Gå til innhold

3-delt turnus med nattevakter, hva tenker dere om det kombinert med graviditet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, ca 8 uker, og i jobben min går vi tredelt turnus, dsv dagvakter, aftenvakter og nattevakter. Hva tenker dere om nattevakter når man er gravid?

jeg jobber forresten 100% stilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge fastlegen min kan du slippe nattevakter etter uke 20 i svangerskapet.

Be sjefen om tilrettelegging hvis det blir for slitsomt med netter tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattevakter er ikke anbefalt pga økt abortfare. Selv kuttet jeg nattevakter umiddelbart, for den sjansen var jeg ikke villig til å ta. Legen var helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb er det en sykepleier som kun har jobbet nattevakter gjennom fire svangerskap. Hun har jobbet helt frem til permisjonen,og det har gått veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slippe nattvakter under svangerskap mot legeattest (hvis sjefen din vil ha det). Du må da jobbe dag/kveld i stedet. Du får imidlertid samme lønn, iallefall gjorde jeg det.

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du jobber i en IA-bedrift, er det smal sak å slippe nattevakter. Vet det er forskning på at nattarbeid ikke er bra for gravide, men vi er jo forskjellige, og ikke alle påvirkes like mye av slikt. Der jeg jobber, fritar vi gravide for nattevakter så fremt de ønsker det. Det kan søkes om tilskudd til noe dekning av de merutgifter arbeidsgiver får. Man får ikke FRI nattevaktene, men må gå dag/kveld i stedet for, uten å miste nattilleggene. Sjekk det ut. Det er jo ikke "farlig" å jobbe natt, men den stadige snuingen av døgnet er en påkjenning for mange (gravid eller ikke..). Snakk med sjefen din, du. Det beste er jo om du klarer å være i jobb så lenge som mulig, og hvis tilrettelegging bidrar til det, er det bra for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var gravid slapp jeg nattevakter. Jeg hadde en tidlig abort på en meget stressende nattevakt før det igjen, ikke mye stas - men uvist om det var det som var årsaken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Jeg jobber i en IA bedrift ja. Jeg blir helt ødelagt av disse nattevaktene, sliter med å sove godt etterpå. Når jeg i tillegg jobber 100%, så har jeg ikke mye tid å hente meg inn igjen på. Men vi praktiserer ønsketurnus, hvordan skal jeg gjøre det da, dersom jeg ønsker de tilleggene på natt som hører stillingen min til? hvis jeg da bare setter påå dag + kveld, hvordan får jeg da nattilleggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var gravid ble jeg fritatt fra nattevakter med en gang, jobbet da i 3 delt turnus.

Denne gangen jobber jeg kun natt og har ikke noe ønske om å jobbe på dagtid. Funker veldig greit for meg å jobbe natt, færre vakter, mindre fysisk slitsomt og jeg greier å snu døgnet igjen lett:)

Sjefen min er veldig overrasket, jeg er den første nattevakten som ikke har søkt seg over på dag på mange år, hehe

 

Jeg syns at hvis det ikke funker for deg å jobbe natt så skal du bare gå over på dagtid. Husk at du har rett til å beholde nattevakt tilleggene dine, det visste ikke jeg forrige gang og ble snytt for ganske mye penger:(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg var også bekymret for nattilleggene da vi og har ønsketurnus. Etterhvert ble jeg omplassert til kun dagvakter på hverdager pga bekkenløsning (etter anbefaling fra lege) og jeg fikk da utbetalt lønn i hht grunnturnus når den ønsketurnusperioden jeg var i endte.

 

Jeg jobber og i en IA-bedrift.

 

Hilsen anonym 18:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hvordan fikk dere fratatt nattevakter? Er i uke 9 og spurte min turnuslege om å få det men hun mente på det ikke gikk ann og skrev bare noen notater på et ark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2010 den 18.03, Anonym bruker skrev:

I følge fastlegen min kan du slippe nattevakter etter uke 20 i svangerskapet.

Be sjefen om tilrettelegging hvis det blir for slitsomt med netter tidligere.

 

Etter uke 20? Det er 50% større rissiko for spontanabort i første trimester når man jobber natt. Ingen som er gravide bør jobbe på natt, men få tilrettelagt turnus eller sykemeldes fra nettene sine. 

Anonymkode: 6ef54...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.1.2010 den 18.05, Anonym bruker skrev:

Nattevakter er ikke anbefalt pga økt abortfare. Selv kuttet jeg nattevakter umiddelbart, for den sjansen var jeg ikke villig til å ta. Legen var helt enig.

Signerer denne. Jeg jobbet to nattevakter i strekk da jeg var 12 uker på vei,men etter det satte jeg en stopper. Det er en risiko å ta og jeg burde satt en stopper allerede da jeg visste jeg var gravid. Jobbet ingen nattevakter resten av graviditeten.

Jeg byttet til aftenvakter i stedet og fikk heller mindre lønn 

Jeg er sykepleier 

Anonymkode: 2b362...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2010 den 18.09, Anonym bruker skrev:

På min jobb er det en sykepleier som kun har jobbet nattevakter gjennom fire svangerskap. Hun har jobbet helt frem til permisjonen,og det har gått veldig fint.

Det kan gå fint for noen,men ikke for alle. Det finnes alltid unntak 

Anonymkode: 2b362...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man eventuelt gjøre får å få fritatt nattevakt? Er bare i uke 9 men jobber 3-delt og kjenner jeg ikke kan klare og jobbe natt mer..

Endret av Jentek22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med jordmoren din. Hun skriver notat om at du bør fritas. Så tar du det med til den teite legen din. 

Anonymkode: 6ef54...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte mindre å gjøre på natt så for min del jobbet jeg mye heller netter enn dagvakter. 

Anonymkode: 8f3af...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jo ofte mindre å gjøre på natt så for min del jobbet jeg mye heller netter enn dagvakter. 

Anonymkode: 8f3af...728

Det å snu døgnrytmen er for mange gravide vanskelig, og de klarer ikke ta igjen tapt søvn på dagen. Noen klarer det helt fint og det er ikke de som får problemer heller. De som får problemer er de som sliter med matinntak, søvn osv og blir helt utslitt av å jobbe natt.

På sykehuset her jobber ingen natt når de er gravide, de får automatisk tilrettelagt turnus når de blir gravide. Men ønsker du å jobbe natt kan du det, da må du skrive under på at du jobber på eget ansvar. Naboen min er sykepleier og hun jobbet natt helt til hun gikk ut i permisjon, men hun elsker å jobbe natt og har ingen problemer med å sove på dagtid etterpå.

Anonymkode: 7643a...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...