Gå til innhold

Forvirret ang mat/drikke innføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten en på seks måneder. Har så vidt begynt å gi mini litt grøt en gang for dagen, bare 2 ts grøtpulver til nå. Ellers er det bare mm, ikke vann heller. Bør jeg begynne å gi den lille mer grøt? og når på dagen, og bør den få vann? Folk sier så mye forskjellig!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer du også til å høre mye forskjellig:) Jeg ga en flaske vann ved siden av grøten når gutten min var så liten. Skjelden han ville ha mer enn en slurk, men jeg gjorde det likevel:) Når gutten min skjønte at grøt er noe vi svelger, og ikke bare sender nedover haka mens vi ler av fryd over den nye leken, ga jeg en hel posjon. Han lukka bare munnen når han ikke ville mer. Null problem:)

Skrevet

Kokte du vannet du gav?

Skrevet

Ja, i starten men varte jo ikke lenge før jeg innså at han putter ALT i munnen likevel så det var jo litt liten vits i..Hadde flaska stående i romtemperatur en stund så han ikke fikk helt kaldt vann.:)

Skrevet

Er det best å begynne med kald eller varm drikke?

Skrevet

romtemperert drikke har fungert best for vårt vedkommende :-)

Skrevet

mente flaske eller kopp:)

Skrevet

Har hatt to forskjellige hs til mine 2, men de har sagt ca det samme.

Mine har vært spedbarn på varme sommre, så har begynt med vann ganske tidlig som litt ekstra tørste drikk, bare snakk om litt på ei skei i starten... Kokt, temperert funket best. Ved 6 mnd har jeg inført tutekopp. Man trenger engentlig ikke lenger å koke vannet etter at de har begynt på annen føde enn mm (men ikke ta temperert vann fra kranen så klart, varme opp kaldt vann).

Ved grøtstart ble jeg rådet til å starte med 1 ts for så å dobble posjonene for hver dag (så sant de ville ha så mye da) opp til en full posjon. Når på døgnet er det samme. Greit å velge et tidspunkt da barnet er opplagt, ikke for sulten og ikke mett... Men etterhvert som man ser at de tåler det så velger vel mange å gi de grøt til kvelds i håp om at det hjelper på nattesøvnen :-)

Skrevet

Mini har aldri fått vann før, bør jeg gi dette på kopp eller skje helt i starten. Og når skal de ha vann? Mellom måltidene eller til grøten? Og høres fornuftig ut å doble porsjonene for hver dag, men den lille ville ikke spise opp når jeg lagde ts med grøtpulver. Spyttet alt ut igjen. Ville ha pupp en liten stund etter. Prøvd med maisgrøt. Bør jeg prøve noe annet, eller se om det samme gjentar seg flere dager først?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...