Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 ? Om baby får misfargede tenner kan det jo være medisiner mor har brukt, eller evt at melk etc.. har gjort de dårlige, ved mangelfull tannpuss. Vet at tetracyclin kan gi baby misfargede tenner om mor har brukt det i svangerskapet eller under amming.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Kan komme av mange ting, medisinering eller alvorlig sykdom. Her har vesla på snart 2 alle tennene brune og blå etter leverskade
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Hvordan misfarget er tennene? Og kom de opp slik, eller har de blitt slik etterhvert? Jenta mi fikk de to første tennene nede, og de var hvite og fine. Så kom fortennene oppe, og de var gule. Det er gule felt i tannen, som uten emalje. Den tredje tannen nede komme rogså opp gul. Vi var på Tannlegehøyskolen med henne når hun var 10 mnd og skal nå tilbake (hun er nå 12 mnd). Hun har emaljefeil, og det preger meg nok litt mer enn det skulle ha gjort. Jeg klarer ikke å slutte å være lei meg pga dette. Hverken jeg eller babyen har brukt mdisiner, hun har alltid fulgt vektkurven sin, og hun eller jeg har ikke hatt feber så det er ingen som vet grunnen. Du som har jente med leverskade: Kom tennene opp slik, eller har det blitt slik etterhvert? Jeg har jo tenkt i baner av fysisk sykdom og om hvorvidt vi må sjekke henne for dette men tannlegen nevnte ikke noe om det. Skal spørre dem videre neste ke når vi skal tilbake.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Vil gjerne høre mer fra dere som har dette problemet..
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Hei du! De kom kom opp slik ikke blitt det med tiden altså. Hun har hatt hyperbillirubin (gulsott grunnet leverskade) som har gjort de fremre tennene blå/grønne og de bakover brune Er vant til det ,men syns selvfølgelig det er synd da det synes veldig godt. Litt lei forklarings situasjonen men men:) Hennes neste tannsett vil mest sannsynlig ha samme skade. Så bare vente:) Vi har vært på TAKO-Senteret kjempe fornøyde http://www.lds.no/subpage.asp?PageCat=280&NewsCat=269&iMenuId=1347 De vet i hvertfall virkelig hva de driver med
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for svar, SlitenÅtrøtt! Men det var vel slik at dere visste om denne leverskaden før hun fikk misfargede tenner? Hun hadde andre symptomer også? Jenta vår hadde jo litt gulsot da hun ble født, men ikke mye. Hvordan har jenta di det da sånn sosialt sett? Jeg har vært veldig redd for at hun skal bli mobbet på barnehagen osv. Merker også på meg selv at jeg på Åpen Barnehage og i andre situasjoner hvor folk på død g liv skal inn i munnen på barna for å telle tenner, at jeg med en gang sier at hun har Emaljefeil. Må jo slutte med det før jenta blir gammel nok til å bli skamfull Har du fått noen støttende ord om hva de kan gjøre med skaden dersom den kommer på det permanente tannsettet? Vi får nok vite litt på mandag, men tar gjerne imot info fra deg også! Og er grunnen til at de ikke foretar noe på melketennene kun økonomisk? At det ikke er vits i å bruke ressurser når de likevel skal dette ut, eller er det at melketenner er for svake til å behandles? Håper du har tid til å svare enten her eller på PM, det hadde vært supert!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Hei igjen! Svarer her fikk ikke sendt deg PM Hun fikk leversvikt etter fødselsasfyksi , men visste ikke at tennene ville bli misfargede før vi så det selv. Heller ingen av lokale tannlegene eller sykehuset kunne forklare derfor ba vi om henvisning til tako-senteret. Og da skjønte de det ganske fort Vanlig gulsott hos nyfødte går ikke utover tennene. Hun er enda bare 20 mnd , så hun plages ikke så veldig. Vært veldig åpne om det hele veien. Og forklarer til de som lurer at hun var veldig syk når hun var liten. Som regel holder forklaringen i hvertfall for de små.De voksne lurer og smør mye mer litt irriterende men men:) Når hun blir eldre og får neste tannsett skal de prøve å få bleket de. Ellers må de sette på nye tenner! Hun vil få dekt alt. Som regel tar ikke melketennene behandling på samme måte som de tennene som kommer. For oss er det ikke så farlig enda. Får se når hun blir eldre om hun plages. Foreløpig er hun klar over at hun er som hun er. Blir vel verre når hun blir så gammel å skjønner at folk snakker
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Huff, jenta di har fått mye så tidlig i livet! Men å fantastisk at hun ble frisk da Jenta vår har foreløpig bare fått opp 5 tenner, så jeg vet ikke hvor omfattende det blir. 2 av dem er fine. Jeg syns egentlig at det er bedre at de voksne spør, heller enn å sladre seg i mellom. Tenner med emaljefeil kan jo råtne, og da går vel sladderen om at vi vanskjøter henne. Jeg kommer til å gi beskjed til barnehagen om at de skal informere foreldre dersom det skulle plukkes opp snakk, og at jeg skal ha full rapport om eventuel mobbing oppover. Dersom hun blir plaget av dette i større grad skal jeg gjøre hva jeg kan for at det skal behandles også på melketennene. Hendelser i barndommen legger grunnlaget for senere i livet. De aller fleste sier jo at det ikke forekommer så mye mobbing på barnehagenivå, så vi får satse på det. Så lenge vi er der for dem så vil denne annerledesheten kunne være en ressurs for dem senere i livet. Masse lykke til dere. Og som de sier, de som er så uheldige å få overført det videre til det permanente tennene dår dekket all tannbehandling resten av livet, og det er mye man kan gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå