Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er i uke 32 nå og prøver å finne ut alle disse rettighetene...

når bør man søke nav om perm i forbinnelse med fødsel? Noen som vet hvor lang tid det tar for dem å behandle en søknad?

Og har man krav på ferie det året man tar perm ?

tusen takk for svar!

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan avtale ferietid når man er inne til nav, eller komme tilbake med det senere. Begynn nå! Man kan sende inn papirer etter uke 26, jeg er i uke 34 og gjorde det i går, for jeg er ikke flink til slikt. Sier seg selv at det kan ta tid før penger og slikt er i orden her.

Skrevet

Du har krav på lovbestemt ferie, dvs 4 uker og 1 dag, men i praksis får du ta 5 uker uten noe om og med, i følge damen jeg snakket med på NAV (siden mange har tariffestet 5 uker ferie). Dersom du har overført ferie fra i fjor eller tar neste års på forskudd, må arbeidsgiver og arbeidstaker sammen skrive bekreftelse på at det er ok at du tar den. (Dette for at ingen skal tvinges til å overføre eller ta forskudd på ferie.)

Merk at NAV utbetaler kun feriepenger (neste år) for de første 12 ukene av foreldrepengene *totalt*, så vær obs på det. Det betyr også at far ikke får feriepenger av fedrekvoten i det hele tatt med mindre han tar den i løpet av de første 12 ukene. Dersom arbeidsgiver betaler lønn (og får refundert fra NAV), skal de også betale feriepenger (av hele lønna du får utbetalt).

Dersom du har en vanlig fast stilling uten kompliserende turnus, er informasjonen på http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon ganske grei å lese. Har du turnus, varierende arbeidstid, store endringer i stillingsprosent i det siste, etc, er det nok litt verre å finne enkle svar uten å spørre konkret hos NAV. Jeg har fast stilling hos arbeidsgiver som betaler lønna mi, så jeg syntes det var enkelt :)

Skrevet

jeg er alltid sent ute med sånne ting - også mannen min ;-) så vi fikk levert i uke 37... håper det går greit. får betaling direkte fra arbeidsgiver.

fikk ellers anbefalt å ta ut ferie i de ukene det er helligdager; NAV regner nemlig hele uker uansett i permisjonstiden, mens tar du ferie da bruker du ikke opp feriedager på helligdagene... Har funnet ut at jeg "jobber" inn en ekstra permisjonsuke på å gjøre det sånn :-)

Skrevet

Jeg leverte i uke 26, og fikk brev om at jeg får svar innen slutten av januar, altså ca i uke 31/32. Nå skal jeg ha permisjon fra 1. februar, så da var det viktig å være litt tidlig ute for min del.

Skrevet

jeg snakka med nav i går,hu så en burde levere søknad 3 eller seinest 2 måneder før termin...trodde jeg var sent ute men....er vist ikke det da hehe....men ferien tar du vel bare etter permen går ut..hvis du vill,må ikke søke om det...får jo ikke penger for det alikevell..

Skrevet

Siden det er NAV bør man sende søknad så fort man får bekreftelse på termin fra jordmor (uke 26?)

Ting tar TIIIID

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...