Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 akkurat fått godkjenning...og ble plutselig usikker
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Go for it. Hvis du er så overvektig at du fikk godkjent det, og ikke greier gå ned i vekt på normalt vis, så må du vel bare hoppe i det. Men husk at det er risiko med alle operative inngrep.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Synes det virker som en absolutt siste utvei for noen som har prøvd ALT og ikke fått det til på egenhånd. Skal man gjøre det, bør man ikke være usikker på forhånd, men være udelt trygg på at det er det eneste riktige å gjøre.
Tante Blås Squaw Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Kanskje du ville føle deg tryggere bevæpnet med mer info? ) Google etter forum der folk deler opplevelser rundt den typen operasjon. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Det har stått mye om lykkelige slankere etter slike operasjoner, og ingenting om noen det har gått galt med. Men det har vel kanskje gått galt med enkelte? Uansett er det verdt å ta sjansen hvis alternativet er et liv som kraftig overvektig, med dårlige knær, diabetes og andre lidelser.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Joda, mora til en rapper døde jo av det i fjor
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Signerer her, jeg. En nær venninne døde i høst etter en slik operasjon, så man bør ha tenkt veldig nøye igjennom valget.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Var ikke i fjor, men i 2007 at hun døde. Usikker hvilken operasjon, men det gjelder mora til Kanye West iallefall.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Det er vel ikke bare den mest dramatiske konsekvensen av en slik operasjon (død) som en bør ha i tankene når en vurderer dette - å gjennomgå en operasjon innebærer alltid en viss risiko for dette, i tillegg til mange andre. Vel så viktig er det at en er vár for de endringene man "tvinges" til på livstid - som f.eks å være avhengig å ta ulike tilskudd for å sikre kroppen de næringsstoffene man behøver. Videre er det å gjennomgå en gp ingen garanti for at en aldri vil kunne gå opp i vekt igjen-så selv om operasjonen på mange måter hjelper en godt på vei til å oppnå en sunnere vekt må en i tillegg være villig til å gjennomgå en prosess der mental endring står i fokus. Som med alt annet-det finnes ingen quick fix, og dermed bør en virkelig være sikker på at en gjør det en selv mener er rett for en selv i forkant av et såpass drastisk inngrep. Jeg vil legge til at jeg på ingen måte er negativ til denne typen operasjoner, og den har hjulpet mange! Som nevnti annet innlegg over-søk opp erfaringer og fakta på nettet, les og lær, og jeg er sikker på at du faller på rett avgjørelse HI:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Gjør det - skulle gjerne gjort det selv, men har "bare" 20 kg jeg skal ned (så det får jeg nok ikke...) Min beste venninde gjorde det for 3 år siden (hun er ca 154 cm og veide 110 kg), nå ser hun super ut - og har blitt mamma (samtidig som meg, nesten..). Jeg spurte henne for lenge siden om det var verdt det, og det var det - og hun hadde gjort det igjen.Hun har fått gnisten i øynene tilbake og du ser at hun trives (jeg er litt missunnelig...). hun hadde prøvd utallige slankekurer - tror faktisk hun hadde gått på så mange at systemet var ødelagt. Siste tiden før operasjonen gikk hun nesten ikke ut og var deppa - jeg gleder meg på hennes veier:)))) Lykke til:)
hjertelykke Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 En venninne av meg har tatt denne operasjonen og jeg husker jeg var veldig skeptisk til dette, har jo hørt historier om lignende operasjoner før. Men jeg ble med henne på informasjonsmøtet på sykehuset og etter samtaler med leger og sykepleiere ble jeg overbevist om at dette var det beste alternativet for henne. Jeg regner med at gastric bypass er operasjonen hvor de "fjerner" nesten hele magesekken? Dersom det er samme operasjon så vil det jo være en kikkhullsoperasjon, så sant det ikke oppstår komplikasjoner underveis, og ifølge overlegen vi snakket med var sjansen for komplikasjoner/død (da er også små betennelser i sår medregnet) lik 0,1 % mener jeg å huske. Det er en risiko jeg mener det er verdt å ta når alternativet er å leve resten av livet som "sykelig overvektig" (alle som får tilbud om operasjon er det) og alle plager som følger med det. Men som andre sier, det er jo en operasjon og det bør være siste utvei. Venninnen min tok operasjonen for 9 mnd siden og har gått ned ca 40 kilo til nå. Jeg kjenner henne nesten ikke igjen, hun ser fantastisk ut! Hun var pen før også, men nå lyser hun av selvtillit i tillegg. For 4 mnd siden traff hun også "mannen i sitt liv":) så her går det fort i svingene;) Dersom en følger alle råd en får fra legene både før og etter operasjonen vil det nok gå veldig bra. Siden det er en kikkhullsoperasjon skal en jo opp å gå samme dag som operasjonen, så en kommer seg forholdsvis fort. Dersom du ikke får til slankingen, er dette en mulighet for deg til å forbedre livskvaliteten din. Uansett hva du bestemmer deg for, lykke lykke til! (venninnen min har forresten ingenting imot å dele historien sin med andre, så om du ønsker å prate med en som har vært igjennom dette så bare si ifra!)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 gastric bypass er ikke kikhullsoperasjon. hilsen en spl som har jobbet på en gastroavdelng med slike adipositas pasienter.
hjertelykke Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Venninnen min ble i alle fall operert på denne måten, uansett om du har jobbet på en "gastroavdeling" eller ei. Jeg ble ett lite øyeblikk usikker etter påstanden din, så jeg googlet det for sikkerhetsskyld: "Det er risiko med alle typer operasjoner. Risikoen for komplikasjoner etter en vektoperasjon er relativt små. Ettersom operasjonene utføres med kikkhullkirurgi, reduseres risikoen ytterligere." Hentet fra www.fedmeoperasjon.no Hvor i landet har du jobbet da?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Da er det lenge siden du jobbet, sykepleier.. Hilsen intensivsykepleier som har disse pasientene postoperativt og som nesten aldri har opplevd komplikasjoner etter denne type operasjon.. Du skal opp av sengen allerede samme dag som du blir operert.. Men husk at overvekten også sitter i "hodet" og at oppfølging etterpå av din mentale helse kan være en fin ting! Masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå