Gå til innhold

Ord som snill, slem og flink er fyfy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite av en venninne som jobber i barnehage om at jeg begikk alvorlige feil som kunne være skadelig for barnet mitt om jeg sa at barnet var flink når barnet fikk til noe. Dette ville skade mestringsevnen til barnet. Man skulle heller ikke rose barnet med å si "flott gjort". Det var enda verre om man sa at barnet var snilt. F.eks "så snill du var som hjalp mamma med å hente klærne". Det var dødssynd. Barne kunne bli veldig forvirret og få traumer senere og ikke vite hva man skal gjøre for å være snilll og få indre konflikter. Man kunne til nøden si at det var snilt gjort.

Er dette virkelig riktig? Hva skal man si istedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal vel aldri si til barnet at det er slemt.

Men det kan da vel ikke være galt å si at barnet er snillt eller flink.

Skal nok en god del mere til før du gir barnet ditt traumer. Ellers skulle vi nok vært hos psykolog alle og envær.

:)

Skrevet

Har hun barn selv? Har hun utdanning? Jobbet lenge med barn?

Positiv respons er bra! Barn og unge er mitt fagområde, og det hun sier der strider ikke bare mot fornuften, men også mot pedagogiske og menneskelige prinsipper. :) Selvfølgelig skal du si du er flink, bra gjort o.l. til barnet. :) Mestring og bekreftelse motiverer til utvikling og læring. Hadde du selv orket hverdagen din om du aldri fikk et "bra gjort!" fra noen?

Skrevet

Hæ? noe så merkelig sagt. Jeg er helt enig i at man ikke kaller et barn slem, ikke til et annet barn heller, men påpeker at HANDLINGEN var slem, men det er da ikke noe i veien for å si til et barn at hn er snill! Jeg sier ofte til gutten min at han var snill når han hjalp meg med å vaske, han var flink som puslet hele puslespillet selv og innimellom kaller jeg ham verdens godeste gutt helt uten foranledning. INGEN dårlig samvittighet for dette i det hele tatt. Venninna di kan ta seg en bolle. Man SKAL rose barn og fortelle de hva som var bra og hva som ikke var så bra.

Skrevet

bullshit-uttalelse.. hilsen pedagog.

Skrevet

Herrejonas..

Selvfølgelig skal man rose barnet om barnet har gjort noe bra. Enten vært flink å hjelpe til, eller tegnet fint eller annet.. Noe annet er jo uhørt.

Men ja, man skal vel ikke si bare "Oii, så fint" eller "Så flin du er".. Man skal vel fullføre setningene sine, og spesifisere hva som er så fint, eller hva barnet er flink til. Men ja, ros skal man gi ja:)

Det er med på å motivere barnet til å yte enda mer, å på den måten lærer dem mer og mer med alderen:)

Men ja, jeg er enig i at man ikke skal si fy til barn eller at barn har vært slem.

Da burde man bruke fulle setninger, som "Du får ikke lov å slå, da får jenta vondt og blir lei seg" , Ja, å lære barna å si unnskyld tidlig:)

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke var helt på jordet :)

Sier aldri til barnet at det er slemt. Bruker tid på å forklare om det gjør noe galt. "Slikt kan man ikke gjøre fordi osv". Det samme når de er flinke: "Nå var du flink som osv". Synes det er viktig at barna får forståelse for hvorfor noe er galt istedet for å bare vite at det er galt. Da blir det lettere for dem å selv senere å selv forstå hva man ikke skal gjøre selv om ingen har sagt noe.

Ble bare så overrasket over at de å rose barnet var så feil i følgen venninnen min

Skrevet

Nåja, traumer er vel å ta i. Men din venninne har et poeng. Vi har en tendens til å skryte av barn i svært generelle vendinger, som "å så flink du er!" eller "han er så snill en gutt". Da signaliserer du til barna at dette er viktige og gode egenskaper (flink og snill), men du sier egentlig ingenting om hva begrepene inneholder.

Men om man kommer med konkrete tilbakemeldinger blir det lettere for barnet å forstå, for eksempel: "så fint at du la merke til at lillebror trengte hjelp til det." Da roser du barnet for å ha vært empatisk. Eller: "du er så tålmodig og nøyaktig når du tegner." Da roser du barnet for å gjøre seg i flid med arbeidet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...