Gå til innhold

Dekke til vogna med teppe, ikke smart!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser så mange som dekker til vogna med tepper. Er dere klar over hva dere gjør? Oksygenmetningen inne i vogna blir veldig dårlig og dette er absolutt ikke bra for barnet. Selv med luftehull er lufta fryktelig dårlig inne i vogna. Jeg har aldri dekket til vogna her og hun sover så godt oppi den.

Synes dere som gjør dette bør tenke dere om. Vi ønsker jo at barna våre skal ha det best mulig. Hodepine og oksygenmangel er jo ikke bra. Bare en liten tankevekker til dere som gjør dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg!!! Har reagert på så mange gjør det inne her jeg også. Det er jo ikke så mange grader i vogna som ute!! Og frisk luft er jo bare bra for babyen. Det skal være VELDIG kaldt før jeg hadde gjort dette, men det skjer ikke, for jeg holder heller barnet inne da. Det er like farlig at babyen blir for varm som for kald. Og kald blir sjelden en liten baby med riktige klær oppi en varmepose!!! Jeg har spurt meg selv hvorfor så mange sier de tar babyen ut for å få frisk luft, at det er så bra for dem, når de dekker til!?? Leste en artikkel fra helsenett i går, om at man IKKE skal gjøre det pga det er livsfarlig. Lufta blir svært dårlig som du skriver. Huffamei!!!

Skrevet

Er i utgangspunktet enig med dere, det skal sies. Men jeg gjorde det selv her om dagen etter tips fra helsesøster faktisk! Settingen var at jeg skulle på firemnds-kontroll med jenta mi, og det var 22 minusgrader ute.. Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre, så jeg ringte først til helsestasjonen for å evt få endret timen. Etter at flere hs hadde konferert, ble de enige om at det ikke var noe problem å ta henne med ut, så lenge jeg la et teppe over vogna! Jeg ble litt paff selv, men de mente det gikk greit over en kort periode. Det skal gansk lang tid til, og mer varme til for å produsere så mye co2 inne i vogna at barnet kveles..

Så det jeg mener er vel at dere må ikke dra alle under en kam.. Kanskje noen har teppet over pga kulden, slik som jeg, over en kort-kort rusletur. Andre har kanskje teppe over i fem minutter mens babyen holder på å sovne..? Noen barn er jo vant til å sovne i mørkt rom. Det kan være mange grunner.. Men de fleste er nok informert om hvor farlig det kan være.:)

Skrevet

het enig, men da det var sprengkulde og skulle fra huset til bilen, hang vi pledd over bilstolen, tror ikke det gjør noe akkurat. men bruker aldri pledd til å dekke vogna når vi går på tur ;) er ganske lunt og godt der nede:)

Skrevet

Det er så lett for dere å si, dere som har barn som sovner i lys... Jeg er helt enig med dere i at det blir dårlig luft, det er ikke det...

Men Lillegutt her sovner ikke hvis det er lyst i vogna. Ikke snakk om! Og han er 8 mnd, så vi har hatt god tid på å prøve ham ut på dette..

Så for at han skal sove, så henger jeg et helseteppe over øverste halvdel av åpningen, sånn at det skal bli mørkt over ansiktet hans. Det er åpent nederst, og jeg håper at det da kommer mer luft inn enn om det hadde vært helt dekket. Når han har sovnet, har jeg satt ham sånn at det har blitt litt mørkere i vogna, og åpnet mer i åpningen.

Nå i kulda er vi ikke ute, så nå er det ikke noe problem. Nå får ikke Lillegutt frisk luft i det hele tatt, for han sover i senga på dagtid - på mørkt rom.

Så det kan ligge mer bak enn at det er "ubetenksomme foreldre" når dere ser noen med helseteppe/teppe foran åpningen..

Skrevet

hvordan foreslår du da at jeg skal handle mat når det er -20,uten bil? hvordan skal jeg komme meg til lege og helsestasjon?

Skrevet

Gå dit uten å tette igjen helt foreslår jeg hvertfall. Halveis fks. Er jo ikke 20minus i vognposen når de ligger godt nede i den med riktige klær og lammeskinn i bunnen?

Skrevet

Lulla By: Jeg skulle på kontroll fredag og det var minus 12. Jeg har ikke bil så må derfor gå, og var veldig i tvil om jeg burde gå. Jeg ringte helsesøster og hun rådet meg faktisk til å bli hjemme!

Merker her inne på forum at det er veldig forskjellig hva råd en får på de forskjellige helsestasjonene... utrolig rart at de ikke har samme kunnskapene... jeg tror en må bruke fornuften. Og fornuften min sa fredag at jeg burde holde henne hjemme, så jeg gjorde som min hs sa.

Skrevet

er i utgangspunktet enig i dette, men det rare er jo at vi bruker tette regntrekk uten å tenke oss om. og de er vel strengt tatt enda tettere enn tepper...

Skrevet

Jeg dekker ikke til vogna med teppe annet enn hvis det er kaldere enn

-10, og da med et helseteppe med hull i samtidig som jeg passer på at det er en liten glippe så det kommer luft til. Regner med at ingen er så dumme at de dekker åpningen helt med en tykt ullpledd heller!! Jeg har sett mange som dekker til vogna si når det er sommer og varmt, og det har jeg reagert på også, men når det er kaldt så hindrer man at den kalde lufta kommer ned til babyen. Det er snakk om å bruke hodet, og det tror jeg faltisk de fleste foreldre gjør!

Skrevet

Da lillesnuppen var 3 mnd og jeg måtte ut en tur (uten bil, ca 20 min å gå), ringte jeg helsestasjonen siden det var 15 minus. Hun foreslo også et tynt teppe forran åpningen!

Siden voksiposen er stor og har flere lag når den er knytt sammen - slik at det dekker store deler av åpningen, valgte jeg og ikke henge teppe over.

Det handler jo ikke om å kle på babyen nok, men at den ikke skal puste inn den kalde luften. Da må man jo hindre den kalde luften i å komme inn i store mengder.

Jeg har også sett barnevogner som har vært helt dekt av alt mulig (bl.a en diger collegegenser midt på den vameste tiden av sommeren), men når det er kaldere enn 10 minus og man må ut, er det nok lurere å legge et luftig teppe over vognen enn å la den kalde trekken snike seg ned til babyen. Tror jeg, hvertfal! :)

Skrevet

jeg reagerer ikke så mye hvis jeg ser noen ute og det er kjempekaldt/blåser surt...men når går inne på varme shoppingsentre og ser folk som går med vogner som er helt tildekket i åpningen--- med fleecepledd brettet dobbelt, DA reagerer jeg!! stakkars barn!

Skrevet

Uff ja! Stakkars barn. At det går an å være så dumme! Burde ikke få barn slike folk, vet du!

Gjest eelis+kian
Skrevet

I -16 grader og sterk vind slenger jeg et helseteppe over vognen, og er ikke i tvil engang!

Skrevet

Jeg ser folk som går med tepper foran åpningen på vogna hele året, ikke bare nå som det er kaldt. Tror mange gjør det bare fordi de ser at andre gjør det og tror at det skal være sånn. I alle spedbarnsbøker jeg har lest står det at man ikke skal gjøre det, så det overrasker meg at så mange gjør det.

Og hvis man må på helsestasjonen i -20 og ikke har bil, så går det faktisk an å ta taxi. Det gjorde vi her om dagen. Tror til og med de låner ut bilseter, hvis man trenger det.

Skrevet

Det er helt klart forskjell på sommer og vinter og spesielt når det er mer enn -10grader ute. Hos oss har det foreløpig vært ganske "varmt" i forhold til områdene rundt oss. På det kaldeste har det bare vært rundt -15grader. Kjører vi 5min med bil så er det nede i -20 og kaldere. Vi bor ved sjøen og derfor er det veldig fuktig luft og det blåser også kraftig til tider, så den effektive kulden er mye kaldere enn hva gradestokken viser. Jeg skulle likt å se noen fortelle meg at jeg ikke skulle dekke til vogna for å komme meg på butikken å kjøpe brød og melk når det er -15 og kraftig vind ute. Det hadde nok kommet en kraftig reaskjon fra min side.

Er det derimot -5grader så dekker jeg ikke til vogna med mindre det blåser veldig kraftig

Skrevet

Artikkelen som ligger på hovedsiden angående kulde:

Vurderer du en tur ut med småtten? Les dette først.

Når gradestokken kryper under minus 10 blir det fort veldig kaldt for små barn.

Hvis det i tillegg blåser, blir det ekstra kaldt - 15 kuldegrader og svak vind tilsvarer 25 minus når det er vindstille.

Men hvor kaldt er for kaldt for ungene?

- Hold dem inne!

Hudlege Ole Fyrand er ikke i tvil:

- De skal ikke ut i det hele tatt når det er så kaldt som nå.

Iskald luft i lungene kan være svært farlig for små barn, advarer den kjente legen.

- Men hvor skal man trekke grensen? Når er det for kaldt?

- Hvis du som mor eller far i det hele tatt er i tvil, skal barnet holdes inne, sier Fyrand som ikke vil sette faste temperaturgrenser.

Hvis du absolutt må ut, for eksempel til barnehage, bruk bil og varm opp bilen før du tar ungen ut i den, anbefaler han.

Ikke reis kollektivt!

Ved Nydalen helsestasjon i Oslo har det i dag strømmet inn spørsmål om hvorvidt man kan ta de minste barna ut.

Helsesøsters anbefaling er krystallklar: avlys trilleturen.

- Så kaldt som det er nå, bør babyer absolutt holdes inne, sier Hilde Halkjelsvik.

Også hun anbefaler varm bil hvis du har et absolutt nødvendig ærend.

Å vente på buss eller t-bane bør man derimot unngå.

- Hvis du er tvingende nødt til å dra et sted og ikke har bil, får du heller bestille en taxi.

Minus 10 er grensen

Helsestasjonens lege setter grensen for når de minste barna kan være ute ved 10 minusgrader.

Det er på linje med anbefalingene fra helsesnett.no.

I motsetning til Fyrand, mener helsesøster Halkjelsvik at en kort trilletur til barnehagen er helt i orden for en 2-åring.

- De tåler å være litt ute å leke, men maks en halvtime, og aktiviteter som aking bør unngås.

Kle dem godt med ull innerst, og bruk gjerne kuldekrem i ansiktet for å besytte mot frosten, anbefaler helsesøsteren.

Sjekk temperaturen

Din lokale temperatur sjekker du best selv hjemme, eller du kan sjekke været her .

I tabellen under, fra yr.no , kan du også lese hva som blir kuldeeffekten når det er tatt hensyn til vindstyrken.

Selv har jeg ikke hatt teppe over vognen. vi har vært innendørs siden tirsdag. Måtte droppe forelesning også siden det har vært så kaldt. Er så mange biler som stopper om dagen grunnet kulden, så her blir det ikke kjøring med mindre det er nødvendig. Da får jeg heller droppe skolen å holde oss inne. MEN hvis vi må ut, så kommer jeg til å legge et teppe over bilstolen bort til den varme bilen. Trilleturer har vi ikke hatt enda. Mini er 6 uker. Enig i å ikke dekke til vogna med teppe.. altså helt tett. ser folk inne på kjøpesentre med babyer i voksiposer, teppe over vogna, også tar de av seg jakker å legger oppå vognen igjen.. stakkars liten... må være fyktelig varmt!

Skrevet

Kjære vene da... Hvor fort tror dere ungen "bruker opp" lufta?

Man skal ikke henge teppe over vogna på sommeren pga overoppheting, og heller ikke over laaang tid fordi lufta blir dårlig. Men så lenge sover ikke barnet i vogna si.. iallfall ikke her.

Så lenge det ikke er lufttett - noe dere ikke klarer uten plast og tape, så kommer det oksygen inn i vogna..

Så dersom en bare letter litt på teppet og "lufter" litt innimellom er det ikke noe problem.

Jeg bruker ikke teppe over vogna, for gullet sovner godt uten det, men reagerer ikke noe på andre som gjør det.

Skrevet

Jeg tenkte helst på resten av året. Ser jo den at når det er veldig kaldt og en MÅ ut så gjør en det beste en kan. Men ser så mange på vår, sommer og høst som gjør dette og jo det blir faktisk så dårlig luft inne i vogna og det er ikke nok å bare lufte litt. Tror bare ikke alle vet hvor ille dette er. Ei venninne av meg fikk "kjeft" da ho skulle dra fra sykehuset og hadde dekket til vogna. Dette var på sommeren og ho har aldri gjort det siden. I dag sov jenta mi i 3 timer i vogna. Altfor lenge hvis jeg hadde dekket til vogna. Lurte egentlig mest på om mødrene som gjør dette er klar over at det absolutt ikke er bra. Jeg snakker ikke om dere som gjør det for å få de til å sovne for så å fjerne det, dere som skal ut og inn av bilen i full fart eller dere som MÅ ut i lavere enn -10, men til dere som ikke vet bedre.

Skrevet

"Dere som ikke vet bedre". Oi, sterke ord.... Jeg lar det være med det.

Skrevet

Synes rådene om å holde barn inne høres litt ekstreme ut - hva med alle de som bor i kalde strøk, de kan jo ikke sitte inne hele vinteren? Har aldri hørt om slikt før jeg, og jeg vokste opp et sted hvor snøen begynte i august og smeltet i mai/juni.. Folk gikk jo ut!? Og småbarna var ute og lekte i snøen? Hm..

For all del, nå bor jeg sør i landet og må innrømme at jeg har holdt meg mest inne for jeg er blitt lei av alt som heter kulde - men at det kan være så "farlig" å ta med de små ut? Er det snakk om baby under 2 mnd, så ja.. men ellers?

Skrevet

Jeg stusser litt over den jeg også. Jeg vokste opp i Canada, og vi anser det som varmt om det er -10 i januar. Jeg kan ikke huske at min mor holdte meg inn pgs kulden. Og jeg vat at hun hadde pulk i stede for vogn til meg siden jege r født i desember. Hun tok meg sikkert ikke ut når det var -25 eller kaldere, men hun var sikkert utendørs fær våren, for å si det sånnt.

Skrevet

Nå mener jeg hele resten av året da og ikke spesielt nå som det er så kaldt. Skjønner jo at noen må ut og da må gjøre så godt de kan. Tenker mer på de som dekker til vogna uansett årstid hver gang barna skal sove.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...