Gå til innhold

I går løy jeg og stjal :-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mista lommeboka mi for en uke siden, og jeg hadde selvfølgelig tatt ut de siste 1600 kronene jeg skulle ha til den 12. Har måttet pante flasker for å få tak i brød. Har ingen jeg kunne lånt av, da den eneste jeg evt kunne ha spurt er min mor, og hun var blakk selv :-( Gutten min hadde ikke fått middag på 5 dager, og jeg var desperat. Så jeg gikk til Rema, og sa at jeg hadde kjøpt en pk kyllingfilèt der før jul, som var utgått på dato. De trodde meg, og jeg fikk en ny pakke, selv om jeg ikke hadde med den "utgåtte" varen. Jeg hadde ris og saus hjemme, så gutten fikk middag i går.

-Og nå er jeg FULL av dårlig samvittighet! :-((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nuvel, husk nå at det er mange men lommeboka full som gjør mye verre ting enn dette. Tyveri er jo ulovlig uansett, men i en slik situasjon er det jo ikkehelt uforståelig. Synes fryktelig synd på dere, jeg.. Sånn er det ikke noe godt å ha det. Hva i alle dager skal dere gjøre i helga da? er jo fortsatt en stund til 12....

Skrevet

Åh, det var så godt å si dette til noen!! Jeg har tenkt å krype til korset den 12, å dra på Rema og fortelle hva jeg har gjort. Og HÅPE at de ikke anmelder meg om jeg gjør opp for meg. Dette er uutholdelig, jeg sliter skikkelig med samvittigheten. Jeg aner faktisk ikke hva vi skal gjøre, jeg har lagt ut en annonse på finn der jeg selger noe elektrisk veldig billig da, så jeg håper noen kjøper den!! En skikkelig desperat situasjon :-(((

Skrevet

Moralsk sett burde du vel hatt dårlig samvittighet, men du gjorde det rett for sønnen din synes jeg. På sett og vis. Men ingen mulighet for at du kunne fått litt nødhjelp på sosialkontoret da, fremfor å sette deg selv i en slik ubehagelig situasjon? Sånn at dere kan få handlet litt til helga og til den 12. Der er lange dager om man har lite mat i skapene og ingen penger på bok...

Jeg dømmer deg ikke!

Klem fra meg

Skrevet

Jeg synes du skal betale tilbake når du får lønn. Du kan si at du hadde fått tilbake for mye veksel eller noe slikt, så slipper du å fortelle at du løy forrige gangen.

Det er ikke greit å stjele, og det er nettopp det du har gjort.

Skrevet

Det rette hadde vel vært å gått tilbake, men i nøden spiser fanden fluer ikke sant. Synes virkelig synd på deg:(

Skrevet

Det var en lur måte å gjøre det, på si at du fikk tilbake for mye veksel en gang. Det må være en grei måte å "betale" tilbake på... Om det ikke er noe de vet også da, for de teller jo opp kassa, og da vet de hvor mye som skal være der og om det har vært mye svinn. Den kyllingen kosta vel ikke mange kronene...

Skrevet

Jeg har faktisk ikke tenkt på sosialhjelp, men det er sikkert ikke noen vits alikevel, siden NAV bare har åpent fra man-tors her hvor jeg bor. Og de rekker sikkert ikke å sette inn noe før jeg rekker å få nytt bankkort og lønn....

Jeg skal gjøre opp for meg ja! Det er sikkert og visst.. Sliter skikkelig med samvittigheten. Jeg har igjen 2 kyllingfilèter, så det blir middag på gutten i dag også. Nesten så jeg håper at han spør om å få ligge over til noen i helga :-(

Skrevet

Uff,syns skikkelig synd på deg,ikke moro..

er i samme situasjon selv-BLAKK..så lurer på å ta ut feriepengene mine nå..

Panta flasker i går jeg også..

Selv om det er feil å stjele,så skjønner jeg deg godt,jeg dømmer deg heller ikke:)

Skrevet

Jeg dømmer deg heller ikke! Kanskje hadde man gjort det samme selv, hvis man er i en desperat situasjon. Finn er helt genialt sånn, virkelig fått øynene opp for det, og selger unna klær, vesker, bøker, barneutstyr- alt man ikke trenger eller bruker lenger. Har ikke mer du kan selge der da?

Skrevet

Til deg som lurer på om jeg har mer og selge: Jeg vurderer å selge tørketrommelen jeg fikk av mamma før jul. Den kosta 4000, burde vel klare å få 1000 for den? Da hadde vi virkelig berga..

Så snille svar jeg har fått her. Det hadde jeg virkelig aldri trodd! Hadde jeg vært alene, så hadde dette aldri skjedd, men det er fælt når en gutt på 7 år går å legger seg på femte dagen uten å ha spist middag. Da blir man virkelig desperat! Han strålte i går, da han kom fra skolen og kjente middagslukt! Han hadde vært på skitur, og det var ingen pølser i sekken hans nei.. Bare 2 brødskiver. Noen ganger er det følt å være mamma :-(

Skrevet

Ikke selg tørketrommelen. Det er virkelig noe du kommer til å angre på. Å selge ting er lurt i din situasjon, men ikke ting som du trenger daglig. Det er jo ikke noe særlig å ha våte klær hengende i hele huset og det tar jo bare en times tid i tørketrommel, mot minst 12 timer på snora. (har nettopp fått tørketrommel for første gang i mitt liv og har blitt UTROLIG glad i den:) )

Skrevet

Hvis du kommer i tilsvarende situasjon en gang til kan det hende du i steden kan fortelle hva som har hendt i butikken og spørre om de har varer som holder på å gå ut på dato. Spør om å få kjøpe dem til halv pris eller noe men at du må betale når du har fått lønn. Det er en løsning du ikke trenger å vært flau over. Både du og butikken ville tjene på det.

En annen mulighet er å ta en tur i banken. Be om å få overtrekke kontoen med 1000,- frem til lønn eller spør om deter mulig å få et kredittkort til nødssituasjoner. Så sant du ellers gjør opp for deg burde det gå bra.

En forespørsel til arbeidsgiver om et lite forskudd er også mulig. Det er ikke så uvanlig og er som regel greit om det bare skjer en veldig sjelden gang.

Skrevet

Gå i banken og forklar situasjonen. Be om 1000kr i kreditt eller forskudd så trekker de det når du får penger inn den 12. Hvis du har vært fast kunde der og det ikke har vært noe tull med deg så burde de kunne gjøre det.

Skrevet

Sikker på at dette ikke er et tulleinnlegg?

Om HI får en tørketrommel av sin mor til 4000kr til jul, hvorfor kan ikke den samme mora hjelpe til litt økonomisk? Nei, denne historien stinker det av..

Skrevet

Dersom du går på sosialen NÅ med en gang, så kan du søke om nødhjelp i dag, og hvis du ikke kommer dit for seint så kan de behandle søknaden din i dag, og da får du pengene i dag. Hvis ikke så får du penger på mandag ved positivt svar, for de har i utgangspunktet 24t til å beh. søknaden, men da får du evnt. etterbetalt pengene for helgen, så kanskje du har noen du kan låne penger av?

Du må ha med kontoutskrift alle dine kontoer.

Det kan også bli spurt etter selvangivelsen (her kommer det frem hvor mange kontoer du har), formue etc. men det kan være at du får nødhjelp frem til den 12. uten disse papirene etter en sosialfaglig vurdering. Nødpengesatsen i Oslo er 60kr dagen + 30kr pr. barn ca. pr. døgn fra søkedato. Du bør også si at du har levd på det du hadde til nå, og brukt opp det du hadde av mat hjemme! At du er blakk betyr jo i utgangspunktet ikke at du sulter, de fleste har jo noe mat hjemme i slike situasjoner, men i ditt tilfelle så er det nå oppbrukt og du bør si noe om dette!

Dumt å begynne å selge ting du trenger, har du ingen venner, familie eller bekjente du kan spørre om å få låne litt penger av?

Skrevet

Det er ikke alle som har penger til overs selvom moren valgte å gi en tørketrommel til datteren sin før jul..

Hi, ikke selg den.

Gå til sosialkontoret og få nødhjelp, der får du penger på dagen til å klare deg frem til den 12.

Til en annen gang, om du skulle komme i situasjonen så ringer du sosialkontoret med en gang så slipper du sånt som dette. De er der for å hjelpe:)

Gå i banken din og be om litt kreditt på kontoen, en saksbehandler hjelper deg legge inn søknaden og de behandler den umiddelbart. Og du kan ta ut pengene i banken før du går derifra.

De trekker pengene de gir deg i kreditt når lønnen din kommer inn, og tar bort kreditten om du ikke vil ha den stående der..

Lykke til!

Og det ordner seg vet du, men ikke hver redd for å be om hjelp!

Skulle gjerne bedt dere på middag:)

Klem til deg

Skrevet

Enig med de som sier at du ikke skal selge tørketrommelen, den fikk du jo nå nettopp, fordi du trengte den. Men gå heller i banken og spør om å få overtrekke kontoen med noen hundrelapper, slik at du kan kjøpe mat for de neste 4 dagene.

Jeg synes forøvrig det er rart at denne blakke moren din, akkurat som deg, heller ikke har noen mat i skapene, evnt. fryser. Men kanskje hun bor for langt vekke til å dra på middagsbesøk til? Ikke vet jeg...

Skrevet

Hei, må bare begynne med å si at dette ikke er en tullehistorie! Mamma hadde spart lenge for å kjøpe tørketrommel til meg, jeg visste ikke om det engang! Hun er ufør, så hun hadde betalt på den mens den sto i butikken.. Hun bor 16 mil unna meg, så det er ikke bare å stikke på middag, ellers har hun nok helt sikkert litt mat i skapene. Men for å være ærlig, har jeg ikke fortalt henne hvor ille situasjonen er, for da vet jeg hun får så vondt av å ikke kunne hjelpe! Det var faktisk hun som sa det her om dagen i telefonen, at hun gleda seg til trygden kom, for hun var blakk. Så det var ikke jeg som spurte, altså, om et lån...

Jeg har ringt på jobb nå, og de skulle gi meg forskudd!! Så får jeg bare håpe det kommer på konto i løpet av dagen, sånn at jeg får dratt å tatt ut! Har jo ikke minibank-kort...

Er en dame som har ringt på annonsen min også, kanskje hun kommer og kjøper det jeg skal selge ikveld, håper det!

Og tilslutt: Jeg vil jo selvfølgelig gjøre opp for meg! Det var faktisk ikke helt planlagt heller, fikk nesten pannikk da jeg hørte meg selv på butikken :-S Det finns sikkert løsninger, men jeg så dem ikke helt da, og det er jeg veldig lei meg for nå!!

Og til deg som gjerne ville invitere meg på middag, du høres noe vanvittig snill ut :-) Inviterer kjeltringer sånn.. Takk for støtten!

Skrevet

Hvis du har Frelsesarmeen i nærheten av deg, så gir de ut matposer til de som trenger det, der er det middager også...

Skrevet

De gir også ut gavekort som du kan bruke i matbutikker, ring de i dag og hør med de...er sikker på at de hjelper deg altså..

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen frelsesarme- avdelinger i nærheten... Det jeg vet er at det er i trondheim, og jeg bor 12 mil unna. Men ellers takker jeg masse for tipset :-)

Skrevet

Men å ikke ha middag noen dager er da ikke det verste som kan skje, så lenge du har brød og annet så overlever dere fint:) MÅ ikke ha middag hver dag, Evt kan du lage ostesmørbrød en dag eller to, slags middag det også.

Skrevet

Man skal ikek stjele, men jeg synes denne handlingen var helt forståelig.

Du skal jo ikke gjøre det igjen, og jeg synes heller ikek du behøver å til butikken og si hva du har gjort.

Det er sikkert noen som HAR fått dårlig mat der, og som ikke har giddet å klage, så da går det opp i opp.

Skrevet

Vi hadde ikke hatt middag på 5 dager i går, og da var det enda 5 dager til vi fikk penger. Jeg synes 10 dager uten middag er alt for lenge for unger som går på skolen..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...