~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Altså, jeg synes jo det er kaldt, men skjønner ikke helt dette fokuset på ekstremkulden og kuldesjokket osv osv. Det er kaldt men ikke kjempeekstremt? Jeg er da vokst opp på Østlandet med 20-25 minus i lange perioder på vinteren, var aldri snakk om noe kuldesjokk på den tiden.
Minnie Mom Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Mener også å huske at det var sånn da jeg var liten, men er ikke så vanlig nå lenger. Ihvertfall ikke i Oslo. Som regel er det slaps og regn om vinteren her. Veldig kaldt nå, men heller det enn 5 plussgrader og regn..
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Jg bor på Vestlandet, og her har det aldri vært mer enn kanskje 6-7 minusgrader på det kaldeste om vinteren så lenge jeg kan huske! Når det nå er nede i minus 15-20 ofte vil jeg si at det er ekstremt kaldt ja! Kunne godt tenkt meg litt varmere vær, men fint er det jo med snøen som aldri pleier å komme hit!
*Pæreis* Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Da må du være ganske så gammel ja. For det er ikke naturlig at dem har det så kaldt som nå i hele 14 dager. Det er ganske så mange 10år siden sist noen opplevde det så langt sør ja.. Før mi tid, og jeg er 34år. Jeg bor i Nord-Trøndelag, og her er vi vant til at tempen kan stige opp til både 20 og 25 grader. Ja også 30 grader. Men ikke i nesten 2uka i strekk.
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2010 Jeg bor 15 minutter med bil utenfor Oslo, i løpet av de 8 årene jeg har bodd her har det nesten hver vinter vært perioder med ned mot 20 minus. Eneste vinteren det ikke var det var i 2005. Husker det godt for da var snupps nyfødt, og det var aldri noen dager vi ikke kunne være ute )
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 15 til 25 er vanlig her, men nå har vi hatt under 25 i nesten 2 uker. Så kaldere enn vanlig er det jo helt klart. Nå ønsker jeg meg at det vipper opp på 15 minus så jeg får gått på ski!
mamman til to gutter Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Inspirert av diskusjonen her i går om hva vi hadde på oss om vi i det hele tatt var ute når det var så kaldt når vi var små, så spurte jeg mamma hva vi brukte ute når det var så kaldt og hun mente det sjeldent var så kaldt som det er nå tidligere og hvertfall ikke så lenge av gangen. Og det er/var ikke normalt at det er så kaldt. Hos bestemor som bodde i Østerdalen, husker jeg at det noen ganger når vi var der rundt juletider, var rundt -20-25grader, men i Osloområdet hvor jeg har vokst opp var det ikke vanlig at det var så kaldt. I går var det -27 her når jeg sto opp og jeg bor rett utenfor Oslo, der bestemor bodde var det ca -35 grader, så mye kaldere enn det pleier der også.
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2010 Er yngre enn deg, og det er mulig jeg husker feil. Men så er jeg vokst opp på indre østlandet og der er det nok kaldere enn f.eks her i Oslo.
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Veit ikke hvor gammel du er, sjiraff, men har samme opplevelse som deg - det var sånne perioder omtrent hver vinter på mitt Østland også, og ja det er det kaldeste blant normalvariasjonen av temperatur, men det føles langt fra ekstremt.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Kan ikke huske at det har vært så kaldt som ned mot -30 grader her på mange, mange år. I hvertfall ikke så lenge om gangen! Men da jeg var liten var det mer vanlig
*Pæreis* Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 Å det at det er så store omtaler og oppslag av denne kulda som er nå, er pga selv om noen har opplevd både ene og andre kuldegradern, så er det ikke naturlig at en slik kuldesjokk farer over hele Europa samtidig. Søster mi bor i Fredrikstad, og på de 9årene hun har bodd der så er i år første jula at dem har sne på selveste julaften og at den ligger så lenge.
*Pæreis* Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Nei, har 26grader her nu.. Å æ bor på Hegra Nord-Trøndelag.
Gjest Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Jeg er oppvokst i Nord-Østerdalen, og er godt vant med 5-6 uker i strekk i januar/februar hvor det ligger og vaker mellm -20 og -35. Har opplevd opptil flere vintre med så lange perioder hvor det ikke var over -30 grader, og den kaldeste dagen jeg vet å ha opplevd der var det -42. Det var vel midt på nittitallet, i løpet av en av en skikkelig kaldperiode. ...så jeg synes ikke dette er overveldende kaldt. Her i fjæra i Trøndelag er det klart av ned mot -30 er KALDT med trekken og fuktigheten, men det er helt overkommelig allikevel. Det er januar, tross alt. Og det er jo januar og februar som er de virkelige vintermånedene i Norge.
lille sprelle Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Det er ikke ordentlig kaldt før det er 20- etter min mening Ekstremt er det ikke før ved 40- i følge meterologene. Jeg synes det begynner å være ubehagelig/upraktisk å være ute ved ca -15 Vokst opp og bor på østlandet. Husker vi ikke hadde svømming i siste time hvis det var kaldere enn -10 pga vått hår.
Tøysetipp Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 Jeg er ikke vant til den kulden som her. 32 minus ute og nesehåra fryser når jeg går ut døra og det føles som jeg innhaler en tjuepkn. marlaboro menthol. Samboeren på 42 er vant til 50 minus da hun vokste opp. På det kaldeste da. Jeg kjenner jeg er mindre leken i kulda enn da jeg vokste opp, så her er det bare hutring og klager.
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #17 Skrevet 7. januar 2010 Hehe... vi snakket om dette med nesehåra på jobb i går. Husker godt at nesehårene frøys sammen og at øyevippene også frøys sammen slik at det ble ekkelt å åpne øynene. Det har jeg hittil ikke merket mens jeg har bodd her jeg bor nå. Nå har det vel på det verste ikke vært mer enn rundt 25 her så det er vel kanskje derfor jeg ikke reagerer.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. januar 2010 #18 Skrevet 7. januar 2010 Kaldt og kaldt. Hadde -38 i går, og det er rundt -35 i dag. Jeg har ikke vært med på så kalde vintre før, men nå er jo jeg bare seksogtjue år ung;)
camilla^ Skrevet 7. januar 2010 #19 Skrevet 7. januar 2010 Jeg er vant med at det er oppmot 30 minus noen ganger i løpet av vinteren, så for meg er det ikke noe unormalt. Jeg syns det er litt gøy også, siden alle stresser så. Jeg har ved og varme klær så jeg fryser ikke. Ungene vil ut og leke i denne kulden, og kjenner sine begrensninger så ser ikke på det som ille heller. Og jeg er oppvokst på østlandet jeg også. (min mann jamrer seg over kulden, men han liker ikke vinteren i det hele tatt)
solstråle69 Skrevet 7. januar 2010 #20 Skrevet 7. januar 2010 Jeg er 40 år, og har "alltid" bodd på Østlandet. (1 times kjøring fra Oslo). Kan ikke huske at det har vært -27 grader over flere dager, heller ikke da jeg var liten. At det hver vinter er små perioder med opp mot -15, er det jo - men for meg er dette unormalt. Å sende barna ut i denne kulden synes jeg er uforsvarlig, og heldigvis synes barnehagen det samme. Uansett om det er "pystete" iflg noen som mener denne temperaturen er normal, er det ikke normal temperatur for oss. Hadde dette vært normalt, hadde nok ikke "global oppvarming" vært så populært. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå