Gå til innhold

Dere m barn som har astma og luftveisproblemer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor hardt rammet er de, og er de ute i denne kulda?? Er det skadelig for dem, eller "bare" ubehagelig?

Datteren min på 4 har sannsynligvis astma, ikke fått påvist ennå, men hoster mye og ofte, og merker godt i denne kulda at hun hoster ekstremt når hun kommer inn i varmen..

Bør holde henne inne i barnehagen da vel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge mine jenter på 6 og 7 har astma med helt forskjellige sykdomsforløp.

Yngste "bodde" på legevakten de 3 første vintrene for å få oksygen da hun hadde luftveisinfeksjon etter luftveisinfeksjon hele høsten og vinteren. De siste årene har hun blitt så og si bra, men bruker forebyggende vinterhalvåret enda og sliter med pusten i forbindelse med forkjølelser. Hun har fått vært ute litt når det har vært 14-15 minus her, men har da vært sistemann ut og førstemann inn.

Det har gått veldig bra, men hun har jo da fått inhalator før hun har gått ut.

Eldste sliter også mest i vinterhalvåret, men ikke har ikke infeksjonsutløst astma. Hun reagerer mer ved fysisk aktivitet og varme. Hoster til hun spyr og sliter mye på natten. Hun er et typisk "astmabarn" i gym på skolen der hun i dårlige perioder må sitte på benken å se på.

Hun har ikke reagert på kulde tidligere, men nå har hun blitt så dårlig på skolen at hun ikke får lov til å gå ut i friminuttene av lærerne. Vi har ikke snakket med de om det, men de har jo selv sett hvordan hun reagerer. Heldigvis har hun en til i klassen som hun sitter inne med når de andre er ute og koser seg.

Som du ser så er det så mye forskjellige typer astma og reaksjoner så man må nesten bare prøve seg frem....

Yngste har en slik maske som hun bruker i den hverste kulden når hun er ute. Den har hun hatt fra hun var 1 år og fungerer veldig fint:)

Så lenge din datter reagerer på kulden som hun gjør kan du klart be de i barnehagen om å holde henne inne på de kaldeste dagene:=)

Skrevet

Takk for lang og informativt svar :)

Datteren min er nok mer som din eldste, spesielt v fysisk aktivitet, hvertfall om hun er litt tett fra før, og hoster veldig veldig om hun blir litt forkjølet, men har ikke slitt m andre luftveisinfeksjoner, annet enn RS virus når hun var baby...

Håper de vokser av seg denne astmaen alle sammen!!

Skrevet

Får håpe dere finner ut av det da;)

Er ikke noe moro, men det hjelper godt med riktige medisiner. Mine jenter reagerer forskjellig på med. så de går på forskjellige typer. Har prøvd ut litt av hvert på begge to, men det som hjelper eldste, hjelper ikke det spor på yngste... Rart, men slik er det:)

Heldigvis så har ikke minstemann her noen tegn på astma, så satser på at det holder!

Uansett- lykke til:)

Skrevet

Takk takk :)

Hun har både Ventoline og Flutide nå, fungerer fint om hun ikke hoster så mye. har ikke gitt henne det hver dag, kun når hun trenger det ifb med forkjølelse.. Men blir hun for tett i pusten hjelper det null niks!!!

Skrevet

Sånn jeg har skjønt det, er flutide noe du må må du gi hver dag, den virker forebyggende, mens ventolinen kan du bruke kun ved behov. Min yngste (15 mnd) har astma og er overhode ikke ute i barnehagen eller ellers nå. Jeg varmer opp bilen før vi skal kjøre og turen til å fra bilen er alt hun er ute. Og hun er faktisk veldig fin :-)) Merket det med en gang når hun var ute i kaldt/rådt vær tidligere. Hun tetner til og hoster til hun spyr opp masse slim stakkars liten. Ellers ser det ikke ut til at hun reagerer på andre ting som planter, husdyr ol heldigvis.

Skrevet

Stemmer det med at Flutide skal taes hver dag- uansett form. Det er forebyggende og også til en viss grad betennelsesdempende, så dersom dere ikke bruker den daglig vil dere ikke oppnå noe effekt!

Skrevet

Lillebror er 2 år og 4 mnd. Han har astma, atopisk eksem og allergier. Han er vel ikke hardt rammet. Han har det som regel greit når han er rett medisinert.

Han sliter nå i kulden. Etter 10-15 min ute (ventoline eller ei før han går ut) så begynner han å gråte. Akkurat som han får panikk eller ja, stivner og vil bæres inn. Første gang vi merket det så tydelig var på nyttår og vi trodde storesøster hadde brent han med stjerneskudd. For inn og etter han hadde svimt av og kviknet til og så komt seg opp i sofaen var alt fint. Altså ikke brent!

Det er nok den kalde lufta som gjør at han gråter. Er nok vondt å puste inn.

Varmer også opp bilen før vi kjører i bhg. Det er 10 min å gå, men jeg tør ikke. Han får ikke være ute i bhg. De har ikke vært ute, men vil heller ikke kjøre spesial opplegg for lillebror, så jeg skal prøve å få gjennom ekstra ressurser for ham om vinteren.

Har bestilt jonas varmemaske, som kom idag. Tenker på å prøve den imorgen eller søndag når de melder litt mildere enn 10 minus.

Nå er han forkjøla og nyser og er tett i nesen. Sliter med å puste. Gir han ventoline flere ganger om dagen.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hei,stakkars liten ikke godt å ha astma.Det som kan hjelpe dere,er et forstøverapparat som han kan få ventolinen på.

Jeg vet ikke om dere har det fra før,jeg bruker det på jenta mi som har samme problematikk som din gutt.

Jeg håper jonas varmemaska vil hjelpe gutten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...