Gå til innhold

far som ikke følger rutiner..... spes ang legging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar her har jenta på snart to år, annenhver torsdag til søndag. Er ikke med på noe av "daglige gjøremål" annet enn at han henter henne i barnehagen når det er samvær... (med daglige gjøremål mener jeg å komme seg opp og ut om morgenen (jeg må være på jobb 7.30, leverer da jenta i bhg kl 7), hjem å lage middag, lek og kos så natta... handle mat og sånne ting) Han bor i tillegg hjemme hos sine foreldre.

Tingen er, at han lar jenta være oppe til både 21 og 22 om kvelden, "til hun vil legge seg selv", som han sier. Noe som gjør at de søndagene jenta kommer hjem til meg, er hun nesten umulig å få til sengs tidlig nok til at hun får nok søvn. Og trøtt og grinete på mandagsmorgen i bhg... har tatt det opp med han, men han mener at han bestemmer når jenta er hos han.

Ellers lar han henne spise kaker, lefser og is... så mye hun bare vil.

Så, hvordan forklare far at dette ikke går an? eller er det jeg som er streng, rar, sur, vanskelig, motarbeidende...

Videoannonse
Annonse
Gjest marie-s
Skrevet

Har du forsøkt å sende han noen linker på temaene søvn hos barn og gode matvaner hos barn? Prøv om dere kan sette dere ned sammen å diskuter(uten å krangle) hvorfor barn trenger mye søvn.

Jeg må innrømme at jeg forsøkte dette selv med barnefaren her, men det fungerte ikke helt, men de sees så sjeldent og gutten er snart 8 år så jeg lar det gå. Men jeg snakket en del med sønnen min om hvorfor han trengte mye søvn og det ble godtatt så om han har lagt seg seint hos far har det blitt lett å snu tilbake.

Skrevet

uuuæææ...... nei du er absolutt ikke streng, rar, sur, vanskelig eller motarbeidende!!!! stå på ditt! hvis det er slik at han faktisk ikke skjønner at hun må legge seg tidlig og ikke bare spise usunt så gå så langt at du snakker med foreldrene hans.... kanskje de får vett inn i skallen hannes.

Skrevet

har snakket med han om dette, senest igår kveld, men han mener at når jenta er hos han er det han som bestemmer. Bestemme hva de skal gjøre, spise, drikke, sove på dagen, legge seg på kvelden osv... så må jeg "reparere" etterpå, men det bryr ikke han seg om. Og, siden jenta legger seg så sent, slipper han å stå opp klokka 6-7 på fridagene sine.... Blir ganske frustrert og oppgitt, for å snakke med den fyren er som å snakke til en vegg.

Men, hyggelig å høre at det ikke er jeg som er ko-ko :)

Skrevet

ja... hovedinnlegger heter altså Ole-Kanutte... glemte å trykke på anonymknappen :)

Skrevet

Jaha, han kommer til å få store problemer etterhvert, men det er du som får problemene nå. Og ikke minst får barnet problemer med rutinene.

Ta ham med på samtale hos helsesøster, og la henne forklare ham hvorfor det han gjør er riv ruskende galt!!!! Snakk med henne først, og be henne om å hjelpe deg. Så kanskje han hører? I utg.pkt har jeg inntrykk av at han har disse rutinene mye for å ramme deg.

Skrevet

hei

kjipt når det er slik - bf hos med er av samme kaliberen... men jeg tror faktisk ikke det hjelper med helsesøster, eller å sende "ting" han kan lese... han ønsker bare å gjøre det enklest mulig for seg selv... jeg har til og med hørt x-en si: ja, jeg hører på (helsesøter) sier ja og ha, og så gjør jeg som jeg vil allikevel... så jeg har rett og sett sluttet å si noe, det går jo ikke inn uansett:( og det sparer meg faktisk for mye bråk, ja ja... så får jeg jobben med å stramme inn da men.....

Skrevet

Jeg tror deler av grunnen, er for at du skal få vansker. Og så er det nok enklest for faren å gjøre det slik. Han har jo ikke hverdager, så de slipper han. Han vet sikkert ikke hvordan ungen er etter slike helger, heller. Han kan vite i teorien, men han vet jo ikke i praksis. Hva med å la ham ha ungen noen dager i en vanlig uke, slik at han selv får arbeidsdager og slikt?

Du kan ikke annet en håpe at han vil forstå OG vil gjøre det som er best for barnet når det kommer til dette. Det er ikke mishandling eller omsorgssvikt, men bare tulling med rutiner i forhold til hva du har. Jeg vet godt hvordan slike barn er å få hjem. En har før helgen så gode rutiner, og så må en begynne på nytt etter helgen. Hver gang.

Men du kan ikke bestemme hva han skal gjøre, selv om du har lyst. For han bestemmer når han har barnet.

Om et par år, så blir det bedre:) det har jeg sett her. Ungen blir større, og forstår mer selv. Tåler da også bedre slike skifter i rutiner. Unger lærer fort at det har med hvor de er og hvem de er med, som bestemmer reglene. Om dette er en trøst for deg nå;)

Skrevet

eeeh.. jeg får igjen et aldeles utslitt unge etter hver samværshelg med far og jeg har samme samværsordning som du!

I begynnelsen så sendte jeg med masse meninger og formaninger om hvordan han skulle behandle ungen i forhold til spising leking og legging og ev. rutiner.. INGENTING ble fulgt..

Fant til slutt ut at de helgene ungen er hos far blir "sirkus" helger som om han er hos en "onkel" og hjemme hos meg er det rutiner i forhold til det meste og det er jeg som står for oppdragelsen..

Blir det noe bråk senere vil dette bli brukt mot han! han stiller ikke opp som en omsorgsperson som far... han gjør så godt han kan de helgene han har ungen.. og jeg har hovedansvaret og sånn blir det!

ikke slit deg ut! snu på situasjonen!

Skrevet

Et annet alternativ er forresten også å la faren levere i bhg mandag morgen etter en samværshelg og så henter du henne der når du er ferdig på jobb. Da får han jo sett hvordan det er mandag morgen selv.

Håper han passer på tannhygienen hennes forresten med det kostholdet du nevner. Det med kosthold har jeg vært borti selv, da veide jeg til slutt barnet før og etter samvær, og spurde hvordan bf kunne forklare at en unge på 6 år gikk opp 4 kg på en samværsuke når han hadde henne (Det var tross alt ganske mye i forhold til et utgangspunkt på ca 25 kg). Hver gang... Han mente det ikke var min sak hva han hadde i kjøleskapet, og det er forsåvidt sant, men ungen min fikk ikke på seg buksene sine den første uka etter samvær hos far :-S Nå som ungen er 9 år har jeg lært henne opp litt innen kosthold, og håper ho tar gode vaner med seg herfra og dit. Det skal ellers nevnes at det ble litt bedre da faren fikk ny samboer. Men fortsatt spises det mye snop der, og faren hennes ser jo deretter ut han også.

Skrevet

takker for mange gode svar og råd :)

Dessverre så bor barnefar sånn til at han ikke har anledning til å ta del i hverdagen til jenta vår, han bor ca 2 timer unna med bil og ferge. Og heilt teit arbeidstid spør du meg... fra 6 om morgenen til rundt 17-18 om kvelden, så det klaffer dårlig med levere/hente i bhg. Så har han fri annenhver torsdag og fredag, sånn at han kan ha samvær med jenta.

Men, at han gjør dette for å lage trøbbel for meg - ja, det har jeg tenkt selv og! :) For det var jeg som gjorde det slutt, og han er fortsatt veldig sur og bitter pga det. Snart ett år siden jeg heiv han ut... så på en måte så skal jeg vel få se hva jeg har stellt istand nå da. Tror ikke det hjelper helt med helsesøster heller... men vi må nok innom familievernkontoret igjen, og der kan jeg jo nevne litt av hvert... inntil da får jeg vel bare lukke øyner og ører, og svelge noen kameler. Og heldigvis så blir jenta større og kan vel snart oppdra pappaen sin selv :)

• 4 uker senere...
Skrevet

heisan

jeg lese at du har akkurat det samme problem som jeg med min ex.i hvertfall fint at der er flere som plages med exen.min gjør akkurat samme,bor hos mora sitt,handle ikke,lage ikke mat(bestemor som gjør alt)han pusser ikke tenner på ungene,bader de ikke(noen ganger har de ikke dusje i to-tre dager),ingen aktiviteter,ingen ordentlig legetid og min yngste er kun 11/2.

jeg er helt oppgitt og hører samme som deg,jeg motarbeider,er sur og og...jeg har så lyst og har barna bare selv,men jenta mi er 5 og er jo glad i pappan sin.heller innholder han ikke avtalen som vi har begge underskrevet på,hver annen helg og onsdag ettermiddag.mange ganger som der går 5 og 6 uke mellom gangene han har de og så skyldes på andre avtale,boforhold osv.jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer.

er bare glad at bestemor er så omsorglig av seg og elsker barnebarna,men likevel det er jo ingen måte og oppdrag barna sine på,eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...