Gå til innhold

Av og til er mennesker så jævlig gjerrige!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk ikke sånn. En stemor som kommer inn i bildet i tenårene er ikke familie på linje med foreldre. Hvor har du det fra? Har du steforeldre kanskje?

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke mindre verd, men mindre nær enn mor og far.

Skrevet

Ikke mindre verdt? Bare i penger?

Jeg må si meg enig med HI. Jeg ville aldri gjort så stor forskjell på mamma og min stemor.

Skrevet

Ikke spleis med de da vel. Kjøp heller en egen gave. Da ser jo hun at du og mannen din gir mere enn de andre uansett.

Skrevet

Bli heller enige om en sum hvert par kunne tenke seg å gi, og så kjøper dere gavekort på fotobutikken.

Skrevet

det er ikke mye til en stemor i 50 årsgave.

vi er vel voksne mennesker som tjener penger?

Annonse

Skrevet

Nå så jeg at det hadde ordna seg. Fint av dere. Er hun en snill og grei dame, så fortjener hun en slik fin gave til runddagen.

Skrevet

"Familie er viktig, uansett om det er stemor, far eller søster."

Familie man er glad i er viktig. Familie er jo ikke viktig bare fordi man er i familie, det har med relasjoner å gjøre hvorvidt de føles viktige.

Skrevet

Ja, jeg har både stemor og stefar. De kom inn i bildet mens jeg gikk på ungsomsskolen og ettersom jeg har bodd 50/50 så har jeg hatt mye med de å gjøre.

Har du en stemor? Ettersom du mener at en stemor ikke kan være på linje med foreldre.

Skrevet

Det er akkurat det.

Vi er voksene mennesker som tjener penger og er egentlig veldig flinke til å spleise og legge penger i en "skikkelig" gave. Vi har gjort det i bryllup og forskjellige lag før og da har det da alltid vært en respektabelsum som har blitt lagt til grunn.

Ene stebroren har derimot slitt litt med økonomien det siste året, derfor jeg tenkte vi kunne dele det på 6, slik at det ble litt mindre å betale for han, uten at dette vakte noe oppsikt.

Skrevet

Kjærlighet kan ikke måles i penger, og folk har forskjellig syn på hvor mye det er akseptabelt å bruke på gaver. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man på død og liv skal bruke så mye penger på gaver. Men hvis du ikke er så gjerrig av deg kan vel du spytte i litt mer penger enn de andre, så kan dere likevel spleise på gaven?

Skrevet

Jeg vet (heldigvis) ikke hvordan det er å være i en familie som ikke er glad i hverandre, derfor mener jeg at alle er like viktige.

Skrevet

Synes du Hi er litt storforlangende nå.

Er ikke alle som har interesse av å bruke alle pengene sine på sin stemor eller stefar.

Jeg personlig ville ikke gjort det.

Det er heller ikke pengene det skal handle om, men tanken.

Hva med å kanskje finne et kamera som er litt billigere?

Er ikke sikkert de er like villige å bruke så mye penger på de, som dere er. Kanskje de har noe "bedre " å bruke pengene på enn et kamera.

Regninger, bil, husslån , ferieturer etc.

Skjønner det er viktig å glede noen i familien. Men heller ikke at det skal gå over noens personlige økonomi.

Annonse

Skrevet

Ja, når du skal kreve at andre bruker et minstebeløp du har bestemt er du storforlangende og har ikke helt beina planta på denneplaneten. Jeg bruker ikke mer enn jeg har råd til i gave til noen, og om noen jeg kjenner skriverbaksnakkerinnlegg om meg på denne måten, fordi de ikke får bestemme over andres penger her håper jeg virkelig at noen forteller de at det ikke er god oppførsel. DU oppfører deg dårlig, altså dustete...

Skrevet

Kanskje man skal lese innleggene før man svarer?

Det er nemlig slik at penger ikke er noe problem og at vi alltid har lagt i såpass med penger når vi har spleiset i bryllup og andre lag. Det er kun dette laget det har blitt sagt at gaven som er foreslått er for dyrt.

Vi kunne godt lagt i resten på kameraet, men dette ville ikke søsteren, da hun mente at alle burde legge i like mye. Hun ville legge i 225 kroner, så da skulle vi ha gjort det også.

Det er ikke det at det skal være så dyre gaver, men hvis du ser på markedet i dag, så er det faktisk ikke så mye man får for 500 kroner lengre. Derfor spleiser vi som regel på gavene for å kunne gi noe som er ønsker og som man ikke kjøper hver dag.

Skrevet

Haha...

Du får jo meg til å høres ut som en flokkleder du ;)

Vel, nå er det jo slik da at jeg faktisk bare ville glede en person som alltid støtter opp rundt oss seks. Og selv om jeg ikke kan måle denne omsorgen i penger, så mener jeg fortsatt at den er verdt mer enn 225 kroner per stykk. Derfor betaler vi så klart dette kameraet selv, da det var det vi tenkte å gi henne uansett.

Jeg synes det er fint at du føler at du bør si ifra når noen gjør urett, men jeg tror likevel ikke det er noen grunn til å kalle meg en dust.

Det du ser på som riktig er nok ikke alltid det andre ser på som rett, slik vil det alltid være.

Skrevet

Slik som de folka her på dib bitcher rundt om barnas stemor, så skjønner jeg godt at du ikke får noe positiv reaksjon på denne tråden!

Men hadde du skrevet at det var moren som fikk gave til under 1000 kr av sine godt etablerte barn kan jeg love deg at 85% av folka her hadde støttet deg i at dette var gjerrig.

Skrevet

Til jul var det ingen barn som fikk gaver til under 1500, mødrene fikk diamanter og gavebudsjettet lå på minimum 10.000 kroner.

Men når man skal feire 50 årsdagen, da skal man plutselig sette seg på pengesekken? Merkelige damer her inne på dib må jeg si.

Jeg synes også denne turen er gjerring, hvis dere ikke betaler for transport og overnattning også da. Hvis det er laget en pakke av det så hadde det jo med ett blitt mye mer koselig.

Lykke til :D

Skrevet

Jeg skjønner gjennom dette innlegget at jeg visstnok må begynne å bokføre hvor mye jeg bruker på gaver til familie og venner. Jeg kjøper det jeg tror folk blir glad for å få, ikke pga at det er verdt så og så mye penger.. Svigermor fikk gave til rundt 500 kr av oss på 50 årsdagen sin, men min mor fikk en til 400 kr på 50 årsdagen hennes. Vi spleiset med flere så min mor fikk nok rundt 1000 mindre enn svigermor. Å, nei:(

Skrevet

Våre barn fikk for ca. 500 kr hver.

Men brukte likevel 1500 kr på 60 års gave til moren min (spleiste på ett kamera)

Skrevet

Ja jeg har "stemor", men ikke som er på linje med foreldre. Andre kan selvfølgelig ha steforeldre som er det. Men du kan ikke bestemme at det skal være slike følelser hos andre som din svigerinne.

Skrevet

Haha...der bomma du litt da 2 små og en undulat:

Nå sa du jo nettopp det som hovedinnlegger har sagt hele tiden også.

Du sa : du kjøper gave som du tror folk blir glad for å få,ikke pgr av at det er verdt så så mye penger.

Ehhh: Hovedinnlegger har jo på en måte sagt det samme...at hun vil kjøpe en gave som hun trodde stemoren ville bli glad for,eller her vet hun faktisk at stemoren ville bli glad for gaven hun da,for stemoren ønsket seg jo en sånn gave.

Så her tror hun faktisk ikke bare i motsetning til deg ,hun VET stemoren ville bli glad.

Å er det ikke hyggelig å gi en gave du vet 50-åringen ville bli glad for da og som hun kunne hatt glede av i mange mange år...ta masse bilder av familien osv..barnebarna og alt...mange fine,gode minner man kan ha glede av for alltid.

Da kan jeg jo snu det litt: syns dere det er greit at hun søsteren skal bestemme at de skulle bruke 225 kr på billetter på Raske Menn da,når man ikke engang vet om hun vil like gaven eller liker Raske Menn.

Jeg er litt enig med hovedinnlegger...ville nok lagt mer i en gave til ei som blir 50 år enn to billetter til et show.

Nå er det vel mer snakk om enorm forskjellsbehandling enn bare litt og jeg kan godt forstå henne.

Skrevet

Bomma jeg litt?

Har jeg gått glipp av et innlegg hvor det står at hun ikke ville bli glad for raske-menn billetter? Selv om jeg ønsker meg kamera til 30-årsdagen (som koster rundt 4000) er ikke dette noe jeg regner med å få. Min familie sitter "godt i det", men jeg regner ikke med at de skal bruke masse penger på meg for det. Det jeg tenkte på da jeg skrev at HI kunne spytte litt mer i gaven, var at hun kunne spleise med familien på det kamera, men at hun betalte mer på det. Folk må da vel få bruke pengene sine som de vil uten å være gjerrige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...