Gå til innhold

tannhygiene for baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren min på 7 mnd har nettopp fått sine første to tenner, og jeg har begynt med tannpuss når vi tar kveldsstellet. Men hun får pupp etterpå, ca kl 19 før hun legges, samtidig med nattasang og sånn. Er morsmelka skadelig for tennene hennes? Hun får ikke melk igjen før 06 på morgenen.. Må vi endre rutinene og pusse tenner etter "kveldspupp" tro? Hva med de som evt får tenner tidlig og fortsatt mates natta gjennom?

Bør vi også begunne med fluortabletter nå? Er litt redd hun skal sette de i halsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsmelk kan helt klart skade den lilles tenner, og hvis jeg var deg ville jeg endret rutiner. Jeg mener, det burde jo kunne gå? For de som får pupp om natten er det jo vanskeligere.. men det skader jo tennene like fullt..

Fluortablett bør du unngå inntil videre!

Skrevet

Har akkurat samme problem. Bare hun her for mme. Skal høre med helesøster hva som er best. Ikke bare bare å forandre rutiner når hun følger de på punktet!

Skrevet

joda, bare syns det er dumt å måtte bryte opp "leggeritualet" når hun er klar for å sove.. Hun blir så veldig oppmerksom når vi tar fram tannbørsten, syns den er spennende, så da våkner hun til igjen. Men men. Vil jo ikke ødelegge tennene hennes da!

Skrevet

skjønner problemet ditt... Har du hørt med helsesøster?

Skrevet

Det er sikkert best å pusse rett før leggetid. Vil bare si at gutten min fikk tenner før han var tre mnd, og jeg ammet både natt og dag til han var nærmere et år, så selv om vi pusset før leggetid fikk han melk et par ganger i løpet av natta, pluss i sekstiden på morgenen og med jevne mellomrom hele dagen... Han er nå tre og et halvt, og har veldig fine tenner, ingen hull....

Gjest Tale30
Skrevet

Vi fikk beskjed av tannlegen at vi måtte slutte med nattamming pga tennene til jenta vår. Dette er i vårt tilfelle fordi hun har en emaljefeil, men det betyr jo i prinsipet at tannlegene mener det ikke er bra.

Gjest høstmamma? :)
Skrevet

Morsmelk inneholder mye sukker, så dersom det belegget får ligge på tennene hele natten, og ikke blir pusset før neste kveld vil dette ofte føre til karies (hull). Når man sover om natten blir det ofte tørt i munnen, og spyttet vil ikke ha samme sirkulasjon i munnen som på dagen, og tennene blir ikke renset eller får tid til å remineralisere seg. Så husk å pusse etter siste måltid på kvelden. Gi heller ikke flaske med melk om natten, det vil garantert føre til mange hull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...