Gå til innhold

Blir aldri klok på dette med samordna opptak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk 3 år på allmenn vgs, men strøyk i tre fag. Tok opp disse fagene men det tredje klarte jeg ikke å stå i(fransk). Jeg får derfor ikke vitnemål.

Men jeg har funnet ut at jeg kan gå under 23\5 regelen, siden jeg er over 23 år(er 24) og vil ha minst 5 års arbeidserfaring innen høsten 2011(er da jeg har tenkt til å studere) men da gjelder kun de 6 fagene i poengberegningen. Saken er at de karakterene er ikke særlig høye :( så tviler på at jeg kommer inn med de.

Men jeg har også gått 2 år på helse og sosial+helsefagarbeider, men vil helst slippe å gå ut som lærling i 2 år nå pga inntekt, så nå jobber jeg fulltid som assistent. Uansett kan jeg på en eller annen måte bruke disse karakterene fra helse og sosial for å komme inn på høyskole. Jeg har fått kompetansebevis fra skolen med karakterer i helsefagene(kommunikasjon og samhandling, yrkesutøvelse og helsefremmende arbeid) De karakterene er ganske høye så skulle ønske det gikk ann å søke seg inn med de, for da hadde jeg hvertfall hatt en sjans. Men er det slik at det kun er de karakterene fra de 6 fagene som gjelder?

Kan jeg f.eks søke gjennom realkompetanse, eller er det kanskje lite håp siden jeg vil ha studiekompetanse gjennom 23\5 regelen? og det er vel mange fler enn meg som kanskje har jobbet i 10-20 år som kommer foran meg i køen.

Noen som vil hjelpe meg å skjønne dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke fullført helse og sosial, og dermed kan det ikke benyttes, med mindre du har alle fag du trenger til å oppfylle studiekompetanse.

23/5 regelen åpener for muligheten til å søke på realkompetanse, her vil også personlig egnethet og at realkompetansen er relevant vektlegges. 5 år som bartender gir ikke åpning for feks å søke på sykepleien.

Anbefaler deg å ringe rådgiver på skolen du ønsker å søke deg til eller kontakter tilsvarende kommunal tjeneste på annen skole i nærheten for å få hjelp med prosessen videre.

Skrevet

Jeg har alle fagene unntatt fransk. Gikk ut av almenn vgs i 2004. Helse og sosial er jeg akkurat ferdig med nå. Jeg mangler læretiden, altså det å gå som lærling i 2 år. Men har tatt alle fagene.

Jeg har tenkt til å gå på sykepleier og har kun jobbet i helsevesenet. Hjemmesykepleien. Akkurat nå jobber jeg på sykehus.

H.I

Skrevet

kan du ikke ta opp de 6 fagene? eller de av de 6 som er dårlige som du tror du kan gjøre det bedre i og på den måten få økt snittet ditt slik at du kommer in?

du rekker å forbedre ganske mye fram til sommeren om du står på.

Skrevet

Ja jeg kan jo det. Men med fulltidsjobb og alene med ett barn føler jeg at jeg kanskje vil ta meg vann over hodet. Tok opp tre fag for et par år siden da jeg strøyk i disse tre fagene på vgs.

Men da greide jeg ikke fransken :( så jeg fikk da ikke vitnemål.

Skulle bare ønske de fagene fra helse og sosial kunne legges til de andre 6 fagene, da hadde snittet økt slik at jeg kunne kommet inn her i området.

Eventuelt så må jeg flytte på meg og det vil ikke akkurat gjøre samværet jenta mi har med faren sin så gunstig. Er mange hensyn å ta :(

H.I

Skrevet

Du beskriver min situasjon da jeg ifjord ble ferdig med allmenn påbygg etter å ha gått på helse og sosial i to år, der hadde jeg top karakterer. Da jeg gikk på allmenn påbygg hadde jeg vanskeligheter med å forstå nynorsk, roman, dikt og alle de tekstene som var skrevet på nynorsk noe som gjorde at jeg fikk stryk i norsk eksamen (har karakterer i standpunkt).

Jeg er ikke norsk og har bodd her i 8 år. Har veldig lyst til å komme inn på sykepleier, men tror ikke det siden jeg fikk stryk to ganger.

Fikk vite at skolen hadde gjort feil siden vi med utlandisk bakgrunn skulle egentlig ha norsk som andre språk for fremmend språklige elever... Nå må jeg begynne på en kurs som vil koste meg 13 600 kr.

Det er jo bare norsk som mangler så jeg tar sjansen og tar en privat kurs får å komme inn på høyskole til neste år.

Du kan ringe til høyskole og høre hva du eventuelt kan gjøre eller fremlegge får å kunne komme inn.

Skrevet

Off så kjedelig situasjon :(

Er så dumt dette med eksamenskarakter, at om du stryker der så er det det som gjelder, altså standpunkten faller bort. Var samme for meg, jeg fikk standpunkt i fransk(dog en 2 er..hehe) men strøyk på eksamen, så da fikk jeg ikke vitnemål.

Ja får nesten høre med en av de høyskolene jeg har tenkt til å søke på.

Syns det er så synd at jeg aldri får startet på sykepleier, er så mye om og men.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...