Hellobaby Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Min lille bebis på en måned har noen perioder i løpet av dagen hvor hun "tuller" veldig med melken sin. Hun sovner både med puppen og evt flaska med utpumpet melk etter kort tid, for deretter å våkne med et ramaskrik etter 5-10 min og er "kjempesulten" igjen. Prøver å holde henne våken å få mye i henne på èn gang, men når hun først er i det "humøret", er det veldig vanskelig. Det jeg lurer på, er nårtid jeg skal begynne å styre dette mer - altså være litt hard på det og ikke gi henne melk når hun bare sovner, og umulig kan være særlig sulten.. Jeg er generelt imot å "oppdra" babyer, men dette er både slitsomt for puppene mine, pluss det at man ikke får gjort så mye annet enn å sitte med henne på fanget i lange tider..
Bromelia Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Det er nå en gang sånn at når man har et spedbarn så er det du som er der for barnet, og ikke omvendt. Det jeg mener med det er at matingen må være på barnets premisser, ikke dine. Det å oppdra et så lite barn vil ikke gå noen vei. Det vil bare bli hyl, skrik og fortvilelse. Babyen din synes det er kjempedeilig og trygt å ligge inntil deg, og det kan også sovne da, selv om det er sultent. Det blir da din oppgave å holde barnet våkent slik at det får nok mat når det ammes. Det gjør du ved å tappe barnet forsiktig bak i nakken slik at det våkner igjen. du kan også gni inni hånda til barnet slik at du stimulerer suge-refleksen. Det med måltider og grenser kan du ikke sette før barnet er ett år minst. Jeg høres kanskje litt streng ut, men man kan ikke ha noen forventninger til et så lite barn.
Hellobaby Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2010 Jer er helt enig med deg faktisk. men har hørt mye motsatt og, så ville høre hva folk flest mener her inne. Vet du hva min mormor sa da jeg fortalte at akkurat dette var litt stress? At det var min egen skyld som hadde vennet henne til det! hehe... Den gamle garden ar nå hvertfall et heeelt omvendt syn på ting. Jeg svarte bare at "nei, jeg har bare ikke avvendt henne enda, og jeg syns d er altfor tidlig å gjøre det uansett." Hva mener andre? Hvor gammel skal babyen være før soving, mating osv skal begynne å styres litt?
Hellobaby Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2010 Vil legge til at hun sover i fanget eller brystet til mamman eller pappan sin nesten 24 timer i døgnet, og vi nyter det. Så det var ikke sånn ment, at jeg ville legge henne fra meg fortest mulig. Jeg tenker i situasjoner hvor jeg nesten må ta en dusj, lage middag spise selv osv... og spare puppen litt.. bruker flaske og da, så går greit sånn sett.
Bromelia Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Med datteren min ble egentlig reddningen smukk og koseklut. Da ble mitt liv helt anderledes... Jeg gikk med kosekluten oppi bh'n så det ble masse deilig mammalukt i den. Da sov hun kjempebra på egenhånd. Kanskje lammeskinn i senga/ vogna også vil gjøre at hun sover litt mer selvstendig... Varmt og godt.... Jeg var en periode den levende smukken, og det er super-slitsomt...
Hellobaby Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2010 takk for svar! Ja, et triks jeg har, er å tylle henne godt inn i et skikkelig deilig og varmt babyteppe av ull som mormoren hennes har strikka, bysse henne i søvn inntil meg, og så legge henne i senga (oppå saueskinnet) i stua. varmt og godt med kroppsvarmen "hengende" igjen i teppet. Men d der med å ha noe oppi bh'en så det kommer masse deilig mammalukt på, var lurt! Skal prøves. Det er bare sånn at av og til man rett og slett trenger å legge fra seg nurket litt... Hun bruker tutt, men kan bli riktig fornærmet noen ganger når jeg prøver å narre henne med den. heter vel ikke narresmokk for ingenting! hehe.. ikke alltid god nok den nei! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå