Gå til innhold

hjulbeint unge pga press fra mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

venninnen til en venninne av meg var forrige dagen på besøk hos min venninne, jeg ble helt satt ut av denne dama, og jeg prøvde på en veldig pen måte å si pent ifra uten at det virket som om jeg blandet meg altfor mye..

det første som slo meg med denne ungen på snart 5mnd var at den var så hjulbeint. husker ikke når bena til ungen min begynte å rette seg ut men denne ungen var bemerkelsesverdig hjulbeint. moren sa hun ville at barnet skulle bli like tidlig utviklet som hun var da hun var liten så hun fortalte at hun drev å pushet han til å skulle lære å krabbe før han er 6 mnd..

jeg spurte om det kunne være noe bra for barnet med tanke på rygg og hofter og sånn som kanskje ikke er klar for det? og hun sa at han er kjempe sterk og sitter selv og kan stå og gå i gå stol, det hadde han gjort lenge. (han fantes ikke stødig da han satt på fanget i allefall)

og hun løftet han opp hele tiden og holdt han i hendene for å få han til å stå. og da så jeg tydelig at han sto på yttersiden av føttene og ikke klarte å sette ned foten ordentlig.

hun begynte å trene han til å stå da han var 2 mnd.

kan dette fysisk ha gjort at barnet er blitt enda mer hjulbeint? om kanskje skjelettet hans ikke var klar for det e.l?

jeg vet ikke jeg bare spør.

da ungen ble helt vinglete og ikke vile stå mer løftet hun ham bare via hendene(altså uten støtte under armene) opp på fanger for å sitte videre...

ble litt satt ut jeg

men kanskje jeg bare er hysterisk siden vi har en fysioterapaut i huset som er veldig nøye på hofter og rygg til de små

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man skal vel ikke bruke gå stol så tidlig? brukte du det til din unge?

Skrevet

herregud for et menneske det der var... enkelte burde ikke få barn.

jeg aner ikke om det er grunnen, men barnets skjelett er jo "mykt" fra fødsel... og det er en grunn til at man skal være forsiktig. jeg hadde ikke klart å holde kjeft hvertfall..

Skrevet

nei vi brukte ikke gå stol.

jeg klarte ikke helt å holde kjeft og jeg måtte kommentere flere ganger.. bare sa ting litt pent.

hun likte sikkert ikke meg

Skrevet

Hørtes ikke bra ut. Man bør ikke sette opp ungene eller la de stå med vekt på bena før de setter eller reiser seg opp selv

Skrevet

men er det fysisk mulig?

Skrevet

Dæven den dama skulle vært i samme rom som meg, jeg hadde ikke lagt ei fjær imellom når jeg skulle fortelle hva jeg synes om den oppførselen. Hva synes venninnen din? Kan du ikke få fysioterapeuten du kjenner om å dokumentere hva som kan skje videre så kan du gi dette videre.

Er det ikke best å spørre han om dette?

Skrevet

Jeg har sett barn som har reist seg før de var klare for det, to ulike. Begge ble hjulbeint. Hos det ene barnet gikk det raskt over. Men hos det andre barnet sa fysioterapauten at det ville ta flere år før det kanskje ville rette seg. Dette barnet gikk som om han hadde en stor ball mellom beina.

Har også hørt fra en ortoped at veldig mange som trenger hjelp senere pga skeiv beinstilling har begynt å gå veldig tidlig.

Så det finnes belegg for å gi damen beskjed om at det hun driver med er skadelig.

Skrevet

min baby gikk da han var 7 mnd... uten "press" fra mor... idag er han 10 år...og har ødelagte føtter...

de går når de går... ikke press utviklingen..går det for fort prøv å brems..(jeg klarte det ikke da..)

Skrevet

jøss... hva gjør man i en sånn situasjon?? hvem er jeg til å blande meg liksom??

Skrevet

jeg synes du skal blande deg jeg

Skrevet

Jeg ville sagt til henne at du har hørt det kan være veldig skadelig. Lat som at du ikke viste det du heller, så føler hun ikke seg så dum...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...