vel man kan rope snylter :P

Skrevet

Jeg har ikke råd til sydentur. Mamma spanderer siden det var hun som inviterte!

Skrevet

hvorfor er du sykemeldt. det går an og få legeerklæring fra fasrlege om at du har godt av og komme deg vekk litt. så kan du levere den til nav.

Skrevet

Orker du å reise til syden orker du vel å jobbe???!!!

Skrevet

19:21: å reise til syden og å jobbe er kanskje to forskjellige ting eller? kommer jo helt an på hvorfor man er sykemeldt!

Skrevet

Mest sannsynlig finner de det ikke ut, men så har du muligheten for at du skulle bli syk/utsatt for en ulykke e.l. mens du er utenlands. Da vil norsk trygdesystem fort involveres.

Det du kan gjøre er å be legen om friskmelding, be jobben om likevel å få ta ut dine betalte fridager, og så eventuelt få ny sykmelding etterpå (forutsatt at behovet er der, selvsagt).

Skrevet

Ser ikke problemet her. HI har allerede opparbeidet seg fridager med lønn. På sykemeldingsskjemaet fra NAV skal man skrive om man skal avvikle ferie i løpet av sykemeldingsperioden. Der må du krysse ja, og friskmelde deg i perioden slik at du får lønn fra jobben slik opprinnelig avtale var. Jeg er forøvrig enig i at det er få jobber hvor man ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt dersom man er i form til å reise til syden en uke. Virker litt fishy i mine øyne.

Skrevet

Du sier jo at du hadde ordnet deg med betalt fri og da regner jeg med du mener ferie.

Da skriver du på skjemaet der de spør om nettopp dette at du skal ha ferie i den perioden du er sykemeldt. Du måtte da ha sett dette punktet på sykemeldingsskjemaet når du skrev der?

Da får du som du hadde planlagt feriepenger i ferien din og ikke sykepenger.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Bare reis, nav finner aldri ut av det, Kos deg!

Skrevet

Altfor lett å få sykemelding i dette landet altså...latterli...reise til sydeb når man ikke orker å jobbe...slikt kalles snylteri...

Skrevet

Er da litt slitsomt og stress å reise til syden og da..kanskje hun ikke orker å jobbe fullt, men NOE kan man vel alltids jobbe dersom man orker å reise til syden...

Skrevet

er enig i at mange sykemelder seg i hytt og pine. men ikke alle gjør det og man kan være sykemeldt av mange grunner - noen som gjør at man orker å ta en rolig ferie men ikke jobbe. brekker man armen og jobber som servitør fx kan man fint orke en sydentur, men å jobbe blir vanskelig. sykemeldt betyr ikke bare at man ligger med sterk feber liksom!!!

Skrevet

Når du er sykemeldt, kan du gjøre følgende:

Dra, uten å melde det. Da risikerer du å miste sykepengerettighetene din for en periode. Å si at du ikke viste det, kommer du ikke langt med, for du har skrevet under på sykemeldingne og der står det at du ikke kan reise utenlands,uten å melde fra.

Melde at du tar ferie og da stopper NAV sykepengene, du får jo penger fra arbeidsgiver (betalt fri?) så det burde ikke være noe problem.

Søke med legerklæring at du kan reise utenlands, så fremt det ikke går utover behandling, undersøkelser, utredninger osv.

Har selv vært sm og dratt til syden og USA. Da har legen skrevet erklæring at det ikke har gått utover min helse, behandlinger osv. Så har jeg meldt det inn som ferie og NAV har stoppet sykepengene.

Skrevet

Du vet vel kanskje ikke at revmatikere reiser på behandlingsreiser til syden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...