Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Når i fødselsforløpet ble den satt og hvordan oplevde du at den virket? Var det slik at fødselen ikke var noe særlig vond etter at den ble satt? Hva med utdrivningstiden- hvordan opplevde du denne? Tror du epiduralen hjalp på smertene da? Please svar!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Epidural er guds gave til kvinnen :-) Har hatt den tre ganger og synes ikke den er vond å ta. Man får jo bedøvelse først. Det er himmelrike og utrolig hvodan smertene forsvinner for en stund. Utdrivingsfasen har vært vond, men tør ikke tenke på hvordan den hadde vært uten.. Har hatt lange fødsler (fr 48-12 timer) så det har vært veldig deilig med epiduraen for å kunne slappe av og samle krefter til utdrivingsfasen.
It's all about me Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Det sies at den ikke blir satt før det er minst 4 cm, men der er praksisen forskjellig. Jeg opplevde å få den tidligere. Hadde ikke mer enn 2 cm da den ble bestilt, men riene var allerede regelmessige, hyppige og VONDE. Den var ikke vond å sette og virket fort. Merket ikke mye smerter fra riene i tiden etter men merket sprengningen i kroppen generelt etterhver som åpningen ble større. Det høres ikke så ille ut, men synes det var skikkelig ekkelt og skremmende. Utdrivninga husker jeg ikke så mye fra smertemessig, men epiduralen skal i hovedsak ikke virke på det området. Men husker at jeg hylte fremdeles så vondt var det nok ja, he he. Hadde aldri våget meg på en vaginal fødsel ute epidural.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 fikk epidural da jeg OMSIDER var 5 cm. og på det tidspunktet kunne de sagd av meg et bein og jeg ville ikke merka det:-) så NEI det var ikke vondt å ta den. effekten var heeeeelt himmelsk.gikk fra et sant smertehelvete til kunne sove litt, ringe til familie osv, nydelig! LEgen sa jeg skulle si ifra hvs jeg ikke kunne sparke fra med beina for da var dosen fr høy( sjekket om jeg kunne til å begynne med) men beina mine dovnet litt- men jeg sa ikke fra for det var så nydelig:) riene dabbet litt av så jeg fikk drypp, men det syntes jeg ikke gjorde noe. det er viktig at mor har krefter til å presse på slutten også.. Kjente at pressriene kom og presset uten problemer på alle sammen, UTEN smerter! anbefales
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Jeg fikk epidural på ca 6 cm. Den hjalp etter 15 minutter og da var jeg helt fullstendig smertefri! Jeg opplevde det som å komme til himmelen!! Det var litt uvirkelig å fremdeles være i fødsel uten smerter overhodet, men ah, så godt! Når jeg skulle presse ut babyen hadde jeg allerede ligget over 3 timer med full åpning pga stor pågang på sykehuset og få ledige jordmødre. Jeg vet ikke om det var det som gjorde at pressveene stanset på en måte, og jeg måtte få drypp... De prøvde å be meg presse uten at jeg kjente noen rier, men det greide jeg ikke i det hele tatt. Etter en times tid kom det i gang, da hadde de også skrudd av epiduralen. Det tok enda en time til å presse ut babyen, og det var en hard jobb, og vondt, men ikke på samme måte som ved åpningsriene. Det var godt å jobbe med, presse og være litt "urkvinne". Det var ikke så vondt når jeg greide å presse, men hvis jeg midt i en ri ikke hadde mer krefter og sluttet å presse, ble det uutholdelig vondt... Det hjalp altså å presse bort smerten på en måte... Da hodet hans stod i åpningen mellom riene de siste par minuttene var det imidlertid et rent helvete! Jeg husker jeg skrek rett ut "NEI, NEI NEI", inntil jeg fikk samlet meg og fikk presset han ut... Jeg ønsker IKKE å føde uten epidural neste gang!!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Hadde en lang fødsel. Epiduralen ble satt ved 7 cm åpning. Var kjempedeilig. Kunne sette meg opp i senga og spise et måltid og samle krefter før siste innspurt. Den ble slått av da jeg fikk pressrier, gjorde selvfølgelig sinnsykt vondt, men levelig. Brukte da litt lystgass når den ble skrudd av. Var ikke vond å sette. Anbefaler det virkelig..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Blander meg litt inn... Er det ikke risiko for at fødselen tar lengre tid fordi utdrivningen stanser opp litt, og at man blir litt sløvere i dagene etter fødselen?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Jo det er mulighet for at riene svekkes men da får man riestimulerende middel mot dette. Har aldri hørt om at man blir sløv av epidural, det er jo ikke noe som går på hjernen, men lokal bedøvelse ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 I min første fødsel ble den satt da jeg hadde ca 5 cm åpning. Det var etter ca 30 timer. Da tok det ca 18 timer før jenta ble født. Den fungerte perfekt slik at jeg kunne ligge å lese og slappe av. Selve utdrivelsestiden var ganske lang, en drøy time, men nesten smertefri. Jeg hadde heller ingen problemer i ettertid. Min plan var å bruke epidural med nr. 2 også, men den fødselen ble så rask og smertefri at det ikke var noe poeng.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Husker litt dårlig, siden jeg hadde vært våken i 24 timer og klamra meg til lystgassen siste timen, men jeg fikk satt epiduralen da jeg var på 10 cm.. Gikk bare en time eller noe sånt, fra 4 cm og vannet gikk, til jeg plutselig hadde full åpning. Da var det så vondt at jeg trodde jeg skulle besvime. Så satt de epiduralen, og jammen meg så forsvant alle smertene!! Det var bare helt utrolig! Jeg måtte virkelig kjenne etter, når jeg så på grafene at jeg visstnok var inne i en rie..! Jeg sovnet til og med mens jeg hadde rier..! hehe:) Så, nei, etter at den ble satt var det ikke vondt lenger. Det samme gjaldt utdrivningsfasen, til en viss grad.. mens jeg presset var det ikke vondt - bare slitsomt egentlig. Men så stoppet riene helt opp i siste del av utdrivningen, rett før siste presset, og babyen ble liggende med hodet midt i åpningen, og DET var vondt! Men det var også det eneste jeg kjente av smerte. Uansett, jeg ANBEFALER epidural på det sterkeste! Den beste oppfinnelsen noen sinne:)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 jeg holdt på i mange timer med epidural, men så vondt som det gjorde før den ble satt, ville jeg ikke bytta det mot en 10 minutts fødsel uten epidural!
sjøsamen Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 fødte med smertestillende av lystgass og steriltvannspapler... synes det var bra jeg. synes ikke det var så ille vondt å føde egentlig ( er 8 uker siden jeg fødte). tror ikke jeg ville tatt epidural om jeg skal føde igjen... jeg rakk aldri å få det nå. Og jeg er ikke motstander av smertelindring, hadde egentlig bestemt meg for å dopes ned under fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå