Gå til innhold

antrekk jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på jobbintervju (sykepleier, psykiatrisk avdeling) neste uke og lurer på hva jeg skal ha på meg. Har wgwntlig aldri vært på et skikkelig intervju før, har fått jobb via, via osv.

Kan jeg gå i jeans? Evt jeans, høyhelte støvletter og en pen bluse/tunika? Føler skjørt lett blir veldig pyntet og av bukser har jeg for tiden bare jeans...

Takker for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syntes det hørtes fint ut. Bare pass på at du ikke har en tunika/genser som er utringet eller for ettersittende. I denne kulda kan det sikkert se pent ut med en grei genser med en pen strikkejakke over. Og olabuksa bør være hel uten hull etc (selv om det måtte være mote)

Skrevet

Jeg ville ikke gått med jeans på jobbintervju...but that's me!

Har du ikke mulighet til å kjøpe deg ei svart bukse da? Type dressbukse.. Det er jo så mye finere, hvertfall når du skal på jobbintervju!

Jeg tror arbeidsgivere liker å se at folk som kommer på intervju heller er mer pyntet enn mindre, da ser de hvertfall at folk prøver å se mer iøyefallende ut! Og hvis man vil komme seg videre enn bare jobbintervjuet bør man gjøre seg latt merke til! Nemlig!

Skrevet

Hi her.

Selvfølgelig kan jeg kjøpe en sort bukse. Føler bare at det ikke er "meg" i det hele tatt. Går ofte i skjørt så føler meg mer hjemme der. Men med både dressbukse og skjørt er jeg redd jeg ser litt for pyntet ut til jobben? Altså, hadde det vært en kontorjobb eller en lederstilling hadde jeg såklart gått for en sort bukse men er redd det ikke passer til stillingen jeg har søkt.

Har tidligere hørt at man ikke stiller i jeans til intervju men tenker at ting kanskje har forandret seg litt? Men er veldig med på det hun over skriver om å ikke gå i en som er hullete.

Flere?

Skrevet

Selvfølgelig kan du stille i jeans til et jobb intervju. Jeg bruker alltid pene tighte jeans og gjerne stramme utringede topper, har alltid fått den jobben jeg har søkt på!

Skrevet

Hvis du føler deg mest komfortabel i skjørt (va. penbukse) syntes jeg du skal ta på deg det. Jeg ville som arbeidsgiver ha foretrukket en som hadde kledd seg litt ekstra pent frmfor en som ikke gjorde det.

Jeans hadde vært helt uaktuelt for meg, men jeg er i en helt annen bransje hvor dresskoden er striktere.

Men ta noe som er komfortabelt for deg selv så slapper du bedre av under intervjuet også.

Skrevet

Hva man har på seg spørs jo litt hvor man søker hen. Svart dressbukse på damer bare skriker "jobbintervju". Det ser skjeldent bra ut og jeg kan ikke komme på noen annen anledning hvor det passer... Å kjøpe ny bukse kun for intervjuet blir vel sløsing...

Skjørt/kjole er bra antrekk hvis du søker et sted med formell atmosfære, eks advokatkontor, hos revisor osv. Jeg tror nok ikke et psykiatrisk sykehus er et sted for formelt antrekk og da passer det fint med olabukse så lenge du har en fin topp til.

Har stilt på mange intervjuer i skjørt og jammen sitter jeg her arbeidsledig ennå. Synes fint du kan gå i olabukser, så lenge du føler deg komfortabel i det:)

Skrevet

Herlighet så tåpelig svar da, man kan da gå i litt tighte klær og vise litt kløft uten å være stripper vell? Sier mer om deg som følger janteloven. Har jobbet i alt fra sykehjem til oljeselskap jeg!

Skrevet

Klærene har nadar å si. Attituden teller 100%

Skrevet

Jada 10:07, samt det å kunne adekvate ord på sitt eget språk, så man slipper tåpelig språkblanding. Eller i det minste kunne stave riktig på de to fremmedspråkene man prøver å benytte.

Skrevet

Hva vaser du om, er det norsk eksamen her eller? La nå meg få skrive slik jeg vil på et debatt forum!

Skrevet

Hei igjen.

Jeg er den første som svarte her. Er selv sivilingeniør, har vært i 5 jobbintervjuer i mitt liv og fått alle jobbene. Det har dreid seg om alt fra prosessingeniørstillinger til sjefstilling for fagfeltet mitt. Har også hatt ansvaret for å intervjue kandidater til å overta min stilling når jeg har sluttet.

Før hvert intervju har jeg sjekket litt ut om bedriften eller bransjen. Hva er vanlig kleskode på jobben? Hvis man overpynter seg, eller motsatt, så kan det faktisk slå litt negativt ut. Tenk på signalene du sender ut. Utringet på intervju, om det er barnehage eller kontorjobb, er IKKE bra. Mulig du får jobben, men da er det på tross av toppen, ikke på grunn av. Eller kanskje en eventuell mannlig sjef digger damer i trange, utfordrende klær. Man vet aldri..he he. Beste er å kjøre sikkert løp. Rene, pene klær. Ikke for prangende, ikke for mye sminke. Velstelt, rent hår. Svart olabukse kan lett erstatte en dressbukse i den bransjen du skal inn i. Eller en hel og pen vanlig olabukse med noe passe pent over. Gjerne en pen genser/tunika og et fint skjerf/smykke i halsen som prikken over i-en. pene støvletter gjør antrekket mer enn sko. Du kan godt stille i et skjørt, så lenge det ikke er for kort eller pyntet.

- Det viktigste er at du trives i det du har på deg, slik at selvtilliten er på topp.

- Still godt forberedt! Vit en del om arbeidsplassen

- Tenk igjennom en del mulige spørsmål på forhånd. Særlig det typiske: Nevn 3 positive og negative egenskaper ved deg selv. Viktig at de negative egentlig er positive, hvis du skjønner hva jeg mener. Har alltid fått det spørsmålet. Typisk negativ egenskap kan være: Setter for høye krav til meg selv. Har til tider problemer med å se egen begrensning. litt for mye ja-menneske osv. osv.

Annet typisk spørsmål er: Hva kan du tilføye arbeidsplassen, og hvorfor skal de velge akkurat deg.

Lykke til!

Skrevet

Mulig du er ekspert på området men jeg har selv erfaring med at det viktigste er å være seg selv 100%.Jeg har selvtillit og en flott kropp som jeg er stolt av. Liker elegante og litt sexy klær men aldri vulgær. Har aldri blitt oppfattet som billig om jeg går i tighte klær og viser kløft. Det er nok mine indre kvaliterer som har gitt meg mine jobber. Det må da være lov å være pen/sexy og smart eller?

Skrevet

Tusen takk for veldig godt og utfyllende svar.

Da tror jeg at jeg går for jeans. Det vil jo være jobbantrekket mitt så tenker at det blir pent nok med en topp og som du sier, smykke eller skjerf. Da føler jeg meg mer komfortabel selv også og er jo greit å være fornøyd med seg selv en dag man faktisk skal "selge" seg selv.

Jeg skal forsøke å forberede meg en del denne helgen, lese meg opp på områdene jeg skal jobbe med og forberede meg på typiske intervjuspørsmål.

Denne jobben vil jeg så gjerne ha, håper virkelig det går min vei:-)

Skrevet

Hadde gått i jeans og en fin topp eller genser, ferdig med det. Du søker på en jobb hvor folk går i hvit uniform og crocks i arbeidstida, så ser ikke helt hvorfor noen her mener du skal stille i dressbukse, bluse og pumps.

Har selv fysioterapiutdannelse, og hadde jeg drevet egen klinikk og skulle ansette noen, hadde jeg syntes det var litt rart om søkeren kom til intervju i finstasen. Vanlige, rene, ordentlige klær hadde holdt for meg:-) En enkel hårfrisyre og moderat hverdagssminke(for jenter) hadde også gjort seg.

Lykke til!

Skrevet

Var altså meg, Hi som svarte her til anonym 10.28.

Skrevet

Hi her

Takk, takk, er vel egentlig det jeg føler også. Men er litt usikker i og med at jeg ikke har vært på intervju tidligere.

Skrevet

Høres ut som om du har rett innstilling og er motivert for jobben. Og det er i grunn det viktigste. Det er lett å skille ut de som virkelig vil ha jobben mot de som søker på hva som helst bare for å få jobb. Det hjelper å være blid og høflig også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...