Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vet noen om det er fastsatte regler på hvor kaldt det skal være før ungene skal være inne i friminuttene?

Er dette opp til hver enkelt skole eller kommune?

Synes selv at det er litt for kaldt å leke ute i 25 minusgrader...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke klare grenser,men det er jo lov at skolens ledelse bruker huet...Dersom skolen tvinger barna ut i 25 minus ville jeg troppet opp og krevd et alvorsord med rektor. Det bør de få slippe.

Skrevet

Jobbet på skole før, og der holdt vi barna inne hvis det var -20 eller kaldere, men vet ikke om det var noen "juridiske regler" på det, eller om det var noe den skolen hadde bestemt. Hvis de har samme regler i Finnmark kommer vel barna nesten ikke ut i de kaldeste vintermånedene ;o)

Skrevet

Er selv lærer i 1.klasse. I dag hadde vi -22 da vi skulle ut. Mange foreldre er veldig flinke til å sende med egnet tøy til barna sine,og da går det veldig greit. Barna bør ha ull innerst, fleece eller ull på neste lag og bobledress. De bør ha lue og gjerne en buff over haka. Ikke hansker, men votter er et must i kulda. Det er også lurt å smøre de med kuldekrem i ansiktet. Sherrox holder ikke når det er kaldere enn -10. Da må barna ha skikkelige vintersko!

Vi var ute i dag mellom 30-40min. Det var et godt avbrekk for aktive barn. De aker, bygger snøganger i brøytehauger og koser seg veldig. Da vi skulle gå inn var det flere som ikke ville inn, og lurte på hvorfor utetiden var så kort i dag.

Selvfølgelig er det store forskjeller på hva barna er utstyrt med av klær og sko. Barn med sherrox, fingervanter og bomullstøy fryser selvfølgelig... og vi pleier å si at alle SKAL ut, men de som fryser får lov å gå inn om de sier i fra. I dag var fire av ca 70 elever som ville inn.

Jeg tror det er vi voksne som har det verst i kulda. Unger trenger å komme ut litt, og er det riktig utstyrt så koser de seg. Det er iallefall min erfaring!

Skrevet

Se hva Jørgen Skavlan sier om dette:

http://www.yr.no/nyheter/1.6931674

Nå har jeg en sønn på 3 år, så det er kanskje litt annerledes siden han er så liten, men jeg liker ikke at han er ute når det er under -15. Han forfryser seg lett i kinnene. En dag var barnehagen ute på tur da det var -22, og da begynte sønnen min å gråte før de var framme fordi det var så kaldt - og han hadde ordentlige klær på. Jeg merket også at han fikk veldig tørr hoste etter dette.

Jeg er fullstendig enig at ungene trenger å komme ut, de blir jo helt "gale" av å være inne, men heller litt "gal" en syk, spør du meg!

Skrevet

Det er forskjell på å være ute med mulighet for å gå inn... og å ta barna med på tur. Vi har avlyst turdager denne uka på grunn av kulden, men barna kan godt gå ut for det.

Når det er sagt, så går jeg ikke ut med min to år gamle sønn på ettermiddagen. Han har en helt annen måte å bevege seg ute på -og kan ikke si i fra på samme måten som en seksåring. Dessuten har han ikke samme kroppsregulering som større barn. Små barn har lettere å få forfrysninger i fingre og tær samt i ansiktet.

Temperatur er jo bare et tall. Vind og luftfuktighet gir ofte helt andre effektive kuldegrader.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage. Og der har vi hatt en og en halv inne dag så langt. Jeg mener virkelig barn trenger og komme ut, men ikke for en hver pris. Vi sender de største ungene ut, de som har egnet bekledning så klart. Men ikke alle, vi kjenner jo barna ganske godt, og vet hvem som tåler hva.. En må jo bruke litt skjønn.. + at om det kommer det minste lille hint om at en fryser får han/henne gå inn...

Jeg ville som foreldre sørget for at barnet hadde riktig bekledning som nevnt ovenfor, og tatt opp med lærer din bekymring. En regner jo med at lærerne også tar hennsyn!

kos deg i kulda

Skrevet

Skolen til mine jente informerer om at alle turdager og uteaktiviteter blir avlyst ved mer enn - 10. Da blir det vanlig inneskole i stedet.

Barna holdes inne i friminutt om det er mer enn - 15.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...