den-rare-kattedamen Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Har ei jente på 4 år som var på 4 årskontroll på mandag. Der fant de ut at hun har dårlig syn på venstre øye. Vi har ikke hatt noen misstanke om dette, men har studert henne litt de siste dagene og det plager henne nok. Uansett så mente helsestasjonen at vi skulle vente 2 månder og så ta ny synstest. Vis synet ikke hadde bedret seg skulle vi henvises til øyelege. Men min erfaring med helsevesnet er at Ting Tar Tid, derfor synes jeg det er tull å vente 2 månder før man sender henvisning. Hu må vel uansett vente en god stund før hun får time. Er det noen som har opplevd at synet virkelig har forbedret seg på 2 månder?? Har lest litt på nettet om synsfeil hos små barn og der står det at det haster med å få korrigert synet, for å unngå varige skader osv..... Jeg blir litt stresset av dette. ALLE slekningene hennes unntatt storebror bruker jo briller, det er jo stor sannsynlighet at dette er noe. Hu er jo ikke akkurat velsignet med gode synsgener for å si det sånn. Og jeg var jo der når hu tok testen, hu imponerte ikke akkurat.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Hos min gutt ble det også oppdaget dårlig syn på 4 års kontroll. Helsesøster mente han bare var ukonsentrert og "ikke gadd" når han sa han ikke så hva som var på tavla.. Så vi kom tilbake en tid senere, kan ikke huske hvor lenge men månedene går jo fort som du sier. Da vi kom tilbake så stoppet han akkurat på samme nivå igjen så sa han ikke klarte å se mer og begynte å tulle. Vi fikk henvisning til øyelege og tror ikke det var sånn all verden av vente liste tid der. Der ble det raskt konstantert at gutten hadde dårlig syn og han fikk briller. Vi fikk beskjed om at gikk han med de 3 minutter første dagen så skulle vi være fornøyde og så skulle vi håpe at han ville ha dem litt lenger for hver dag. Nå er dette snart 3 år siden og han har gått med de hele dagene etter eget ønske siden vi gikk ut fra optikeren med nye briller. Det ble en ny gutt etterpå. Synet har holdt seg helt stabilt etterpå og jeg er spent på neste kontroll. Han har +4,25 og +3,75 på øynene sine. Lykke til videre på veien. Du kan jo evnt ringe å høre om å få en time til han hos helsesøster før neste time. Jeg har ikke hørt at de får verre syn, men for deres egen del skulle jo en tro at det var greit å få brillene fortest mulig. Min gutt f.eks begynte å sitte i ro å se tv etter han fikk briller,, før brillene hopppet han mye, ble veldig fort lei osv. Jeg kan helt ærlig innrømme at jeg ikke tenkte tanken engang at han trengte briller, trodde bare han var aktiv og hadde lopper i rumpa.
den-rare-kattedamen Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2010 Jenta mi var kjempe konsentrert å sa det hu så, men det var jo feil figurer. Begynnte bra, men så ble alt til rundinger. Bestiller time hos fastlegen og prøver å riste en henvisning ut av han
Ranveig R Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Ja, gjer det. Det kan ta lang tid å få time hos augelege, og jo før ein får briller jo bedre. Guten vår var drøyt 3 år då han fekk henvisning pga skjeling. Han måtte vente på time i 6 mnd (!). Kanskje fastlegen ikkje meinte det var hastesak, eller kanskje det berre ER så lang ventetid her, eg veit ikkje. Men du kan tru samvittigheten min var SVART fordi eg ikkje hadde fått time tidlegare då vi kom til augelegen og fekk konstatert +6,5 på eine auget og +7,25 på det andre. Hadde ingen mistanke om det, var eit sjokk. Men det forklarte jo ein del, som i ettertid virkar veldig åpenbart. Det tok ikkje mange vekene før han blei totalt avhengig av brillene sine. Tar dei på seg med det same han står opp, og om vi ikkje tar dei av når han legg seg sovnar han med dei på. Vil ha dei på i regn og snø, i dusj og i basseng. Han ser nok fint lite utan, stakkars. Synet kan forresten korrigerast fram til 8-årsalderen i følge augelegen her, han sa vi hadde gooood til med guten vår då vi kom med han ca 3 1/2 år gamal. Lykke til hos fastlegen og augelegen, håpar jenta di får den hjelpa ho treng utan å måtte vente for lenge.
den-rare-kattedamen Skrevet 7. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2010 Tusen takk for gode svar....da skal jeg være bitch å sette meg på legekontoret til noen gidder å skrive den henvisningen. Har time neste torsdag.
Northernlights Skrevet 11. januar 2010 #6 Skrevet 11. januar 2010 Jeg hadde heller ikke ventet. Har også en på 4 som har dårlig syn. Han ser dårlig på begge øyne, og han har brukt briller siden han var baby. Det er viktig å få briller så fort som mulig. Ikke vente i enda 2 mnd. Du vet jo selv hvordan det er, hvis du bruker briller, hvordan det føles å ikke se bra. Lykke til =o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå