Pinnus Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Etter å ha satt opp budsjett og sjekket litt rundt etter reelle kostnader, begynte tankene å svirre rundt i hodet. Har vi egentlig råd til å gifte oss?? Da vi har hele hans familie i utlandet, må vi ut med en del tusen i flybilletter da de ikke kan betale dette selv. I tillegg venter vi vårt første barn i juli og må gjøre en del innkjøp i den forbindelse. Jeg kommer fort opp i 100.000 for mat, lokale, brudeklær, frisør, drikkevarer, flybilletter, fotograf osv. Da familien hans er fra øst-europa er det uaktuelt med noe spleiselag der folk tar med seg mat eller må kjøpe drikke selv. Bryllupsreise blir det i alle fall ikke ha råd til. Samtidig var jeg litt uenig med min mor om man burde prioritere familie (onkler og tanter) eller venner til middag. Da det vil komme en del vennepar fra utlandet syns jeg det er absolutt minimum at de får komme til middag (de bruker jo penger på fly for å komme hit!) En annen problemstillinger er at jeg har et veldig godt forhold til min stefar (som har vært i livet mitt siden jeg var 2,5 år) men samtidig har god kontakt med min biologiske far. Hvem går opp kirkegulvet, hvor sitter de ved middagen osv. Mye greier jeg vegrer meg for å ta stilling til. I tillegg blir det mange henys å ta i forhold til vielse, taler, bordsetting o.l med tanke på at det blir 3 forskjellige språk samlet i et bryllup. Her dreier det seg ikke bare om "mannen til en venninne" liksom, men halvparten av gjestene. Så etter å ha reservert lokale og kirke, hadde vi nesten ikke lyst til å gifte oss lenger og har nå tatt en helomvending! Vi reiser alene (sammen med vår da 5 måneder gammel baby) og gifter oss i sjømannskirken i Los Angeles, San Francisco eller Miami i 20 grader++ i desember 2010. Så tar vi bryllupsreisen og bryllupet i ett. Ikke trenger vi voldsomme brudeklær, middag til 60 pers á kr 475 per stk og overpriset fotograf og frisør. Hurra! Vi kommer likevel til å leie samme lokale og ha en stor fest med åpen bar og "kveldsbuffet/tapas e.l" når vi kommer hjem, så fest blir det. Vi kan dog ha denne i januar/februar, med tanke på familie og venner som må fly rett før jul. Stive priser er det også. En del penger kommer det nok til å bli totalt, men vi får i alle fall brukt mye av det på oss selv. Når vi ikke må betale for middag pr person, med øl og vin til maten, får vi også mulighet til å invitere flere av dem vi ønsker, både venner og familie, og ikke la økonomien avgjørde dette. Jeg er selvfølgelig enig i at man kan gjøre et bryllup billigere enn 100.000. Kjøpe bryllupsklær brukt, ha festen i et grendahus, få bekjente til å lage mat osv, men kjenner at dette er ikke bryllupet jeg ønsker meg... Min mor ble selvfølgelig litt skuffet, men kom frem til (med god hjelp fra far;)) at vi skulle gjøre det vi hadde lyst til da dette var vår dag. Hjalp på at vi likevel skulle ha fest og feiring;) Så nå skal "egoistene" bruke masse penger på seg selv, gjøre det slik vi selv ønsker og kjenner at jeg endelig gleder meg skikkelig til å gifte meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå