Gå til innhold

tannhygiene for baby (samme som på anonymforum)

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren min på 7 mnd har nettopp fått sine første to tenner, og jeg har begynt med tannpuss når vi tar kveldsstellet. Men hun får pupp etterpå, ca kl 19 før hun legges, samtidig med nattasang og sånn. Er morsmelka skadelig for tennene hennes? Hun får ikke melk igjen før 06 på morgenen.. Må vi endre rutinene og pusse tenner etter "kveldspupp" tro? Hva med de som evt får tenner tidlig og fortsatt mates natta gjennom?

Bør vi også begunne med fluortabletter nå? Er litt redd hun skal sette de i halsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har samme problem, gutten får flaske sin etter å ha pusset tennene. Vi har ikke klart å endre på den enda, men har tenkt å gjøre det når han blir 1 år. Da blir det nemlig total slutt på flaske (det er i hvert fall planen).

Han har 6 tenner i munnen.

Vi har ikke fått beskjed om å gi fluortabletter, og har ikke tenkt å gjøre det med mindre HS mener det er nødvendig. Jeg er litt skeptisk til de, for mye fluor kan føre til hvite flekker på tennene.

Skrevet

Også samme problem! Datteren min er 11 mnd og har åtte tenner og fire nye på vei nå. Og den siste tiden så nekter hun å sove før en melkeskvett i senga. Prøver med vann, vugging, synging, ut og inn av rommet, ligge i sengen ved siden av henne til hun skal sovne..men det går fort time og timER før hun sovner da (pluss hyling på høyt nivå). Gir vi henne melk så roer hun seg. Men tenker veldig på tannhygienen. Huff- ikke lett! Det har gått i faser- fra hvor hun er kjempelett å legge til sånn som det er nå.

Skrevet

hmm.. her står det jo faktisk at morsmelk, innenfor rimlighetens grenser, virker forebyggende mot karies..! Da trenger jeg vel ikke ha så dårlig samvittighet hvis jeg ammer etter tannpussen innimellom..? :) Takk for alle svar!

Skrevet

Vi hadde tannpleier på 9-mnd kontrollen her om dagen. Hun anbefalte IKKE å gi melk etter tannfrembrudd fordi det inneholder sukker...

Men hun kom med tipset om å pusse tennene som en del av morgen- og kveldsstellet, og hvis det var noen som måtte ha melk etterpå, så kunne man ha en fuktig klut som man bare gned over tennene med etter melken :)

Fluortabletter trenger man ikke så lenge man bruker en tannkrem for barn med fluor i.Iallefall ikke når de er så små.

(og man får ikke veldig sjelden for mye fluor i Norgen sa hun)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...