Gå til innhold

Barnevakt med epilepsi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tatt sjansen på å hatt en person med epilepsi til å passet deres barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spørs kor gammel barnet er... er d spedbarn å han holder d, får anfall kan man jo miste d i golvet..

nei tror ikke hadd turd d

Skrevet

Mennesker med epilepsi får jo egne barn så jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å la en med epilepsi sitte barnevakt.

Min bestevenninne har epilepsi og hun har 3 barn

Skrevet

Det kommer an på flere ting;

-Har vedkommende anfall eller går personen på medisiner som gjør ham anfallsfri?

- Hvor gammelt er barnet?

-Hvilken type anfall har vedkommende? Det finnes uendelig mange typer anfall, ikke bare krampeanfall slik mange tror...

-Er det kun denne personen som skal passe barnet eller skal de være flere?

Skrevet

Min svigermor har grand mal anfall, og hun får ikke være alene med sønnen vår! Hun går på medisiner, men man kan aldri få en garanti for at hun ikke får anfall!!

Skrevet

Du får si til din svigermor at det heter status epilepticus, ikke grand mal...;)

Skrevet

Forhåpentligvis vet barnevakten selv om han / hun er i stand til å være alene med et barn.

Jeg kjenner to med epilepsi. Ei som får anfall "som kastet på seg", og er avhengig av at noen er i nærheten for å medisinere, og ei som er anfallsfri på medisner, kjører bil, og er "som alle andre."

Ville ikke latt nr. 1 passe mitt barn, men har ikke noe problem med å be nr 2 passe:)

Skrevet

Det kommer jo helt an på... Det er jo en del av hele den vurderingen du gjør når du velger barnevakt - uavhengig av sykdomsbilde kan jo en person være totalt uegnet som barnevakt. Men selv med epilepsi kan man jo være en utmerket barnepasser. Jeg har selv epilepsi, men jeg er velfungerende og anfallsfri. Og selv mens jeg ammet og ikke tok medisin, var jeg aldri et sekund i tvil om at jeg kunne passe babyen min alene- fordi jeg vet helt sikkert at jeg aldri ville mistet henne selv om jeg skulle få anfall (jeg får ikke krampeanfall, "bare" bevisthetsbortfall).

Og selv med store anfall kan man jo være anfallfri på medisiner, eller man kan være en av dem som faktisk kjenner anfallene før de kommer. Så der må man rett og slett bare vurdere; er dette en person som kjenner seg selv og sine grenser og som ikke ville passet et barn alene om vedkommende tvilte på seg selv - eller er det en person som ikke kjenner sin begrensning og som VIL passe uten å tenke over konsekvensene?

Det blir jo som med friske folk - heller ikke alle friske greier å se sin egen begrensning og la være noe man har lyst til dersom man vet man ikke egentlig er egnet til det - mens andre igjen er disiplinerte og vet å si nei til ting som er fristende dersom man er i tvil om hvorvidt man greier det.

Skrevet

Vi har en venninne som er uten jobb for tiden, og vi trenger barnevakt 2-3 dager i uken. Hun har epilepsi, men jeg er så i tvil. Barna er 1 og 4 år..

Hun får slike krampeanfall, alt fra 30 sek til sykebil liksom..

Tror faktisk det blir så jeg ikke velger henne! Dumt å sitte på jobben å ikke klare å konsentrer meg heller, evnt ha barnevakt på kvelden slik at man kan gå ut med mannen å kose seg, får jo ikke til det om man skal sitte å bekymre seg hele tiden.

Hvordan kan jeg si det til henne?

Flere synspunkter?

HI

Skrevet

Du får bare si det som det er til henne, selv om det er vanskelig. Jeg ville hvertfall påstå at det ikke er forsvarlig å la en person som har jevnlige krampeanfall passe så små barn...

Skrevet

Hvis hun får store krampeanfall rimelig hyppig - og ikke kjenner at de kommer eller tar hensyn til det - så ville jeg droppet henne. Rett og slett fordi uansett om hun greier seg fint igjennom og er i stand til å sette ned barn og legge seg ned når anfallet kommer så kan et krampeanfall være fryktelig skremmende for så små barn å oppleve dersom de er alene med henne. Og spesielt når begge barna er så små at den ene ikke er i stand til å ta hånd om den andre heller.

Hva du sier til henne? Si som sant er, at selv om du ikke tviler på at hun hadde vært en kjempefin barnevakt så tør du ikke ta sjansen på at barna dine skal måtte være alene og se henne under et anfall. Har hun det minste selvinnsikt så har hun forståelse for det - selv om det kan være vondt å høre. Men bedre at du er ærlig enn at du kommer opp med en unnskyldning hun gjennomskuer, tenker nå jeg.

Skrevet

...dessuten blir mange veldig trøtte etter slike anfall, så trøtte at de MÅ sove. Og det kan jo være vanskelig dersom hun har to små og ta seg av.

Skrevet

Jeg har epilepsi og et barn. Tror ikke at noen ville hatt problemer med meg som barnevakt pga sykdommen. Men så har jeg sjeldent anfall og da gjerne på natta.

Skrevet

Enig med Roheryn. Har hun jevnlig GTK-anfall ville jeg nok ikke valgt henne som barnevakt, men da fortjener hun en ærlig forklaring. De fleste med epilepsi kan akseptere begrensninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...