Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Vi skal skilles,og er uenige om deling av gjeld, bolig osv. Vi har gjeld på hus på ca 2 mill, og kreditt gjeld på ca 800 000,pluss billån på 100 000. Han vil sitte med huset,men kan bare gjøre dette hvis jeg står som medlånetager. Saksbehandleren vår i banken mente at jeg kunne gjøre det,hvis vi hadde skriftlig avtale om at huset skal selges hvis han missligholder lånet. Han vil om en stund prøve å få huslånet over på seg. Vi har også 3 barn i sammen. Hvis han får sitte med huset,gir han meg 60 % omsorgen for to av barna. Ang kredittgjelden vår,så står mer av gjelden på ham enn på meg. Han vil at det skal deles slik som det står på papiret. Jeg overtar bilen. Jeg står da igjen med en gjeld på 350 000.... Har jeg rett på stønader??? Er dette en grei fordeling??? Og kommer jeg til å klare meg økonomisk?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 Om fordelingen er grei vil jeg ikke svare på..men noe som ikke høres greit ut er å blande omsorg for barna inn i det økonomiske oppgjøret.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Hvir mye er huset verdt da? Vil du sitte igjen med gjeld etter at det er solgt også? Kredittgjeld på 800 000? Luksusfellen neste?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 Kan noen forklare meg hvordan man klarer å opparbeide seg 800 000 i forbruks/kredittgjeld??? Jeg er fristet til å svare kun på HIs siste spørsmål, og da må det bli: Nei, jeg tror ikke at du klarer deg økonomisk, med mindre du seriøst skjerper forbruket ditt og slutter å leve over evne. Fordelingen er ikke grei, og fordelingen av ungene har ikke noe i den økonomiske fordelingen å gjøre. Likvider midlene som kan likvideres, betal ned så mye gjeld som mulig og start på nytt begge to. Få hjelp via meklingen til å finne ut av hva som er best for ungene. Du har muligens krav på stønader, men den biten må du ta med NAV.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Så lenge som du står som medlånetager på huset, har du ikke en gjeld på kun 350 000 kroner, må du skjønne. Muligheten for at han får lånet over på seg er liten, spesielt med tanke på kredittgjelden hans. At du hefter for et annet lån som medlånetager, gjør bli vanskelig for deg å starte på nytt med ny bolig, med mindre du kun baserer deg på å leie en leilighet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Han gir deg 60% for to av barna? Som om det er noe han kan forhandle med alene. Hva med unge nr.3? Har dere fått ny takst på huset slik at du vet hva han skal betale deg ut med? Så lenge som du står som medlånetaker er du medannsvarlig og han missligholder lånet og det kan fort ta noe tid før du klarer å få solgt huset. Siden dere ikke har klart å ha kontroll over økonomien nå hvorfor skulle han klare det nå? Du vil da få mye større gjeld om han ikke klarer lånet uansett om dere har skriftlig avtale om salg. Du får heller ikke tatt opp noe eget lån så lenge du står på "hans"lån.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ i magen Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 Bruker der ebarna som valuta når dere fordeler gjeld og verdier?!?!?! Det er det værste jeg har hørt om! Du må da for guds skyld ikke trekke de med i det regnskapet! Pengekrangel for seg, fordelig med tanke på hva som er best for barna for seg. Gå på familievernkontoret. De hjelper dere. Tror heller ikke jeg ville stå som medlåner i en annen manns hus. Da er du faktisk ansvarlig for gjelda om han misligholder, uansett om dere har papirer på at dere da skal selge. Det kan ta feks et år. Kan du betale hans gjeld i den tiden? Vær forsiktig og ikke minst: hold penger og barn fra hverandre!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 Ikke stå som medlånetaker med eksen. Start på nytt, ta kontroll. Du vil alltids få¨deg en plass å bo. Snakk med Nav få den hjelp du trenger for å skaffe deg en leilighet. Har du lav inntekt får du bostøtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå