Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 vet ikke hvordan jeg skal gjøre det , pappaen til min datter vil ikke at jeg skal ta med henne ut av landet. Min datter blir 2 år og vi skal reise med kjæresten min. kan jeg ordne pass til henne uten at pappaen må underskrive? takker for svar.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 så lenge du har fullt foreldreansvar trenger ikke pappan skrive under på passet. da går du til skattekontoret/ligningskontoret (husker ikke helt...) og sier du vil ha dokumentasjon på at du har foreldreansvar. pass på at de skriver under og stempler dette. var det jeg gjorde. så lenge du har fullt foreldreansvar har pappan egentlig ingenting han skulle ha sagt om noe.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 takker for svar men vi har felles foreldreansvar har hørt at det går ann å ordne noe pass for det. må vel høre med politiet.
Gjest marie-s Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Tror dere begge faktisk kan ordne pass til barnet så lenge det ikke er fare for at barnet blir bortført til et annet land.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 da trur jeg du må ha med underskrift fra pappan eller at han er med. er faktisk litt usikker, men tviler på at du kan få pass uten at han er med eler underskrift. når jeg møtte opp på politistasjonen for å få pass så var hun i tvil om hun kunne godkjenne passet siden de på skattekontor/ligningskontor ikke hadde skrevet under dokumentasjonen på aleneansvar. håper det ordner seg for deg
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Hei. Hvis dere har felles foreldreansvar så skal, i utgangspunktet, begge foreldre underskrive søknad om pass til barnet. Men, saken er den at det til tider ikke alltid funger så bra samarbeid mellom foreldrene, og den ene part gjør hva den kan for å sabortere. Dette har jeg selv opplevd. Det jeg gjorde var å dra ned på politistasjonen, med barnet, og søkte om pass. Da de spurte etter fars fullmakt, forklarte jeg saken at far ikke unnet oss tur, for han ville straffe meg. Det de da gjorde var at de tok imot søknaden og samtidig sendte de en forespørsel til far om grunnen til at han ikke signerte. Da fikk han 2 uker svarfrist, og om han ikke kom med ett godt argument for at barnet ikke skulle ha pass innen fristen så utstedet de pass. Det skal være tungtveiende grunner før de avslår å utstede pass. Så neste gang han kom på døra for å hente barna så lukket jeg opp og viste han passet og samtidig viste jeg han fingeren . God tur og kos dere masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå