Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Hva må jeg søke på mtk bidrag og hva går av seg selv?Jeg har fått utbetalt foreldrepenger og ovegangsstønad ,så det har vel gått av seg selv... Håper noen kan hjelpe her for på nav er det heeelt umulig å få noe konkrete svar..Blir gal av å ringe de å ikke få noe svar på det jeg lurer på..
Gjest Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Barnebidrag fra far mener du?Da må dere ha en avtale i orden først. (eller mener du barnetrygden? For den går også av seg selv, men kommer først etter noen måneder. Du får etterbetalt de månedene du må vente. Det kommer et brev først hvor de lurer på hvilket kontonr de skal inn på.)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Os kommer ikke av seg selv så det er rart om du har fått det. En barnetrygd kommer av seg selv, men du må søke for å få den ekstra barnetrygden du har rett på. Du må søke omat NAV innkrever bidraget om ikke du og BF skal ha privat ordning.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 hvis far skal betale bidrag så kan dere jo gjøre det privat? Ellers så kan du gjøre det gjennom nav. hvis far ikke betaler bidrag så må du søke gjennom nav. da fyller du ut et skjema de har og sender det inn. du må også søke om dobbelt barnetrygd på rett under 2000. så får du småbarnstilleg også.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Far skal ikke betale fordi han er stundent og jeg er alene om omsorgen... Så det je ghar krav på er : 1. OS (hvor mye er det og hvordan regnes det ut?) 2. Barnebidrag(er det de pengene som egentlig far skla betale som jeg får av nav? og hvor mye er det?) 3. Foreldrepenge(det er de pengene man får hver mnd som er regnet ut fra lønn av de 6 av 10 siste mnd?) 4. Småbarntillegg(hvor mye er det ?) 5. Barnetrygd(det er den ytelsen som er dobelt rett under 2000?) Har jeg fortstått rett?Syntes dette er så forvirrende,jeg.Så beklager hvis jeg må ha det inn med t skje!!! Men tusen takk for hjlep
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Barnebidraget regnes ut fra hvor myedu tjener men hvis du går ned på nav så kan de hjelpe deg med det. Os blir også regnet ut fra hvor mye du får i foreldrepenger. småbarnstillegg er på 650 eller noe sånn og barnetrygden får du dobbelt som er 1940 eller 1980....
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Hvor får du det fra at du får både OS og foreldrepenger??
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 De ytelsene du kan ha RETT til er: Overgangsstønad som er på 11900 om du får 100%. Denne reduseres etter inntekt. Det får du beskjed om på nav. Pass på at det lønner seg om du vil ha OS i tillegg til permisjonspenger. Dvs at om du får 1000kr i OS fordi du får mye i permisjonspenger, så velger du å avstå fra OS. Du bruker verdifull stønadsstid som du kan få bruk for senere for småpenger. Forskudd på bidrag. Dette søker du nav om, minstesatsen er på 0 kr. Det er ikke sikkert at du får noe for det regnes av din inntekt. Foreldrepenger har jeg ikke peiling på, det burde du ha. Småbarnstillegget er på 660kr og det får du kun om du har 100% OS. Utvidet barnetrygd er på 1940kr (970+970)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 om du får foreldrepenger (permisjonsutbetaling enten 80% eller 100% av lønn i 56 eller 46 uker, trenger du ikke overgangsstønaden...den er grei å ha om du evt ikke har noen jobb å gå tilbake til etter permisjonen har gått ut... den ligger på ca 11900,- og er den samme uansett hva slags lønn du har hatt før. (er denne summen alle får, minus skatt da selvfølgelig)... denne stønaden kan du også få i opptil 3 år, evt lenger om du er student og går skole og søker om det... bidrag har du krav på uansett om far er student eller ikke, det kan du søke om hos nav, hva summen er og blir må du nesten vente å se hva slags regler som gjelder...mener minstebidraget ligger på ca 900,- men kan jo ta feil der... barnetrygden er som sagt over her dobbel om du er alene, altså du får for et barn ekstra.. småbarnstillegget er et tillegg du får som ligger på litt i overkant av 600 kr, trur du må søke om det samtidig med barnetrygden..dette tillegget er for enslige forsørgere med barn mellom 0-3 år, det er ikke et krav om at du må ha overgangsstønad for å få dette tillegget som hun over sier... etter at barnet er fylt ett år, kan du om ikke barnet begynner i barnehage søke om å få kontantstøtte (er fra 13 mnd alder og fram til barnet er 3 år), om barnet skal i barnehage kan du søke om stønad til barnetilsyn og evt gå til kommunen å se om de har en ordning med lavere mndspris for aleneforsørgere... der vet jeg det er et krav om lavere inntekt enn rundt 250 000 i året eller no, ekke helt sikker på beløpet... du kan også søke husbanken (kommunen) om bostøtte siden du er alene.. da må du ha med leiekontrakt på boligen du bor i, og utbetalingsslipper for lønn/permisjonsutbetalinger... sjekk ut nav.no...der står det veldig godt forklart og oversiktlig satt opp..
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Jo, det er sant! Du mister småbarnstillegget om man ikke har 100% overgangsstønad. Beskylder du meg for løgn? Hvor lenge har du vært aleneforsørger? "Småbarnstillegg til enslig forsørger gis til enslig forsørger med barn mellom null og tre år, med rett til utvidet barne-trygd og samtidig rett til full overgangsstønad. Det gis bare ett tillegg per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn i alderen 0 - 3 år vedkommende faktisk forsørger." http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd I tillegg er minstebidraget 0kr. 50% (som er minste utbetaling) er på 680kr. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd Og slutt med ordet "krav"! Det høres så idiotisk ut. Enhver enslig forsørger kan få avslag på ting hun/han søker på, fordi det er ikke et krav men en rettighet, et gode som velferdsstaten Norge gir.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 jeg har vært aleneforsørger i snart 4 år, og jeg fikk småbarnstillegget forde om jeg ikke hadde overgangsstønad...søkte om overgangsstønad ved en seinere periode da jeg flytta og ikke hadde jobb med en gang... dette kan være annerledes i dag enn da jeg hadde det.. beklager, men er bare et menneske så kan ta feil.. jeg sa også at hun burde gå inn på nav sine sider og se der, for der står det svart på hvitt hva som gjelder.. greit at det ikke er et krav, men hva er egentlig forskjellen mener du mellom en rettighet og et krav når det kommer til en slik stønad? så lenge du oppfyller vilkårene for å få stønaden er det jo på en måte det det er, uansett om du kaller det krav eller rettighet... men her var det en som sa at bidraget blir fastsatt etter mors inntekt, det er jo ikke bare det de går utifra...de regner jo utifra hva far tjener og hvor mye samvær han har med barnet..når jeg fikk bidrag via bidragsfogden fikk jeg beskjed om at minstebidraget lå på litt over 900 kr, husker ikke nå eksakt beløp... men dette kan også være annerledes nå... det som er hovedpoenget her er at det er så mange forskjellige msk som har forskjellige svar, at det kan lønne seg å gå inn på nav.no å se selv...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 HI skrev lengre ned at faren ikke var bidragspliktig, derfor skrev jeg at det ble utregnet etter mors inntekt. Greit at mennesker kan ta feil, men når du sier at jeg tar feil uten å ha ditt på det rene så blir jeg faktisk litt provosert. Et krav og en rettighet er ikke det samme, om hun oppfyller vilkårene så har hun rett til disse pengene. Å kreve er å forlange noe, en rettighet er et privilegium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå