endelig mamma:) Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Ser alle har så fine rutiner på sine små, og får i de mye fast føde. Her ser dagen slik ut: ca 08.00-- mm(fra pupp) (av og til kl syv, men sover da videre til halv ni før vi står opp) ca 10.00- mm (fra pupp) før den lille sovner ca 11.00 våkner fra søvnen, dersom den lille ikke spiste før den sovnet, får den pupp da ca 13.00 pupp før soving igjen ca 15-15.30 våkner fra søvnen ca 16.00 pupp og grøt (kun oppe i 2ts til nå) (bør jeg gi pupp før eller etter?, og bør den lille få vann til grøten?) ca 18.00 søvn ca 19.00 våkner igjen, pupp ca 20.00 på badet for å bli stelt for kvelden ca 21.00 pupp, og pupp igjen 21.30, eventuelt pupp 20.00 og 21.00 ca 21.30 sengen våkner som oftest en gang om natten for å få pupp, ellers noen ganger for å få smokk. Jeg reagerer med en gang den lille lager lyd, bør kanskje bli flinkere til å vente litt. Sover min lille for mye? Bør min lille få mer fast føde, og når? Og bør den lille få vann?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Virker h*n fornøyd eller sutrer/gråter h*n mye i løpet av dagen? Er h*n grei å legge om kvelden/sovner h*n ganske raskt? Barn er så forskjellige, så det er ikke godt for andre å si hvordan dine rutiner fungerer. I forhold til min gutt sover din lille mer på dagen enn min, men mindre om natten... men alt i alt er vel mengden søvn omtrent den samme.. Min gutt er nå åtte måneder, men det har ikke vært veldig stor endring når det gjelder søvn de siste par månedene.. Han sover 12-14 timer pr. natt, og i underkant av to timer på dagtid. Når det gjelder mat kommer det jo veldig an på når dere startet. Mange venter jo helt til 6 mndr med å introdusere mat, og da er det greit at man tar det sakte men sikkert. Kanskje greit å gi pupp etter grøtmåltidet for å øke mengden h*n spiser... hvis h*n ikke blir utålmodig når h*n er veldig sulten. Dette finner du jo best ut av selv. Jeg tror ikke det finnes noen regel for dette. Vi startet introduksjon av fast føde før min tass var fire måneder pga stor sult, så hva han spiser i løpet av en dag blir kanskje ikke relevant for deg fordi han nå er så vant til fast føde, men du kan jo se på det likevel. Denne "dietten" har heller ikke vært endret de siste par månedene Frokost 150 ml mme Lunsj en halv brødskive, 2 porsjoner grøt, fruktmos eller revet eple/most banan e.l. + vann Middag 1 middagsglass + frukt til dessert + vann Kvelds 150 ml mme Jeg ser at din har flere måltider enn min, og det henger sikkert sammen med at h*n har kortere sovetid om natten, og dermed rekker over flere måltider på en måte.. Det må også legges til at min baby er stor (tykk) og vi prøver til en viss grad å begrense melk spesielt og mat generelt.. Håper du får noe ut av dette svaret, men uansett er din egen magefølelse den viktigste. Dessuten tenker jeg at rutiner er viktigere for deg enn for babyen i denne første fasen, og at hvis du trives og babyen virker fornøyd er det bare å fortsette som dere gjør, og introdusere mer mat litt etter litt. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 min lille venn er 8 mnd... vi står opp ca 7 sammen....og spiser frokost med resten av familien på tilsammen 4 barn og 2 voksne.. leker koser oss..går ut, åpenbarnehage og andre morsomme aktiviteter til han og bror som også er hjemme. han får litt melk av pupp når han ber om det..(alt annet en skjematisk..og veldig varierende fra dag til dag..) kl 11. spiser vi litt lunsj..og han blir tilbudt mat slik som oss andre...men spiser lite av det.. 11.30 sover han...alt fra 1 time til 3 timer.. vi spiser middag kl 17.30 og da får han tilbud på mat sammen med oss..enten spiser vi det samme eller så får han grøt el.middagsglass.(dersom vi har middag som han ikke kan spise...) på kvelden spiser han mye pupp og sovner kanskje kl.21.00 er oppe en lang periode hver natt..men jeg tror ikke det kommer av at han sover for mye på dagen eller får for lite mat.. dette har vi testet imente... han er bare våken og veldig bli i mellom 02-04 hver natt...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Takk for svar! Mini virker ikke sur eller grinete, kun rett før kl blir ti, ett og seks. Mini er virkelig innstilt på at da er det på tide å sove, og mini våkner omtrent til samme tid hver gang. I dag sovnet mini nærmere halv syv, men våknet likevel klokken syv. Legger seg lys våken om kvelden, men finner fort søvnen. Mini er kraftig bygd, men ligger helt på normal normal kurven, så er ikke over eller undervektig. Så jeg kan fortsette som jeg gjør, og innføre mat i et rolig tempo? Takk til dere som svarte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå