snøfilla - mamma til 2 Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Synes det er så få som forsøker å kombinere amming og flaske. Er det fordi det er mest politisk korrekt å amme hele tiden, eller er det fordi barnet nekter å ta flaske? Vil jo tro at de flese barn tar flaske etter noen mnd. hvis de ikke får tilbud om puppen hele tiden... Må jo være fint å kunne sove en hel natt av og til og la pappa'n ta del i matingen han også?
januar mamma 2011 Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Hvorfor man ikke velger å kombinere når man kan amme vil jeg tru går på enkelheten med det å amme. Jeg har to barn som er vokst opp med kombinasjonen amming og flaske fra fødsel av. Men dette er fordi jeg ikke fikk nok melk selv. Må jo si at det er ett styr det der med flaske. Hver tur ut av huset over litt tid må planlegges. Man har ikke maten med som ellers nei. Men friere i forhold til at mannen kunne være mye mer aktiv var det jo. Men må jo si at jeg nå håper jeg skal få nok melk til fullamming noe som jeg desverre ikke trur kommer til å skje...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Noen barn nekter å ta flaske, men det var ikke noe problem her. Snuppa tok flaske og pupp om en annen, og far syntes det var veldig stas å mate han også Håper det går bra denne gangen også! Da har jeg også muligheten til å kunne sove ut litt innimellom og komme meg til frisøren osv )
Trultemor73 Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har heller ikke hatt nok melk og har derfor måtte bruke både flaske og pupp med begge mine. Håper at jeg har mere melk denne gangen, men har vel ikke store troen på det. Begge mine barn tok flaske med en gang, men da var de jo også ganske så utsultet stakkars. Etter ca. 2 mnd har jeg kunnet fullamme de og da ble det vanskelig å prøve med flaske etter en stund. Tenkte jo ikke at det skulle være noe problem, da de hadde fått flaske tidligere. Tror det lønner seg å bruke flaske med gjevne mellomrom, slik at barnet blir vant til det. Godt å kunne ta seg en pause innimellom. Lykke til.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Ja her hadde jeg mere enn nok melk, så pumpet meg og far ga det på flaske som sagt. Han ga vel ca annenhver dag til å begynne med, så fikk jeg brystbetennelse og fra da av ble det et måltid med flaske hver dag pga jeg fikk mindre melk. (Fikk feber og hele pakka når vi var i syden ) Ja ikke vent alt for lenge til du begynner med flaske, men prøv å vente til ammingen er ordentlig i gang hvis du har muligheten. Det kan være lettere for den lille å ta flasken og kan derfor ødelegge for ammingen dersom du begynner for tidlig med det!
Yo&La+spire Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Eg ammet første og kommer til å amme denne gangen også, fordi eg mener det er det beste og mest naturlige for barnet. Men dattera mi fikk flaske noen ganger når eg var på forelesning, hadde eksamen, skulle ut en tur osv. Var ikke noe problem for henne, hun tok flaske greit, men ikke spesielt gøy for meg da med melkespreng og våte klær/pumping på doen i pausen osv Så eg synes det var greiest å bruke flaske minst mulig av den grunn også. Når hun fikk flaske så var det MM som eg hadde pumpet og frøset ned.
mamma og my Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Det går kjempefint å kombinere flaske og amming! Gjorde det en stund med eldstemann, fordi hun la ikke på seg nok, og jeg hadde for lite melk. Det gjorde underverker for oss, for da fikk jeg hvilt meg litt, og det gjorde at jeg fikk mer melk på sikt. Synes det også var greit å vite at babyen tar flaske, slik at den kan få et måltid uten at jeg er tilstede. Det tar mer tid å ordne med flaske enn amming. Hvis en vil prøve er det viktig å passe på at babyen tar brystet godt, slik at det på sikt ikke kommer til å foretrekke flaska.
Tvillinger feb.09,nr.3 juni 10 Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 Hei. Jeg har både ammet og gitt flaske til tvillingene mine. Fullammet de til de var 5 mnd. Nå er de 11 mnd.og får kun flaske. Selvfølgelig er det litt styrete med disse flaskene, men det gir en frihet i forhold til at det er lettere å få litt avlastning. Venter nr. 3 i juni og kommer til å prøve å få til både flaske og amming, men hovedvekt på amming. Tenker at det er greit å venne barnet til flaske også, tilfelle noe skulle skje meg feks.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 10. januar 2010 #9 Skrevet 10. januar 2010 Jeg begynte med amming, men pga av at alle sa barnet lå til så lenge på brystet, begynte jeg å gi blitt tillegg på kveldene. Etter 3-4 ganger med flaska begynte tullet ved brystet... Jeg fikk ikke til å pumpe noe særlig, så når hun sugde og slapp, sugde og slapp hele tiden forsvant melken. Så da ble det etter 3 mnd med kamp ang ammingen kun flaske på henne. Jeg skulle ønske jeg aldri hadde gitt flaske til barnet... Å jeg kommer ikke til å gi denne gangen. Å amme er utrolig snedig, å mater er alltid der:-) På natta bare ligger dere sammen, og koser, så sovner du like lett igjen:-) Jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet da jeg måtte gi opp ammingen, men går det ikke denne gangen heller, så går det ikke:-)
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 11. januar 2010 #10 Skrevet 11. januar 2010 Hm, kan ikke gi gode svar, det er så forskjellig. Men jeg kombinerte hvertfall. Dette kom av at jeg bl.a. fikk brystbetennelse, og var nødt til å pumpe og gi på flaske, slik at jeg fikk tømt brystet. Men fikk bare betennelse i det ene brystet, så jeg ammet på det andre. Senere ga jeg flaske når brystet var tomt og mini gråt etter mer melk. Som et slags tillegg. Min tok flaske veldig kjapt, var vel knapt 1mnd da han gjorde det. Ellers hadde jeg aldri hjerte til å vekke pappaen om natta, så flaske da, var liksom ikke vits. Pappaen skulle jo på jobb, og jeg skulle bare være hjemme med mini..Så da ammet jeg heller bare om natta..
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2010 Takk for svar og innspill alle sammen :-) Forstår det sånn at en kombinasjon er fullt mulig hvis man ønsker det, og det er bra!
SusyQ Skrevet 12. januar 2010 #12 Skrevet 12. januar 2010 Selv syntes jeg det var styrete med flaske. Det er enklere med en pupp, der maten er ferdig sterilisert, passe tempratur og alltid serveringsklar enn å blande pulver, varme opp vann, avkjøle vann, riste sammen, skru sammen flaske, gi flaske, skylle flaske, sterilisere flaske, vaske med flaske børste og tørke flaske. Puh! Et annet viktig moment er å ikke begynne med flaske før ammingen er skikkelig i gang (etter en måneds tid eller så), da babyen må bruker forskjellig sugetak for å amme (stort tak) og drikke fra flaske (liten slurpemunn), så gir man flaske for tidlig risikerer man at det kludder til ammingen. Mitt inntrykk er likevel at de fleste kombinerer amming og flaske. Mange pumper ut melk og gir, andre bruker erstatning etterhvert. Hvis man har melk er anbefalingen av man bruker utpumpet melk, da det morsmelken inneholder alle disse stoffene og virusbekjempende stoffene som kumelka i mme ikke har. Et godt tips er å fryse ned melka i isbit former (med en frysepose rundt) da kan man bare ta ut og tine akkurat så mye melk man trenger (så vidt jeg husker er dte ca 15 ml i en isbit). Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå