dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Lerer inne på et annet forum her inne at "jeg hadde ikke smerter".... Å ikke ha smerter under en fødsel? Jeg vet at den virker forskjellig, men noe smerter har man vel uansett hvor god effekt man får?
petite fleur Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har også lest om de som har fått epidural og ikke hatt smerter. Jeg er grønn av misunnelse. Jeg fikk epidural, men enten slo de den av, eller så sluttet den å virke. Hadde et smertehelvete uten like de siste timene før ungen kom, og sitter igjen med en stor og fæl fødselsangst i dag.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2010 Det var jo et helvete når det stod på,men man gjør det jo frivillig igjen...hehe. Men ser ikke for meg å ikke ha smerter under en fødsel.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Øhm... Hadde ikke smerter var noe å ta i synes jeg.... Hadde hatt rier i 22 timer, men 2-3 min mellom hele veien før jeg fikk epidural.. Endelig klarte jeg å slappe av mellom riene. Tok de ikke bort nei, men kjente bare toppen av riene.. Den ble satt feil på meg da, så ble lammet fra der de satte den og i begge føttene... Denne gangen drar jeg til sykehuset for å få epidural eller for å presse ut ungen... =P Jeg går ikke for naturlig fødsel om jeg ikke "må"... Kommer heeelt an på omstendighetene da!
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Ble satt i gang i september 2005, hadde rier uten avbrekk (ingen pauser eller noe, bare en lang ri virket det som). Fikk epidural etter 3 timer, og all smerten forsvant. Kjente ingenting. Var fantastisk. MEN...etter 5 timer så sluttet den å virke - måtte lyde lenge (syntes jeg) før det ble til slutt hastekeisersnitt. Virker som de på sykehus forventet at man skulle ha smerte, fordi de trodde meg ikke da jeg påsto at det sluttet å virke. Men når jeg fikk lokal bedøvelse som skulle kombineres med epidural under keisersnit, kunne jeg kjenne VELDIG GODT at de kjærte opp magen min!! Nå DET var vondt. Fikk vite etterpå at nålen til epiduralen, eller hva det heter for noe, hadde dettet ut. Til tross for alt dette, så synes jeg det funket veldig bra mens den var på plass, og jeg skal sikkert ta den denne gangen også.
Lillegull2008&2010 Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Jeg fikk epidural under min fødsel og det ble slettes ikke smertefritt nei. I noen timer syntes jeg det ble verre, fram til samboer maste seg frem til at jeg måtte få større dose, da kjente jeg til smertelindringen, men langt fra smertefritt!!! Synes det var et rent helvette jeg også, selv med epidural. men så har de jo sagt i ettertid at den fungerte ikke slik den skulle på meg, heller motsatt. Men har jo sett på tv at mange sovner en stund av den, men smertefritt? Isåfall har jeg herved bestilt en slik fødsel neste gang!
Nickey Mouse Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 Epiduralen hjalpb meg til å slappe av mellom riene, noe som gjorde at kvalmen forsvant også! I tillegg kjentes ikke riene like intenst vonde ut. Men når pressriene kom føltes det ikke som det var mye smertelindring i den lenger... He he! Var overrasket over å kunne gå etterpå. Har hatt epidural i forbindelse med flere operasjoner tidligere, og da har jeg jo ikke hatt noe følelse. Altså all følelse var borte, og kunne ikke kjenne at jeg hadde bein på lange tider. Så tydelig at det blir veldig forskjellig i forhold til dose etc
NostraStoria Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 JM på sykehuset sa at epidural kun tar smertene på toppen av riene, og at den i tillegg kan gjøre at fødselen bremser opp...så nå er jeg ikke lengre så innstillt på at jeg MÅ HA epidural. Men at en ikke kjenner noe smerte synes jeg høres rart ut! Kan hende at smertene blir fort glemt når en får det lille nurket i armene.. Et hormon blir utløst i kroppen allerede før fødsel: Naturen har gitt oss enda et viktig hormon, oxytocin, som ikke bare sørger for rier (sammentrekninger) under og etter fødselen, men som også påvirker oss psykisk. Det kalles også fødselens «lykkehormon». Kanskje fordi det får oss til å «glemme» fødselen etter hvert som tiden går, men også fordi det gjør oss åpne og mottagelige for barnet akkurat nå. Denne lykkerusen gjør at vi blir våkne og oppspilte. Helt utrolig, for ofte er det slik at det eneste mange tenkte på før barnet kom, var å sove. (Hentet fra babyverden)
Mamman til kasper og Elise Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 Å få epidural er som å komme til himmelen,...hadde hatt drit vondt i 14 timer før jeg fikk det..jeg kjente nesten ingenting når jeg fikk det, og klarte slappe av...skal garantert ha det denne gangen og:O) Jeg anbefaler det hvertfall:)
NostraStoria Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 Tok det 14 timer før de ville gi deg det? Jeg kommer nok ikke til å takke nei akkurat, hehe.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 9. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2010 Ok,det virker som den har god effekt på de som får satt den riktig. Tror alikevel jeg skal se an hvor lang tid neste fødsel tar.Klarte meg jo uten sist. Men er jo litt nyskjerrig også...hehe.
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 9. januar 2010 #12 Skrevet 9. januar 2010 jeg gikk fra helvete til himmelen når jeg fikk epidural, ikke kjente jeg når hu stakk og etterpå ble jeg smertefri...eneste jeg kjente var et type press men ikke vondt ol....det var rett og slett en befrielse så få det=D
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Jeg sov i fem timer etter at jeg fikk epiduralen. Utrolig deilig.
Mamman til kasper og Elise Skrevet 9. januar 2010 #14 Skrevet 9. januar 2010 Man må ha 4 cm før du får det..og med meg tok det 14 timer fra 1-14 cm:( Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke takket nei:O)
Hellobaby Skrevet 9. januar 2010 #15 Skrevet 9. januar 2010 De kan regulere hvor mye du skal få. Under min første, og uendelig lange fødsel, fikk sove en time da de skrudde den opp (trengte hvilen!), men ellers pøser de ikke på for mye, for da kan fødselen stoppe opp. De satte den forøvrig feil på meg første gangen, så ble mye klatt fram og tilbake og et smertehelvete største delen av fødselen. Andre gangen ble det gjort riktig, og det var som å komme til himmelen, men jeg vil si at det tok vekk den aller verste smertetoppen bare. Klarte å la være å skrike og brøle da når jeg endelig fikk epiduralen. Men skrek som et villsvin da hodet til babyen sto i hullet da. hehe.. Man må uansett vente med epidural til man har minst 4 cm åpning, og det tok jo tiiimesvis for meg, og det var sykt vondt denne tiden. Men alt i alt er det fantastisk å føde, og bare etter noen dager var det vonde "glemt".
Januar-nurk Skrevet 9. januar 2010 #16 Skrevet 9. januar 2010 jeg var smertefri i flere timer, men de siste timene av födselen var et helvete. da fungerte ikke epiduralen lenger. Husker jordmor sa at det ville skje för jeg fikk satt epiduralen, men husker ikke hvorfor. Fikk i alle fall hvilt i noen timer og det var behövelig kan jeg love. Jeg kjente at jeg fikk rier, men det kjentes bare som ett trykk.
Smurfemor ツ Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 Jeg anbefaler epidural!!! For meg var det som å kommet til himmelen. Fødselen stoppet litt opp, men det var verdt det! Da fikk jeg slappet litt av og hadde masse krefter når ungen skulle presses ut. Jeg kjente ikke at jeg fikk pressrier så jordmor måtte fortelle meg når jeg skulle presse. Presset tre ganger og ungen var ute...det tok meg 15 min. Skal absolutt ha epidural denne gangen også!
AO3 Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 For meg var det som å komme til himmelen. Jeg hadde veldig vonde rier pga igangsetting med drypp. Da jeg fikk epiduralen var det som om jeg kom tilbake til verden igjen. Det gjorde litt vondt på toppen av hver ri, men jeg tok den toppen med lystgass. Det gjorde så lite vondt i forhold til før jeg fikk epiduralen at jeg faktisk vil si det var omtrent smertefritt. Jeg kjente riene, men de var null problem. Jeg lå og sugde lystgass og fjaset. Men etterpå fikk jeg spinalhodepine, og det hadde jeg aldri hørt om før. Jeg har lært om dette den harde måten, og vil gjerne fortelle andre om dette, slik at dere kan slippe å gå gjennom deg jeg gjorde! Fødselen min endte i akutt ks (hadde ikke noe med epiduralen å gjøre), og etterpå fikk jeg spinalhodepine. Dette kan man få etter både epidural- og spinalbedøvelse. Det gjorde rett og slett GRUSOMT GRUSOMT GRUSOMT vondt, og gjorde barseltiden min til et helvete. Det var mye verre enn riene, og jeg fikk aldri fred fra smertene. Jeg var helt stiv i nakken (jeg trodde først jeg hadde hjernehinnebetennelse...) og hadde forferdelige hodesmerter. Grunnen til at jeg skriver dette, er at det finnes god behandling for dette, men det fikk jeg aldri, og det er jeg veldig bitter på sykehuset for den dag i dag. De dro meg gjennom et vanvittig smertehelvete - helt unødvendig. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg hylt på anestesilege med en gang, og jeg hadde ikke gitt meg før han/hun kom!
solia Skrevet 12. januar 2010 #19 Skrevet 12. januar 2010 Etter at jeg fikk epidural var jeg helt smertefri helt til babyen var ute. Det tok ca en time før epiduralen begynte å virke, noe som syntes som en hel uendelighet, men de kjørte den opp på fullt og siden var alt bare fryd og gammen. Fikk drypp for å få igang pressriene, kjente de som et lett trykk bare, ikke vondt i det hele tatt. Epiduralen var på under hele utdrivelsen. Anbefales på det sterkeste!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå