Gå til innhold

Sarotex! Noen som har kjennskap til dette medikamentet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått dette utskrevet på resept og legen sa jeg skulle begynne med det samme. Han var veldig stressa og forsinket da jeg var hos han, så jeg fikke tid til å spørre så mye rundt det.

Det står på pakken : "1 tablett til kvelden, kan økes til 3"

Hva mener han med det? At jeg skal begynne med en pille, og om det ikke hjelper så skal jeg selv opptrappe til 2 eller 3?

Er det foressten noen som har merket noen bivirkninger? Blir man f.eks trøtt? Det ville isåfall vært et stort pluss, ettersom jeg sliter veldig med søvn for tia. Jeg har vært innom felleskatalogen for å se, men jeg ble ikke stort klokere av det. Man ville vel aldri gitt ut et slikt medikament om alle la på seg, fikk forstoppelse, svettet mer osv osv.

Setter stor pris på svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvir jeg ikke tar helt feil,så er det en lykkepille. den skal taes litt tidlig på kvelden, rundt 21, om du vil sove ca 23 på kvelden.

for å øke,så burde du kontakte lege først,men ha tolmodihet for det tar litt tid før de virker som de skal .

og ja, du blir søvnig, og får ikke sånne topper i humøret, du kan også bli avhengig av den,så at du har fått den uten å snakke mye om den,synes jeg er litt rart.

men dette er noe jeg tror om denne pillen.....

kanskje andre vet noe annet?

Skrevet

Lykkepille er det dummeste ordet jeg veit!

Sarotex er blant annet brukt som antidepressiva og mot fibromyalgi. Gikk selv på lav dose Sarotex samtidig med Cipralex for noen år siden. Opplevde ingen bivirkninger :o)

Hva legen din har ment er det nok bare h*n som kan svare på.

Skrevet

uanesett hva du liker eller ei,er det en av de som de kalte for lykkepillen.

værste dritet en kan gå på.

Skrevet

Verste dritten en kan gå på? Det som ikke fungerer for en pasient, kan være den rette løsningen for en annen.

"Lykkepille" er et veldig misvisende uttrykk. Antidepressiva gjør deg ikke lykkelig eller tilfreds, men det kan hjelpe deg til å takle problemene dine bedre.

Mange tror fortsatt at medikamenter som antidepressiva, antipsykotika etc er "mirakelmedisin" som gjør alt bra. For eksempel forventer mange at folk som begynner på slike medikamenter skal være 100% friske og opplagte i løp av få uker.

Skrevet

ja,nettopp...

hvis en må ha tabl for å takle problemer ,tja...da er det vel andre ting en må tenke på også, ogi kke bare dytte i seg piller, men det er min mening.

Når alt kommer til alt, så blir alt verre om en tror at piller skal få orden på livet.

i det siste avsnittet ditt er jeg helt enig.

men du...dette er ikke rettet mot personer som tar disse tabl, men jeg synes det er en litt feig utvei å velge,

skulle tro mange ganger at mye annet er mye bedre enn å begynne på tabl som en blir avhengig av, og får deretter et problem når legen sier, at nå trapper vi ned.

men jeg vil ikke utdype så mye mere,hvorfor jeg mener det jeg har skrive.

Skrevet

Jeg må ta cipralex for å takle hverdagen, og slik har det vært for meg i snart seks år nå.

Uten cipralex har jeg sterke angstanfall, mareritt og tør på det verste ikke forlate leiligheten.

Jeg har posttraumatisk stresslidelse (PTSD), noe som jeg høyst sannsynlig må leve med resten av livet. Kort fortalt lever jeg med ettervirkningene av en barndom full av grove overgrep.

Jeg går i samtaleterapi i lange perioder av gangen, og gjør en sterk innsats for å takle livet mitt. At jeg i tillegg får god hjelp av medisiner, er ingen "feig utvei".

Jeg er klar over at fordommene mot angst og depresjoner er mange. Kanskje du vil spørre hvorfor jeg ikke bare kan ta meg sammen? Eller tenke på noe annet? Eller bare bestemme meg for å ikke ha disse problemene?

Det hadde jaggu vært noe, om det var så enkelt ;o)

Skrevet

på mitt papir står også denne diagnosen,men jeg tar ikke tabl for det...

men nok om det.

Skrevet

men , om dette er noe som hjelper deg, så synes jeg det er veldig fint for din del, og jeg sier ikke at det ikke er godt for noe.

Det er bare det at mitt liv ble ødelagt pga sånne ting.( i en periode)

men jeg håper du får det livet du kan klare, og at dette er noe som får deg til å takle hverdagen.

:-))

ps: litt vanskelig å formulere meg så sent, også vil jeg ikke gi ut for mye info.....

Skrevet

Mener du at siden du ikke føler behov for hjelp av medikamenter, burde ikke andre med samme diagnose føle det heller?

Folk er forskjellige.

Skrevet

nei,det er ikke det jeg mener, men jeg vet hva sånt kan føre til.men det er min erfaring, og ja, vi er forskjellige.....

ikke noe vondt sagt til de som bruker dette.

Skrevet

Ok, det siste svaret ditt sier noe helt annet enn det der du skrev at du har samme diagnose, men ikke spiser piller ;o)

Leit å høre at du har negative opplevelser med medisiner. Kjenner selv mennesker som har fått verre problemer pga feilmedisinering.

Skrevet

jeg tror at legen har veldig mye å si når det gjelder disse tabl, de krever veldig god oppfølging av div instanser, men det er min mening.

jeg hadde en lege som ga meg dette, og økte dosen,om jeg ble for masete, og krevde mer enn bare tabl behandling.

han suplerte også med andre tabl for å øke virkningen, om du skjønner?

så i HI innlegg,så synes jeg det er veldig rart at ho ikke har fått mere opplysninger og diskutert mer enn det hun skriver.

jeg er bare så uendelig glad for at jeg nå er ute av den runddansen, har finne andre ting som hjelper meg mye mer en å ta tabl...

pga dette er jeg nok blitt en stor motstander av alle mulige tabl,sånn er det bare blitt for meg.Jeg har fått panikk, så det eneste jeg kan klare å få ned er en paraset ved hodepine, men den skal være ille....

Skrevet

men for å svare på spm til HI:

jeg ble VELDIG trøtt av de!! så jeg kunne ikke ta de før rett før legging, ellers hadde jeg null sjans til å ikke sovne på sofaen,...

for meg så ble de litt plagsomme... gikk mye opp i vekt og fikk problemer med søvnen. ville bare sove!! og null energi.

så gikk over på noen andre som for meg fungerer helt som ønsket!!

Skrevet

Jeg har tatt sarotex i tre år, mot kronisk hodepine, som igjen kommer av en nakkeskade, så i mitt tilfelle gjør sarotex av jeg ikke nervene i nakke/hote får "slappet" av litt når jeg sover. Jeg tar en tablett et par timer før jeg skal sove, og sover da godt gjennom hele natten. Tar jeg den for sent på kvelden føler jeg at den "henger igjen litt" morgenen etter..,

Jeg reagerte veldig da legen min introduserte meg for sarotex, grunnet at det er blitt brukt som antideperisva, men legen min sa at da var det brukt i helt andre doser, og gjerne som kombinasjonspreparat. Og at jeg ikke skulle bekymre meg for dette.

Jeg har ikke merket noen bivirkninger, og i mitt tilfelle har det hjulpet meg veldig, da jeg ikke har i nærheten så mye hodepine som før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...