flower power Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Ser det er mye og velge mellom og blir litt forvirret, alt ser jo bra ut.. Hehe.. Så tips og erfaringer??
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Manduca og Mei Tai! Manduca er best hvis du ikke er så glad i knyting og bånd og sånt, fordi den kan klikkes på som en ryggsekk, enkelt og greit. Den er supergod for ryggen, og kan brukes leeenge (opp til 20 kg). Eneste ulempen er vel at den ikke er så god til de helt nyfødte. Sjekk ut mer her: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258
Mamasan*i*januar Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Har kjøpt en sånn: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=306 Minimalt med knyting, og helt enkel tilpasning. Kan brukes fra prematur og til barnet er ganske stort. Uansett hvilken type du tenker på kan det være lurt å søke den opp på YouYube, så ligger det ut mange (mer og mindre proffe) introduksjonsvideoer, som gir deg et bedre inntrykk av de forskjellige typene.
Tremo Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Har Manduca og Mei tai som jeg har brukt tidligere. Begynte med Mei Tai'en da minstejenta var 0,5 år, og synes den var veldig god å bære i. Litt tid på å lære seg knyteteknikken, men det gikk relativt fort. Likte så godt at man kan knyte den helt inn til kroppen, slik at det blir minimalt med belastning på rygg og skuldre. Når jenta ble større (ca 2 år) kjøpte jeg Manduca. Det breie beltet gjorde det mer behagelig å bære når hun ble tyngre, men jeg bærte fint på kortere turer i mei tai til barnet var 3,5 år! Manduca kan visstnok brukes fra nyfødt, men det har jeg altså ikke prøvd. Denne gangen har jeg i tillegg kjøpt meg ett elastisk sjal, som skal være supert for nyfødte. Tenkte å ta det med allerede på sykehuset. Spent på hvordan det fugerer:) NB: Til førstemann brukte jeg BabyBjørn. Jeg vet mange er fornøyd med den, men etter å ha prøvd mei tai'en, solgte jeg babybjørnen min. Synes barnet henger så langt ut fra kroppen, og fikk veldig vondt i skuldrene og ryggen av å bruke BabyBjørn. Det ble litt langt dette her, men...
You can call me Dårris Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Jeg brukte BabyBjørn Active til nr en og var fornøyd med den. Vurderer å bytte den ut denne gangen, iallefall de første ukene/månedene, men er også usikker på hva jeg skal velge. Hva syns dere er best til nyfødt?
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Vi har brukt BabyBjørn mye til de andre to, men det var før det kom så masse forskjellig å bære i. Men vi har vært veldig fornøyd med den. Dessuten har alle jeg har snakket med som har prøvd Mei-tai vært veldig fornøyd. Tror dette er noe av det mest brukt til å bære i siden den er både enkel og billig. Har ikke prøvd selv ennå. Og så har jeg falt helt for lommeslynge / hotsling! Den er kjempeliten, og kan bare rulles sammen og has med i veska. Vi brukte det på lang flytur til barna (to flybytter underveis), og den var helt uunnværlig. Da var barna 1,5 og 3 år. Litt tungt å bære eldstemann sånn, men mye lettere enn å ha ham på armen. Minsta sovnet oppi lommeslynga i flere timer. Så nå gleder jeg meg veldig til å prøve den ut på nyfødt. Det ligger ute videoer på youtube hvis du lurer på hvordan forskjellige bæretøy fungerer )
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Jeg hadde sjal til førstemann, men gikk fort over til mai tai, det er MYE lettere å knyte! Har kjøpt en ringslynge senere, den er veldig grei å bruke for å avlaste litt når han vil sitte på hofta (og tar veldig liten plass i veska).
tre@sko�fikk jente 1 dag over� Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Har prøvd Baby bjørn (vanlig) og ergo bæresele. Babybjørn var fin så lenge babyen var liten og lett, men ble litt vond for ryggen etterhvert fordi all vekten kommer i krysningspt mellom selene bak, og det plasserer seg ofte litt dumt bak på ryggen syntes jeg. Gikk over til ergo sele når småen var blitt litt for tung for babybjørnen (ca 6mnd) Denne gangen skal jeg prøve med sjal. Har prøvebært nr 1 i sjalet (han er tre år) og det virker som det er godt å bære i. Håper bare jeg blir venn med knyttingen!!! Har kjøpt elastisk sjal, de skal visst være lettere å håndtere enn de faste.
Jente+Jente+lillegutt Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Manduca. Anbefaler ikke Baby björn. Årsak er at i Baby Björn blir barnet hengende etter skrittet og bærer sin egen vekt der. Man skal ikke bruke den type bæretøy i mer enn 30 min av gangen har jeg hørt. I eksempelvis Manduca er beina til baby spredd mer ut og vekten fordeles riktig for barnet.
flower power Skrevet 8. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2010 Tusen takk for tips jenter! Da skal jeg undersøke nærmere.. Brukte også babybjørn sist, og ute etter noe anna denne gang ja..
Herkules Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 Bare brukt sjal jeg, elastisk og vevd. Ikke så stø på mei taien jeg selv om jeg har... Veldig fornøyd og bra for rygg. Fikser ikkke BB men så har jeg en gammel en som er arvet da så Brukte det elastiske til gutten min var 1 år tror jeg
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Brukte elastisk bæresjal fra 5 uker til 12 mnd. Synes det er vanskelig å knyte, langt, vanskelig å holde tørt/rent når man skal knyte ute feks. Pluss for mange variasjonsmuligheter for barnets sittestilling og god å bære i. Kan også dekke barnet godt mot vær og vind med selve sjalet, lynt og trygt for små barn. Jeg klarte ikke å bære på ryggen i sjalen, fikk ikke barnet på plass alene. Mei tai fra ett år, burde nok byttet før. Veldig fornøyd, enkel å knyte, god å bære i. Lett å få barnet på ryggwen alene. Men barnet sitter vendt mot bærereren enten på rygg eller mage. Mindre stoff og bedre for større barn som gjerne går/kryper litt selv og er skitne når man knyter dem fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå