Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Jeg og samboeren er bedt i 50-årslag til hans stemor og da kommer så klart spørsmålet hva vi skal gi i gave. Han har en søster (med mann) og to stebrødere. Da min samboer fikk et speilreflekskamera i julegave yttret hans stemor at hun oså kunne tenkt seg et slikt et, så jeg fant et billigere og litt enklere kamera (Canon d1000) med kameraveske og minnekort. Denne pakken kom på 3900 kroner, som jeg mener er en fin pris, da det er 650 kroner per person. Så snakket samboeren med sin søster og hun syntes dette var alt for dyrt og mente vi fire heller skulle spleise på to biletter til raske menn, så fikk heller hennes sønner finne noe selv. Disse billettene koster 900 kroner, altså 225 kroner per person. Jeg synes dette er en helt latterlig gave. Da det faktisk er snakk om et 50-årslag og at det er en stemor som har tilhørt familien i 13-14 år. Jeg får rett og slett vondt inni meg, da jeg mener at en gjennomtenkt gave faktisk viser hvor mye man bryr seg om en person. Hva mener dere? Er det jeg som forventer for mye/setter høye krav, eller er det søsteren som er gjerrig?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 650 kr pr. person - vil det si 1300 kr pr. par? Det er jo ganske mye penger for enkelte, men som du sier så er det en 50-årsdag.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Om hun ikke har så mye penger så er 650,- kanskje litt vel mye å spytte inn i en gave til en stemor
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Få tak i et brukt kamera? Jeg ville heller ikke brukt 1300 på en gave... Regner ikke per person som du, det er på en måte en totalsum som går ut fra familieøkonomien. Føler at 450 kr hadde vært helt ok å bruke på noe sånt. Synes ikke du kan forvente at noen skal bruke så mye.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Dersom det er 650kr per par du mener så synes jeg ikke det er dyrt, men dersom det blir 1300kr per par hadde det hvertfall for min del blitt for dyrt. Vi har rett og slett ikke så mye penger som vi bare kan bruke på en gave....
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Synes egentlig ikke det var en så fryktelig lite gjennomtenkt gave? Kan jo hende hun kommer til å like forestillingen. Personlig bryr jeg meg ikke om pris når jeg får gaver, og det kan jo hende at 650 kr er mye for henne. Om ikke fryktelig mye sånn egentlig, så er det kanskje mye for prioriteringene hennes. Dersom ikke svigermor blir glad for den andre gaven så tenker jeg det heller er hun som er rimelig utakknemmelig. Hadde ikke ofret tanken om at det ikke var en gave som det var lagt omtankte i, selv om gaven kostet betraktelig mindre enn et speilreflekskamera ville ha gjort. Dette kan da slettes ikke defineres som gjerrighet, da vil jeg heller påstå at du har en vag forståelse for ordet.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Helt enig med deg HI! Ærlig talt. Er jo tross alt 50 år også da!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Ser nå at det er snakk om 650 kr per person, og har full forståelse for at dette ikke er aktuelt for mange.
maria isabell Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 alle gir det dem har råd til å gi:) noen har god råd,andre ikke.... kanskje 650 kr for dere er det samme som 220 kr for dem?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Jeg syns du er lite gjennomtenkt om du mener de er gjerrige for at de syns det er dyrt å bruke 1300 kr for en gave til en stemor(eller mor for den del) ikke alle har like god råd. Er man ett par regner man ikke pr.person. Hva sier stebrødrene?
Gjest sug lut Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Det er jo bare å si hva man kan tenke seg å legge i en fellesgave, og når ikke sluttsummen opp så betaler enten noen mer, eller man kjøper noe annet.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 De drar til både Roma og New York nå i vår, så det er ikke pengene det står på. Hadde det vært økonomien det står på så hadde jeg jo så klart skjønt det.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Kanskje det er nettopp fordi de skal til Roma og New York at de ikke har råd til å bruke1300 kr på stemor...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 Du kan ikke legge deg opp i hva de bruker pengene på. Helt akseptabelt å ikke bruke 1300 kr på gave.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Joda, det er helt akseptabelt det, men ikke når det bare skal gå på en bestemt person. Ifjor ble faren 60 år, da fikk han gave til den skjønne pris av 4000 kroner av bror og søster (1000 kroner per pers). Moren ble 55 år, hun fikk gave til 2000 kroner (1000 kroner). Jeg mener dermed at det er gjerrig og ikke kunne bruke 650 kroner på sin stemor, da alle foreldrene får for 1000 kroner. Og ikke kom her å si at man ikke ville tenkt over det selv hvis man selv var denne stemoren som fikk to billetter til raske menn. Jeg vet at jeg ville gjort det.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 Jeg bryr meg ikke om at de drar utenlands, jeg bryr meg om signalet denne gaven til 900 kroner kommer til å sende til stemoren. Dette er tross alt en person jeg har blitt svært glad i og jeg vil dermed ikke se at hun blir såret. For man kan bli såret når man får to billetter i en konvolutt med et gratulerer med 50-års dagen. Hadde det vært snakk om en hotelltur og show, eller middag og show hadde jo dette vært noe helt annet.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #17 Skrevet 7. januar 2010 Kan ikke du gi henne en gave som passer til hvor glad du er i henne da? Dere må jo ikke kjøpe noe sammen... Jeg hadde blitt kjempeglad for biletter! Jeg spanderer overhodet ikke like mye på min stemor som jeg har hatt i 12 år, som jeg gjør på min egen mor. Min samboer er mye mer glad i stemoren min enn hva jeg er. Hun er grei nok, men han virkelig liker henne og jeg har et litt anstrengt forhold til henne. Så kanskje det er deg hun betyr mest for.....?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #18 Skrevet 7. januar 2010 Jeg har snakket med samboeren om det nå, og det ser ut til at vi kjøper kameraet vi fire, så får heller søsteren finne en gave til 450 kroner fra henne og mannen. Familie er viktig, uansett om det er stemor, far eller søster. Vi ville aldri ha funnet en gave til 450 kroner til søsteren når hun fyller 40 og vi vil heller ikke bruke 450 kroner på stemoren nå.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #19 Skrevet 7. januar 2010 Der ordnet dere det greit Skjønner ikke helt hvorfor du skal klage så mye, bare fordi søsteren ikke vil bruke 650 kr for en gave. Hennes valg, og det burde du respekterer.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #20 Skrevet 7. januar 2010 hva om søster. bror og de 2 stebrødrene går sammen. 1000 kr pr hustand:=) Eller spleise med far og:=)
Gjest Skrevet 7. januar 2010 #22 Skrevet 7. januar 2010 Jeg synes du er jævlig storforlangende. Er ikke alle som kan strø om seg med penger, og det at du i tillegg legger ut et drittslengerinnlegg her viser at du er en skikkelig dust i tillegg. Å påstå at du får "vondt inni deg" av en gave og å kalle den latterlig er utrolig patetisk. Tror du at du er den eneste i verden som kommer opp med gode gaveideer? Skjerp deg.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #23 Skrevet 7. januar 2010 Snobb? Hvorfor er jeg det? Fordi jeg unner mine familiemedlemmer gaver de ønsker seg når de lager skikkelig lag i anledning sine "rundetall"? Det er tross alt 50 år det er snakk om, ikke 37. 1000 kroner per hustand er egentlig en god ide, men nå er det min samboer og jeg + hans søster og mann som sitter best i det, så tenkte kanskje det var greit å dele det på 6, da brødrene slapp litt billigere unna. Ser det er en del som mener at jeg klager fælt, at jeg ikke bør bry meg borti hva søsteren vil legge i og at 4000 kroner for en 50-årsgave fra seks voksene personer er mye. Synes dette er svært rart, ettersom det etter julaften fantes flere titalls innlegg om urettferdig fordeling av gaver, urettferdig i forhold til pris osv osv. Men dette gjelder bare dere selv og deres barn? Dette gjelder ikke ders foreldre? For det er det som virkelig er saken, hvorfor gjøre en så stor forskjell på foreldrene? Er det greit å få mindre fordi man er stemor til to av barna? En familie er en familie, uansett hvem som er mor og far til hvem.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #24 Skrevet 7. januar 2010 Du synes jeg er storforlangende? Og i tillegg er jeg en dust fordi jeg har en annen oppfattning enn deg? Takk for den du, ettersom det er du som bestemmer hva som er å forlange for mye her i verden, så får jeg vel bare rette meg etter dette da. Så 225 kroner fra hver blir det, eller 230 da, ettersom vi faktisk skal ha et kort også. Hadde vært rart om en 50-årsgave skulle koste over 1000-lappen og at hun skulle fått glede av denne gaven legre enn en kveld på et show i Oslo. Hva tenkte jeg egentlig med? Hva gir du dine barn/foreldre i gaver forresten?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2010 #25 Skrevet 7. januar 2010 Enig med deg.. Etter å ha lest svarene flere under her har gitt deg. Smålig sier jeg bare. Er stemor mindre verd! Nei sier nå jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå