Verbena Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har egentlig kjempe lyst til å bli jordmor. TIl å med jordmoren som jeg gikk til når jeg var gravid med yngstemann lurte på om jeg hadde tenkt den tanken, for hun mente jeg ville passe veldig fint til det! Og nå har jeg tenkt på denne tanken i flere år (les 5). Å det frister bare mer og mer. Men sånn som jeg forstår det må man gå sykepleien å bli sykepleier, så jobbe litt også kan man begynne på jordmorstudiet. Og den sykepleiedelen er virkelig ikke noe for meg. Er det min eneste mulighet? Kan ikke se for meg at alle som passer til å være jordmor også passer som sykepleier for å si det sånn og meg passer det værtfall ikke for.
Gemini77 Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er verken sykepleier eller jordmor selv, men har en bekjent som studerer til å bli jordmor nå. Hun har jobbet som sykepleier i nærmere 10 år før hun satte i gang med studier igjen. Jeg er ganske sikker på at man må ta sykepleie studiet - og det er et krav om erfaring før man går videre på jordmor. Så tror ikke du kommer bort ifra det dessverre.
Kamomille Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Du må gjennom sykepleien førs ja. Det er amnge søkere til jordmodstudiet og som regel må du ha jobbet en stund før du kan komme inn på jordmorstudiet.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Du må være utdannet sykepleier og ha minst 2 års yrkespraksis som sykepleier for å bli jordmor. Jordmorstudiet i seg selv består av to år, hvorav halvparten av tiden er ren praksis. Med søkermassen som finnes til studiet, må du også ha gode karakterer fra grunnutdanningen, for å ha muligheter for å komme inn. Selv om jordmødre i hovedsak skal ha ansvar for normale fødselsforløp, vet man aldri når akuttsituasjoner oppstår og krever solide medisinske kunnskaper og ferdigheter hos jordmor. Hva er det ved sykepleien du ikke identifiserer deg med? Sykepleiedelen er en meget viktig forutsetning for jordmødrene, og dermed noe du blir nødt til å forsone deg med i jakten på drømmejobben.
Ugl@ Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er sykepleierstudent nå, jeg vurderer å kansje bli jordmor etterhvert, men har det ikke travelt, det er så mye annet spennende også. Sykepleiedelen er viktig siden den er vesentlig for mye av jordmoroppgavene, og det er et kjekt og spennende studie der man lærer det en jordmor må ha som basiskunnskap. Så hvis ikke sykepleieryrket er noe for deg, da tror jeg ikke jordmoryrket er noe heller desverre. Det går endel i pleie og stell, sykepleiere kan jobbe mange steder innen helse, og skal man bli jordmor så bør man jobbe på sykehus, der kan man ha mange spennende oppgaver. Man må uansett gjennom endel som student, men det meste går greit. Jeg var selv MEGET skeptisk til å vaske fant og sette inn kateter på eldre herrer, men det har ikke vært noe problem, sår og prøvetakning, stell av føtter og navler har også gått supert, spye og diarè her heller ikke vært så ille som jeg trodde det skulle bli:-) Man jobber med mennesker og gir omsorg, og det er egenskaper en jordmor også bør ha, for man kommer borti endel som jordmor, både situasjonen, lukter, forskjellige mennesker og tragedier desverre, ikke bare ren lykke alltid. Gjennom sykepleiestudiet og jobben blir man bedre rustet til å vurdere sin egen skikkethet til nettopp å tåle slike ting, for det finnes neppe verre enn å være med når en baby dør under fødsel, eller en mor/ begge. Dødfødsler som er venter er også hjerteskjærende, jeg er selv usikker på om jeg kan takle sånt og er glad jeg har noen år på å finne ut av det og få testa meg først.
Ranveig R Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Det er sjølvsagt ikkje det same, men eg har ei veninne som går kurs for å bli doula (fødselshjelpar som følger mor gjennom svangerskap, fødsel og barseltid). Kunne det vore interessant? Veninna mi er på kurs i Oslo ein helg pr mnd, blir vel i eit år totalt, så det er betydeleg meir overkommeleg sånn sett.
Ranveig R Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 ...og du har ikkje det medisinske ansvaret som jordmor har.
Kjærlighet <3 Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Vet du hvordan dette kurset går ut på? Hvilken utdannelse en eventuelt MÅ ha i forkant.. Hvem som arrangerer det osv...?
Verbena Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2010 Hmmm... ja, kanksje det kan være noe for meg! Har søkt å lest litt og de beskrivelsene de har på Doulaskolen av hva en Doula bør være synes jeg passer veldig bra til meg. Vet du om hun får noen støtte til studentavgiften eller betaler hun selv? Grunnen til at jeg ser mørkt på å skulle gå sykepleien og jobbe som sykepleier først er det at jeg vet at man under utdannelsen må ha praksis på forskjellige steder. Og jeg vet at det er mange steder jeg ikke kommer til å trives noe særlig og siden det er obligatorisk så frykter jeg at den lange veien kan ta fra meg lysten og motivasjonen. Noe som igjen kan resultere i at jeg ikke klarer å fullføre og sitter igjen med studielån til ingen nytte!
Verbena Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2010 http://www.doulaskolen.no/index.php?cat=1 Les der! Finner ikke noe om at man må ha noe utdannelse før man begynner der.
Ranveig R Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Veninna mi kunne visst og godt tenkt seg jordmorutdanning, men med 6 barn (og nr 7 på veg) er ikkje akkurat 6-7 års utdanning (inkl. praksis imellom då) det ein set i gang med sånn utan videre )
Verbena Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2010 Med 6 allerede og enda en på vei forstår jeg godt at hun ikke starter på den lange utdanningen med det første. Er ikke akkurat noe som frister med 2barn som jeg har. Må sjekke litt. For det der kan virkelig være noe for meg tror jeg!
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Syns jeg har hørt at man kan ta det i danmark uten å være sykepleier fra før.
1881 Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Du kan ta en jordmorutdanning i Danmark da, da slipper du og ta sykepleien hjemme i Norge! Se denne linken:http://www.cvu-vest.dk/site/5481/Studiet.aspx Kanskje det kan være en mulighet for deg? Uansett lykke til!
Verbena Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 8. januar 2010 Har samboer med fast jobb, og veldig god lønn i forhold til alder og utdanning. Akkurat kjøpt oss bolig. Eldstegutten skal begynne på skolen nå til høsten. Og begge guttene er til faren sin annenhver helg. Så å flytte til danmark å ta utdanning der er desverre uaktuelt. Men skal sjekke ut doulaskolen å forske litt rundt det. Kanskje det blir min bane!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå