Gå til innhold

sammen med en utlending

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er fra eks-Jugoslavia, nærmere sagt Bosnia. Han har bodd i Norge stort sett hele livet sitt, men har likevel tatt vare på sitt kulturelle opphav. Vi har det veldig fint sammen med vår lille datter på to, men jeg merker at jeg begynner å bli nokså fortvilet over nordmenns reaksjon over at jeg er sammen med en bosnier! Jeg får stadig vekk kommentarer på det, særlig hvis man er ute i "lystig lag" med for eksempel jobben. I tillegg merker jeg at folk generelt er negativt innstilt mot hans folkeslag. Det kommer fram i form av små kommentarer når de glemmer seg ut, eller andre synspunkter. Jeg synes dette er veldig rart, da det riktig nok er noen utlendinger som begår krimielle handlinger, men langt i fra alle! Jeg merker at jeg tar meg litt nær av disse kommentarene, men tar aldri en diskusjon med noen om temaet. Det er rett og slett farlig.

Jeg vil gjerne vite om det er andre som er sammen med en utlending, og om dere opplever det på sammen måten?

Jeg bare tilføye til slutt at det er merkelig at vi er så utrolig imøtekommende mot briter og amerikanere og andre vest-europeere, mens visse folkeslag har vi tydeligvis stemplet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig irriterende. Jeg er ikke, og har aldri vært, sammen med en utlending. Men jeg jobber på et asylmottak og har funnet ut to ting i løpet av de årene jeg har vært der. Alle er forskjellige. Det finnes slemme og snille folk av alle slag, etnisk norske eller somaliske eller whatever. Og bak enhver asylsøker (eller utlending, generelt) finnes det et menneske. Flott for deg at du har funnet en snill mann du har det godt sammen med. Utover det driter jeg i om han heter Ivan eller Ole :) Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har vært sammen med utlending ja.

Aldri aldri igjen.

Jeg holder meg til hvite menn jeg nå.

De er ikke som oss. Og vi burde ikke "blande"

Kanskje dere har det fint akkurat nå, men plutselig tar han ungen deres å stikker av til landet sitt.

Og der finner du han ikke igjen, for slike folkeslag hjelper sine egne, og syntes ikke det er noe galt i at faren tok ungen for seg selv.

Pass på!!

Skrevet

Tåpelig sisteinnlegg her!! Har du ikke mere fornuftige svar å komme med, burde du holde munn! Folk er forskjellige uavhengi av farge, kultur og bakgrunn!! Trodde ikke folk var så dømmende i 2010.. har 3 barn med en såkalt utlending.. og er ikke sammen med han mere, men dømmer da ikke folk på den måten alikevel.. får være måte på!

Skrevet

Rasisme er uvitenhet. Kos deg med din kjære og glem all kritikk!!

Skrevet

Rasisme er ikke alltid uvitenhet din idiot!!

Jeg er rasist fordi jeg har hatt for mye kontakt med utlendinger.

Hater utlendinger.

Aller aller aller fleste av de klarer ikke oppføre seg!

Sånn er det bare.

Mest pga oppdragelse, de blir ikke oppdratt ordentlig , og det bare fortsetter i generasjoner....

Skrevet

Du fremstår jo slett ikke som uvitende med innlegget der ; ) Du må jammen kjenne mange folk siden du vet hvordan de "aller, aller, aller fleste" av utlendinger i Norge oppfører seg... Imponerende!

Makan!

Skrevet

Jeg var sammen med en utlending i 5 år en gang og må nok tilstå at det ble litt for mye rett og slett fordi han ble så sjalu selv om han eller var utrolig snill og grei.

Ellers så må jeg jo si at dere ville jo hatt alt å tjene på det å ha en strammere asylpolitikk og at man ble sendt ut med det samme om man gjorde noe kriminelt.

Skulle jeg f.eks. flyttet til et annet land så hadde ikke jeg syntes at det var kult om det var mange nordmenn der som begikk kriminelle handlinger og jeg kunne forstått at de ville sett på meg som kriminell selv om jeg ikke var det. Det med kriminalitet er bare tatt som et eksempel, det kunne like gjerne dreid seg om religion eller festing.

Skrevet

Hva er uvitende med dette innlegget da???

Uvitende... vet du hva det betyr? at man ikke kan eller vet så mye om en ting kanskje?! Ja. Men jeg kan og vet mye om dette.

Bor i Oslo hvor de fleste utlendingene bor, kjenner maaange av dem ja.

Har også en jobb som gjør at jeg har har kontakt med utlendinger hver dag!!!

Så jeg kan si at jeg hater utlendinger generelt.

Ingen av dem burde vært i landet vår!!

De er dyr, ikke mennesker.

De passer ikke inn i Norge.

Og er ikke villige til å forandre deg.

HATER dem.

Skrevet

Ikke villige til å forandre seg

Skrevet

Utlendinger som kommer her til norge og tror dem kan få inn sin tro og relgion, vi deler ut tempel og drit og lort til dem, men om vi hadde flyttet til dems land hadde vi da fått en kristen kirke?

Og i mange hjem får ikke kona jobbe og ikke kan konene norsk, de lever etter sine regler fra der de kommer fra uansett hvilke regler som gjelder her i norge.

Flott at du har funnet deg en, men en dag skal du se det ikke var så flott allikevel...Har ei veninne som var sammen med en utlending, de hadde en datter sammen på 5 år, han kunne ikke reise hjem til hjembyen og når foreldrenne og søsken hadde klart og flytte til belgia så plutselig snudde han helt, han banket veninna mi forann dattera dems og prøvde og ta dattera med ut av landet.

Når jeg gikk på barneskolen pleide jeg og være med ei fre vietnam, og skal tro foreldrenne hennes snyltet på staten her i norge, faren jobbet mora poppet unger og jobbet på et gartneri dem hadde starta men satt opp slikt at det på en måte var mannen som hadde jobbet.mye mer som lå bak..

Nei få dem ut av landet, når dem ikke klarer og følge regler og rettigheter som konene har og at konene skal gå hjemme og motta penger fra staten så synes jeg ikke dem har noe og gjøre her. og vertfall ikke de som kommer og tror de eiger landet, flytter hit i 10 års alder eller eldre og når dem blir 18 og eldre så er dem så tøffe og sjefer og banker folk om dem gjør feil eller sier feil...

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er sammen med en såkalt utlending. Han er flinkt til det meste, snill med foreldrene sine, behandler meg som en dronning og er den store helten for min brors barn. Han snakker flere språk blant annet norsk, men samtlige med en aksent. Han er høyt utdannet og reflektert, interessant å snakke med, påtar seg oppgaver i hjemmet uten å bli spurt og viktigst av alt er han snill og omsorgsfull. Med andre ord, han er et skikkelig flott menneske. Dessverre hadde han store problemer å finne seg en jobb her i Norge. Samtidig var han etterspurt på jobbmarkedet i flere andre europeiske land. Derfor flyttet han ut av det landet jeg kaller mitt, og nå kommer jeg snart til å flytte etter sammen med den lille spiren jeg har i magen min.

Jeg synes det er spesielt trist å lese de kommentarene ovenfor som er rent ut rasistiske. Vi har som individer en plikt til å strekke oss utenfor vår komforsone og lune rede for å komme i møte med andre mennesker. Ofte kan vi bli positivt overrasket. Jeg får håpe at de jeg møter når jeg selv blir "utlending" vil være tålmodig med meg når jeg må lære meg nye kulturelle koder.

Skrevet

Til dere som sier "få dem ut av landet"

Jeg er norsk og bor i utlandet, hva mener dere om det da?

Burde vi også bare komme oss hjem til fedrelandet??

Takk og pris for at jeg ikke kjenner folk som dere her hvor jeg bor, for da hadde mitt liv vært et rent helvete.

Eller tror dere at ikke europeerne er forskjellige??

Det er vi alle, når man lever i et annet land får man virkelig se hvor forskjellig vi er og våre levemåter er helt forskjellige, man trenger ikke reise lenger enn til Sverige og Danmark, vi er ganske s¨å ulike i måten vi lever på.

I dette emnet har Velferdstaten Norge mye av skylden, og hva det måtte gjelde og tilpasse seg, ute blant folk tilpasser jeg meg, men hjemme hos meg selv gjør jeg som JEG vil og det har ingen andre noe med og gjøre.

Skrevet

Jeg blir veldig skremt av dere som skjærer alle over en kam, og virkelig HATER ALLE utlendinger. Det ER uvitende. Dere kjenner ikke ALLE utlendinger. Det er ikke tvil om at det er mye problemer med kriminalitet blant mange innvandrere. Men innvandrere er her av ulik grunn, fra ulik kulturell bakgrunn, og med ulik grad av utdannelse og religiøs tilhengighet osv. Hvor sannsynlig det er at noen av dem er kriminelle og fundamentalistiske, har mye mer med grad av utdannelse å gjøre, en av etnisitet.

Jeg er gift med en mann fra Colombia. Han kom hit med et stipend for å studere. Han var student i Colombia, og dette stipendet det var snakk om, var det stor konkurranse om, og bare de flinkeste hadde sjanse. Jeg traff ham her i Norge, og han er en helt fantastisk mann. Vi har vært sammen i seks år, og gift i snart tre. Jeg har hatt to norske kjærester før, også ordentlig greie fyrer, men av ulike grunner fungerte ikke disse forholdene. Min man fra Colombia er absolutt den som hjelper mest til hjemme av de jeg har vært sammen med. Han er ikke sjalu eller possesiv, og er stolt over fremskritt jeg gjør i yrkeskarriæren min. Ingen av oss er religiøse. Jeg har, i likhet med HI, fått kommentarer som "Neimen, herregud, ikke vær så naiv"!" Men heldigvis bare av folk jeg ikke kjenner noe særlig. Både familie og venner er høyt utdannede, åpne og intelligente mennesker, så min mann er blitt tatt i mot med åpne armer. Han har også jobb her. Og har lært seg norsk. Underviser. Og han er ikke den eneste rederlige og ordentlige utlendingen i dette landet!!! Og han blir ordentlig oppgitt hver gang vi hører om en utlending som har begått en eller annen forbrytelse.

Her i Norge har vi heldigvis alle rett til å uttrykke meningene våre, også dere som etter min mening er rasister. Men bare vær så snill; ikke bli voldelige eller farlige for noen. Det gjør alt bare verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...