*December_Wish* Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 vil tro det er noe du bestemmer ja, skal selv si ifra at det er uaktuelt her i gården iværtfal..
Marita81*Overtid..... Igjeeeen Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 d må en jo ha mulighet til da- selv om jeg personlig syns dette blir litt "trangsynt".... De må jo faktisk lære de også- slik at damene som kommer etter oss får gode jordmødre/sykepleiere de også
Gjest Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 En jordmorstudent må spørre om å få lov til å være med på fødselen og du kan helt klart svare at du ikke vil dette, men vil råde deg til å benytte deg av ett veldig godt tilbud. De er ikke som en frisørlærling som nettop har begynt å feie gulv. Ofte er en JM student en person med mange års erfaring som akuttsykepleier eller i allefall sykepleier. En student vil og være mye mer hos deg og passe på deg til en hver tid. e skal kun ha en fødende av gangen. En ferdig utdannet JM kan gjerne ha flere fødende hun løper imellom til en hver tid. Om det skulle være noe som ikke er som det skal vil en student ikke nøle med å hente en med utdannelse. Slapp av , du blir ikke en forsøkskanin. Lykke til!
sunshine08 Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Det er fullt mulig å si nei til å ha med student. Det bestemmer du selv. Jeg hadde med student forrige gang og det var faktisk hun som hadde tid til å være der og hjelpe meg mens de andre løp inn og ut. Hun var veldig flink og jeg var kjempetakknemlig for at hun var tilstede. Ikke alle studenter er uerfarne heller. Noen er jo nesten ferdige og kan være til stor nytte:) Men dette skal du kunne bestemme selv på føden.
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Hadde jeg fått tilbud om å ha en student med ville jeg nok takket ja til det (ja, man får velge) De har jo masse kunnskap, og er faktisk hos deg hele tiden. Kjempebetryggende!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Du kan nok takke nei, men jeg ville takket ja! De vil være med deg hele tiden være på deg,(noe som kan kjennes trygt når du ligger der)i motsettning til jm som gjerne går mellom flere.. Med første hadde jeg en student på barsel (ikke under fødsel), Og hun var helt fantastisk, de "gamle" jm tok seg ikke samme tiden til oss som hun gjorde.. Og som det er sagt over her så er de jo ikke helt ferske helsefaget, de er jo utdannet sykepleiere.. Skal jeg ha flere barn så vil jeg helt klart si ja om jeg får tiibudet:)
Alltid Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Dette bestemmer du selv. Sist avviste jeg en medisinstudent, og det akter jeg å gjøre denne gangen også om spørsmålet kommer opp. En jordmorstudent er derimot velkommen!
fremtidoghåp Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Enig med siste innlegg. Jeg ville sat nei til en medisinerstudent, men ja til en jordmorstudent! Det var i stor grad jordmorstudenten som var med på å gjøre min forrige fødsel mye bedre enn den første. Under min første fødsel hadde jeg er supertravel og superstresset jordmor som hadde sin siste dag før ferien. Helt tydelig at hun heller ville hatt fri... Og hun hadde altfor mange fødende å ta seg av samtidig. Følte meg redd pga veldig sterke smerter og dårlig fremdrift, men jordmor var rett og slett ikke tilstede for meg. Mens nå sist hadde jeg både en flott jordmor og en omsorgsfull og kjempehyggelig jordmorstudent som var hos meg og hjalp til. Det føltes mye tryggere og jeg følte meg vel i varetatt!
konrad sin mamma Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 JM min spurte om jeg hadde noen spesielle ønsker for fødselen (hun fylte ut et skjema) da sa jeg at jeg ikke ville ha student, og det var helt greit:) å det rett og slett p.g.a at jeg vil ha minst mulig folk til stede! uansett skal de alltid spørre først!
ikkekvalm.no Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 Jaaa, man kan absolutt si nei. Det er ingen selvfølge at det er jm student, kan like gjerne være en som går sykepleien og har ingen planer om å bli hverken jordmor eller barnepleier, men at det er en del av undervisningen. Mange studenter står passive og bare ser på.. Jeg kommer til å si nei om jeg blir spurt om studenter inne på fødestua...
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Den ansvarlige og sykehuset må alltid ha pasientens samtykke til å ha en student med. så du har full aneldning til å nekte det. Personlig kan jeg bare henge med på tidligere inlegg å si at min erfaring med en jm student var uforbeholdent positiv. hun var engasjert dyktig og ikke minst hadde tid. og hun forklarte en hel masse om hva som skjedde og hva hun gjorde ikke akkurat i det fødselsn skjedde for da var det to andre jordmødre der som tok seg av det men etterpå og før. det kommer jo selvfølgeli ann på studenten også. personlig manner jeg meg mer opp til å si at jeg vil ha en annen jordmor og/eller sende en evt studnet på dør om det ikke fungerer. det er viktigere for meg.
baby82 Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Jeg hadde med en jordmorstudent da jeg fødte første gangen, det var kjempe lærerikt. Jordmora forklarte absolutt alt hele tiden til studenten og det var bare betryggende for meg. Anbefales! iallefall for 1.gangs.. men jeg er ganske sikker på at du kan nekte om du ikke vil. vet at studenter som vil øve på f.eks å legge inn venflon eller kateter kan du i allefall nekte. lykke til:)
The Bad Gal Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Jeg hadde en jordmorstudent med under forrige fødsel, men ingen spurte meg om jeg syntes det var greit. Gjorde ikke meg noe at hun var med, så spiller ingen rolle at de ikke spurte, men de burde vel h gjort det.(gikk veldig fort, så de glemte det vel!) Dessuten hadde hun bare en liten måned igjen til hun var ferdig utdannet JM, så hun visste jo hva hun holdt på med. Det eneste jeg skulle ønske de hadde spurt om, var om det var greit at det var hun som skulle sy meg igjen(de klippte en liten cm eller to), for det tok veldig lang tid, kunne godt hatt en mer erfaren der, ja, men de skal jo lære... :-)
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 jeg har hørt flere som sier at vis de hadde fått velge på nytt aå hadde di sagt nei.. så det gjør jeg oxo. er vel nokk folk fra før. Værtfall får meg som er 1 gangs..
babyi2010 - fødeklar- Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 Hehe litt komisk dette. Før forrige fødsel sa jeg at aldri i verden skulle jeg ha studenter sammen med meg. Jeg kom inn på fødestua og ble satt i gang. Etterhvert kom riene. Da skal jeg fortelle deg at noe av det siste jeg tenkte på var studenten som en eller annen gang hadde dukket opp sammen med den nye jm(vaktskifte). Studenten var faktisk den som fulgte meg mest opp. spurte hvordan det gikk osv. Kanskje er det meningen i og med at hun skal lære. Ikke vet jeg, men hun var mer behagelig som person syntes jeg. Og som andre skriver har de tid til å være der sammen med deg. Jeg tror kanskje at de er mer påpasselige på at den fødende har det bra å at de skal trø litt varsomt. Husk du bestemmer så du kan jo stille krav til dem også. Kanskje vil du at de bare får observere og holde seg i bakgrunnen. Etter forrige erfaring må de for min del bare være tilstede. Erfaringen er at alt som skjer rundt meg blir ganske diffust i forhold til hva jeg selv driver med.
2tettebabyer Skrevet 8. januar 2010 #17 Skrevet 8. januar 2010 jeg har hørt bare positivt med studentene.. for de har tid til deg!! :-) tydelig masse forskjellige meninger og erfaringer på dette omr... :-)
Gjest Skrevet 8. januar 2010 #18 Skrevet 8. januar 2010 i bunn og grunn kan man ihvertfall ikke si nei ved universitets sykehusene... som f. eks Haukeland.
NormaJean Skrevet 8. januar 2010 #19 Skrevet 8. januar 2010 sniker meg inn fra 2. trimester;) nordnyma, man kan si nei på etthvert sykehus, uansett om det er universitetsykehus eller ei. Jeg jobber på Riksen og har hatt flere pasienter som har avslått å ha studenter og vi har ingen rett til å påtvinge pasienter noe de ikke vil. Da jeg fødte fikk jeg JM student, men fordi min fødsel var så iiiiiiinderlig treg så ba hun tilslutt om å få en annen fødende, hehe. Det måtte jo være ok, etter at jeg fikk epiduralen så sovnet jeg og var nok ikke så veldig lærerik for den stakkars studenten;) Når det til slutt ble litt action (akutt ks) hadde hun gått hjem for lengst...... På barsel hadde jeg en spl student, jeg endte opp med å undervise henne selv, lærte henne hvordan hun skulle sette blodfortynnende, skifte på operasjonsåret mitt osv. Bare kjekt det, har selv vært student og uten praksis så hadde det ikke blitt noe særlig til utdanning;p
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 8. januar 2010 #20 Skrevet 8. januar 2010 De kan vel ikke tvinge deg til å ha med studenter om du ikke vil, men de er visst ikke alltid like flinke å spørre. Om du synes det er for mange folk til stedet får du bare si fra. Si at du ikke vil ha flere personer der inne enn nødvendig. Jeg hadde nok også sagt nei til en medisin/ sykepleier student. Blir litt for "privat" å ha med disse på en fødsel. Men En JM student hadde nok fått lov. De må jo være ferdig utdannede sykepleiere med minst 2år praksis, så de kan sikkert være til "nytte", særlig på en travel fødeavdeling. I tillegg er det jo viktig at de får være med på fødsler for å lære, er jo dette de skal jobbe med selv ettehvert. Men ser det som mindre viktig at en sykepleie- /medisinstudenter får overvære en fødsel
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 8. januar 2010 #21 Skrevet 8. januar 2010 Jeg synes vel man bør si ja til å ha med studenter når man føder på et universitetssykehus. En til eller fra som ser opp der bryr man seg ikke særlig mye om. Det høres ut som om det er fryktelig mange inne på fødestua, men de gjør ikke så mye ut av seg. Dere som sier nei til medisinstudenter, men ja til jordmor studenter, hvorfor det? Det er viktig for en lege å se normale fødsler for å kunne vite hva som er unormalt.
Gjest Skrevet 8. januar 2010 #22 Skrevet 8. januar 2010 ok. fikk beskjed på Haukeland om at hvis det var studenter til stede når jeg skulle føde hadde jeg ikke mulighet til å si nei fordi det er et universitets sykehus...
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 8. januar 2010 #23 Skrevet 8. januar 2010 Ja det er visst lsik at noen sykehus praktiserer det at har du valgt et universitetsykhus må du godta det, MEN de aller aller fleste vil godta at du nekter, og torr forøvrig du egentlig har rett til det uannsett hvor du føder. når det er sagt er det forskjell på en jm student og en jm turnuskandidat ifølge et innlegg tidligere her. men en turnus må også ha med seg en godkjent jm når fødselen er igang.
spireliten Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #24 Skrevet 8. januar 2010 Takk for mange innspill. Mange meninger om dette ser jeg Godt at man faktisk har et valg i hvertfall. Jeg ser ikke på dette som trangsynt eller at jeg gjør meg vanskelig om jeg sier nei til å ha med student. Det har med mine egne personlige grenser og mine behov å gjøre, og jeg føler sterkt at i en slik situasjon skal en slippe å måtte ta hensyn til å skulle såre en evt student for at hun/han ikke får være med på min fødsel. Kan se at det må være større fordel å ha med en JM student. Ønsker ikke å bli undersøkt av flere enn Jm og bare når det er høyst nødvendig. Vil ikke at jeg skal bli prøvd ut ting på. Dette har igjen med mine personlige erfaringer og grenser å gjøre. Ikke for å gjøre meg vanskelig.
heldigemeg2010 Skrevet 8. januar 2010 #25 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er selv sykepleier og har jobbet på fødeavdelnig. Veit ikke om det hadde fungert like bra dersom jeg ikke hadde fått mulighet på å være med på en del fødsler i studietiden, for når man får opplæring er det så mye anna også man skal lære at man får se minimalt med fødsler.Selvsagt er det jordmødrene som har ansvar under fødsler, men sykepleiere (eller barnepleiere) er med og assisterer. Dersom det oppstår akutt situasjoner er det viktig at disse også veit en del om fødselen. Men man får valget om man vil ha student, men jeg vil bare minne om at dersom "alle" sier nei, så må disse lære det de skulle kunne når de er ferdig utdanna, uten og ha en veileder der. Vil dere heller utsette dere for det ved neste fødsel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå