mammaløve Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Havna i en liten knipe her...jeg er ferdig med min bachelor i juni i år, men nå har vi funnet ut at vi venter barn i august. Dette vil si at jeg ikke lengre har rett til støtte fra lånekassen, men har heller ikke tid til å finne meg en jobb og jobbe opp rett til fødselspenger. Er jeg stuck med kun engangs utbetalingen på 30 000? Det går jo ikke.... Er rett og slett litt engstelig nå. Har jobbet ganske masse ved siden av studiene, men det siste året kun som ekstrahjelp. Dette vil si svært varierende inntekt, alt fra 15 000 til 4000 i måneden. Hvordan blir dette i forhold til fødselspenger? Kan jo ikke leve på 4000 i måneden. Samboeren blir også ferdig med utdannelsen til sommeren, så vi får jo bare krysse fingrene for at han får en ok jobb ganske raskt etter studiene.... Noen som har vært i/ er i samme situasjon som meg? Noen som har råd til hva jeg kan gjøre?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Du bør søke deg opp til et nytt studie, f.eks årsstudium i noe. Når du har mottatt plass søker du om permisjon fra stuide. Da vil du få fødselsstipend. Du trenger ikke å fullføre studie etter permisjon. Jeg er også ferdig med min bachlor i juni. Håper jeg rekker å ta den siste eksamen i juni, selv om jeg har termin 4.juni. Jeg kommer til å søke meg opp til nytt studie og søke permisjon derifra. http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/ Når du får barn på slutten av utdanningen Du kan ha rett til foreldrestipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til foreldrestipend for neste semester, må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet.
mammaløve Skrevet 11. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. januar 2010 Tusen hjertelig for info!! Satt her litt med hjertet i halsen....krysser bare fingrene for at formen er topp sånn at jeg klarer å fullføre dette året her. Kjekt å vite at jeg får studiestøtte selv om jeg går rett i permisjon ved studiestart. Men hvordan er dette med permisjon, kan jeg velge å ikke søke permisjon fra studiet dersom jeg ønsker å forsøke å fullføre? Og få den samme støtten likevel? Selv om jeg eventuelt ikke klarer å fullføre likevel....? Man vet jo aldri hvordan barnet er...kanskje det kommer til å nyte å være med på forelesninger? Synes det hadde vært fint å prøve i allefall om jeg får en gylden anledning til å videreutdanne meg litt.
gullet1 Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er i samme situasjon som deg, har termin i sept. I tillegg vet jeg ikke om jeg har krav på enda et år med stipend og lån, har studert i 7,5 år med fullt stipend og lån..... utrolig komplisert, men skal virkelig søke på et årsstudium og prøve å få stipend.... Lykke til til oss begge:)
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 8. februar 2010 #6 Skrevet 8. februar 2010 om du får plass på nytt studie, kan du enten ta permisjon eller studere. lånekassen stiller uansett ingen krav om at du fullfører studiet. kan være lurt å sjekke om det aktuelle studiet gir tillatelse til å studere under permisjon, så har du en "ekstra" mulighet, i tilfelle du ser du ikke klarer det siden du da faktisk er i permisjon, slik at du ikke vil miste studieplassen om du har lyst å ta studiet likevel. da kan du feks studere hjemmefra under permisjonen uten å måtte gå på forelesninger. mange studiesteder som godtar dette mot at du bare betaler semesteravgift som vanlig. en annen ting er at du har rett på foreldrepenger så lenge du har tjent over fribeløpet som er det samme som engangsstønaden eller noe sånt. siden du har så varierende inntekt vil det bli tatt gjennomsnitt av de siste lønningene dine som legges til grunn for beregning av foreldrepenger og evt. sykepenger. arbeidsgiveren din må da ta dette gjennomsnittet, og levere skatte-og inntektsopplysningsskjema til nav (Ligger ute på nav.no) også vil nav betale ut evt. sykepenger om du skulle bli sykemeldt og deretter foreldrepenger. foreldrepengene får du itillegg til fødselsstipendet, så du kan faktisk komme veldig godt ut av det! bare å huske å prøve å jobbe mest mulig fremover, slik at du får høyest mulig lønninger frem mot fødselen. Mange som blir sykemeldt på slutten, og da vil det være samme grunnlaget. Så jobb, jobb jobb! lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå