Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Ungen kom hjem og sang deilig er den himmel blå - som så bortsett fra første linje plutselig bare handlet om å få godteri og gaver. Lært på skolen. Det er jo som faan, selv om jeg kan lære henne selv. Jula er jul og vi bor i et land med jul. Det er fritt fram for å bo et annet sted, faktisk. Og så finner jeg meg sjøl plutselig enig med en Kr.f-mann, jeg sakser fra Aftenposten på nett: Julen er på hell, og i familien Wrights stue på Stovner har edelgranens nåler for alvor inntatt stueteppet. Tidligere skolebyråd Robert Wright (KrF) er allikevel mer redd for det som feies under teppet enn det som ligger oppå det. –Vi blir så redde for å støte noen at vi fjerner oss helt fra vår egen kultur. Det er feigt, sier Wright. Før jul fikk familien beskjed fra skolen til sønnen Haakon om at den planlagte juleavslutningen burde døpes om til «desemberavslutning», slik at ingen skulle ta anstøt. –Det var sikkert et forsøk på multikulturell toleranse, men resultatet er at skolen formidler en konstruert utgave av norsk kultur. Vi har en kulturarv som må bevares, sier Wright, og understreker at foreldrene ikke ga etter for ønsket. Nei til Jesus, ja til nissen Ifølge Wright er skolen på Stovner kjemisk fri for Jesusbarn, engler og kristne julesanger. –Julenissen er foreløpig fredet, og fremstår nå som Groruddalens julekulturelle fanebærer. Vi feirer jul, men skolen kan nesten ikke fortelle hvorfor, mener Wright. –Vår yngste sønn kommer hjem fra barnehagen og kan mye om id. De kristne høytidene må han lære om hjemme, supplerer kona Marit. Familien mener dette er en utfordring som må løses politisk. –Dette er mye mer grunnleggende enn forslag om bussing av minoritetsskolebarn til vestkanten og å sette maksgrenser for antall minoritetselever: Nemlig hva som skal være innholdet i det flerkulturelle samfunnet og hva skolen skal formidle, sier Wright. –Hva ville du gjort dersom du var skolebyråd i 2010 og ikke i 1990? –Jeg ville instruert skolene så langt jeg kunne om at kristne, offentlige høytider fremdeles skal markeres. Jeg forventer at politikerne blir klare på dette, sier han, med adresse til skolebyråd Torger Ødegaard (H). Plattformen forsvinner Wright tror veldig få foreldre blir støtt av at barna får formidlet julens budskap i skolen. –Det handler ikke om forkynnelse, men om å formidle vår kulturarv. –Og kristendommen står sentralt i dette? –Religion er den viktigste og synligste kulturbæreren. Men likegyldighet overfor tradisjonen får også konsekvenser for den grunnleggende etikken vårt samfunn er bygget på, som respekten for lovverket, sier Wright. Han mener resultatet er at barna i Groruddalen ikke blir flerkulturelle, men kulturløse. – Vi er i ferd med å miste den plattformen vi trenger for å møte andre kulturer. Som Stovner-beboer opplever han at foreldre kvier seg for å snakke om dette. – Mange tier av frykt for å bli stemplet som rasister. Noen flytter i stedet til vestkanten, der det fremdeles er naturlig med julespill på skolene, sier han.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 jeg er helt enig i at deseberavslutning er å gå litt vel langt. å jeg er helt klart for at barna skal lære hvorfor vi feirer jul og tradisjonene rundt det. men jeg får kraftig angst når småen kommer hjem fra barnehagen å tror vi kommer til himmelen når vi dør, og synger veldig kristene sanger med et sterkt kristent budskap. skulle ønske de kunne forklart det kristene budskapet litt mer objektivt og ikke som en vedtatt sannhet. men jeg forstår ikke hvorfor id skal være lov og ikke kristendommen. begge deler burde formidles, men med "noen tror" forand
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Ingen har blittt kristna i skolen uansett. Eller i barnehagen. Jeg tenker kulturformidling, i motsetning til faktisk kulturforflating, også kjent som "nå bøyer jeg meg så langt jeg kan, bank meg eller pul meg i ræva".
Anne-B. Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Det er vel ganske typisk norsk intellektualisme, det der. Man skal forstå alt og ta hensyn til det meste.
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Men det er så fattig. De ungene som har oss som foreldre får alt de trenger hjemme, mens svært mange innvandrerbarn blir desintegrert, om ordet finnes, ved at vi ikke våger ha en kulturtradisjon som står så sterkt som jula. Og jula er avkristna for mange, men det er faktisk julekrybbe, julesanger og JUL for selv oss ateister. Uten julesanger, bibelkunnskap og salmer er de dessuten diskvalifisert for alt av litteraturstudier.
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Og der trykka jeg lagre, gitt. Men fortsetter . Og studier av og viten om så utrolig mye annet. De blir stående utafor. For kristendommen er så overveldende dominerende at tar man den resten som er igjen, som er totalt kulturifisert, har vi ingenting.
Tokatter_USA Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er i hvert fall glad for at jeg lærte bibelhistorier i barneskolen. Jeg lærte dem ikke hjemme. Jeg tok dem som eventyr, og husker at i 2. klasse ble jeg overrasket over at frøken syntes å tro på historiene og Gud. Kristningen av meg ble aldri vellykket, om noen noen gang prøvde det, til tross for kristendomsundervisning, intensivkonfirmasjonskurs i skogen, hele to prestesønner som forhenværende kjærester, og ikke minst en halv livstid i det fremdeles ganske kirkegående Midtvesten.. Men jeg kan historiene like godt som noen alminnelig amerikansk kirkegåer, og det kommer godt med i forståelse av vår egen kultur (altså den vestlige) og litteratur. Altså som sug lut sa. Sånn cirka.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Å kalle juleavslutning for desemberavslutning er tøys. Misforstått toleranse. Greit at vi skal vise forståelse, men vi har tross alt ferie fordi det er jul i Norge. Tror neppe innvandrerne på Stovner unngikk å merke at det var jul av den grunn. Men en annen ting er at det er teit at det heter juleavslutning når jula akkurat skal begynne.
maimaimai Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 På jobben min har vi ikke lenger julebord. Vi har årsfest.... Sukk!
Gjest sug lut Skrevet 11. januar 2010 #11 Skrevet 11. januar 2010 For tenk så krenkende at hele nasjonen minus noen få avvikere faktisk feirer jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå